
Under pandemin förändrades svenskt arbetsliv. Fem år senare pågår en dragkamp om hemmajobbandet mellan livspusslande kontorsarbetare och företagens ledningar. Kollega har gjort en undersökning bland Unionenklubbar på 20 kända svenska företag. Den visar att 8 av arbetsgivarna skärpt reglerna för hemarbete det senaste året.
Några exempel är Volvo Group och Tre. Telia och H&M diskuterar också åtstramningar. Totalt har alltså 10 av 20 företag skärpt reglerna för hemarbete senaste året eller diskuterar att göra det.
Storm av känslor på Volvo
Unionens klubbar berättar om anställda som känner besvikelse, oro och frustration på företag som skärper reglerna. På lastbilstillverkaren Volvo Group i Göteborg har 100 procent office first sedan i vintras lett till en ”storm av känslor” hos de som tidigare hade mer flexibilitet.

– De tycker att det finns en övertro hos arbetsgivaren på att man är mer produktiv på ett clean-desk-kontor. Att vi är tillbaka i samma arbetsmiljöproblem som före pandemin när alla sitter i landskap och stör varandra i olika teamsmöten, säger Hans Rödström, ordförande i Unionenklubben på Volvo Group i Göteborg.
Åtstramningen av hemarbetet i svenska företag följer en internationell trend. Amerikanska bolag som Dell, Amazon, JP Morgan Chase och Citigroup har ändrat policy 2025 och infört kontorskrav fem dagar i veckan.
De flesta företag i Kollegas undersökning kräver fortfarande 2-3 dagar på kontoret och erbjuder hemarbete resten av arbetstiden. Men ingenting pekar mot att det blir mer tillåtet med hybrid framöver.
Även nationell statistik från SCB visar att andelen som jobbar hemifrån minskat något. Mellan 2023 och 2024 sjönk andelen som jobbar hemifrån med 1 procentenhet.
Olika regler väcker irritation
Kollegas enkät visar att på en majoritet företag finns olika regler för hybridjobbande mellan olika chefer och avdelningar. Flexibilitet ses som en förmån för de som får jobba hemma, men det leder också till irritation hos anställda som inte kan eller får det för chefen .
Ett exempel är Telia där det förs diskussioner om att förtydliga kravet på regeln om kontoret i första hand, vilket innebär tre av fem dagar per vecka. Kravet ska skärpas upp eftersom reglerna inte efterlevs av alla.
Thomas Andersson är Unionens klubbordförande på Telia Company:

– Det är lite upp till varje avdelningschef hur mycket man ska vara på kontoret utifrån verksamhetens behov, men efter förtydligandet blir det minst tre dagar. Det finns de idag som arbetar mer eller mindre hemifrån fem dagar i veckan. Samtidigt finns det vissa medarbetare som inte får jobba hemma alls för sin närmsta chef trots att det går rent tekniskt, säger han.
Det här är en rättvisefråga tycker många Unionenmedlemmar, enligt facket på Telia.
De har föreslagit att anställda erbjuds utrustning för hemma-kontoret för att säkerställa en bra arbetsmiljö även där. Men det är inget arbetsgivaren nappat på.
– Det är lite ironiskt att vi jobbar med lösningar för att kunna jobba på distans, men att företaget självt begränsar den möjligheten för vissa medarbetare även om det rent tekniskt är möjligt, säger Thomas Andersson.
Här har man skärpt
8 företag där reglerna skärpts senaste året enligt facket:
Ericsson, Randstad, Tetra Pak, Tre, Volvo Cars, Volvo Group, Paradox, Sandvik (på vissa bolag/orter).
Här diskuteras skärpningar av regler:
Telia Company, H&M.
Inga förändringar senaste året:
Dustin (skärpte för två år sedan), Siemens, Sas kontor, Saab, Spotify, Vattenfall, Hitachi, Ica:s kontor, Scania, IBM Sverige.
Techbranschen går åt helt olika håll
Tekniken gör det enklare än någonsin att jobba ihop på olika platser. Men i techbranschen väljer företagen diametralt olika spår. Paradox Interactive har krävt att alla anställda är på kontoret på heltid från 1 september i år, medan Spotify tillåter arbete varifrån man vill. Gustav Palmqvist är Unionens klubbordförande på Paradox.
Hur är stämningen nu?

– Det blev ganska starka reaktioner i vintras när företaget släppte nyheten och det påverkar fortfarande stämningen. Personer hade anpassat sin tillvaro till att vara två dagar hemma med allt från hundar till att spara på pendelkortet, säger han.
Nya regler utan förhandling
På de flesta företag förhandlas inte hybridregler alls, utan ledningen ger direktiv. De som testar hårdare kontorskrav gör det ofta efter nedskärningar. Man vill se om fler på plats kan öka effektivitet, samarbete och innovation.
Ödsliga kontorslandskap är dessutom väldigt dyra i hyra för arbetsgivaren. Samtidigt är ironiskt nog ett argument för att få jobba hemma att kontorslandskap gör jobbet ineffektivt. Hemma finns en tyst egen plats.
Så många dagar måste anställda vara på kontoret:
- Alla dagar: Volvo Cars, Volvo Group och Paradox Interactive.
- 4 dagar/vecka: H&M, Tre.
- 3-4 dagar per vecka: Sandvik.
- Minst halva arbetstiden/2-3 dagar per vecka: Dustin, Siemens, Tetra-Pak, Vattenfall, Hitachi, Telia Company, ICA:s kontor, IBM, Randstad (interna anställda), Saab (primärt på plats, minst halva veckan, tillfälliga undantag).
- Flexibla lösningar: Sas kontor, Scania.
- Helt flexibelt: Spotify (jobba var du vill, men de flesta väljer några dagar på kontoret och några hemma)
Källa: Kollegas enkät med Unionenklubbar på företagen.
Om undersökningen
Kollega ställde frågor till Unionenklubbarna på 20 kända företag. Majoriteten är stora privata arbetsgivare. Två företag är representanter för nischade branscher som tech.
Kollega frågade:
Har era distansregler stramats åt det senaste året?
Planeras några skärpningar/förändringar framöver?
Reaktioner på nya regler från era medlemmar?