
Efter pandemin ville mobiloperatören Tre locka tillbaka medarbetarna till kontoret. Företaget sjösatte ett projekt som på olika sätt skulle göra kontoret till en plats att längta till. Så småningom infördes också regeln att personalen skulle arbeta huvuddelen av sin arbetstid på plats (vissa avdelningar, som kundtjänst, jobbade dock alla dagar från kontoret).
I våras skärptes reglerna. Nu gäller att distansarbete tillåts maximalt en dag per vecka.
– Vi är kritiska till de nya reglerna. Vi tycker inte att företaget har lyssnat på medarbetarna och vi tycker att deras synsätt är oflexibelt. Olika roller har olika förutsättningar. I vissa roller passar det bättre att vara mycket på kontoret, i andra är det en fördel att jobba ostörd på distans. Arbetsgivaren har heller inte varit intresserad av dialog utan har bara fattat beslutet uppifrån och ner, säger David Westin, Unionens klubbordförande.
Hur motiverar arbetsgivaren att ni ska vara på plats fyra dagar i veckan?
– Motiveringen är samma som tidigare: mycket av Tres styrka är att vi skapar tillsammans när vi jobbar tillsammans. Företaget anser att kreativiteten och idéarbetet blir bättre när vi jobbar från kontoret.
Ligger det något i det?
– Absolut. Men det finns också stora fördelar med att jobba hemifrån. Många anser att de jobbar mycket bättre på distans, där de inte blir störda av de där spontana mötena. En bra arbetsgivare borde se att människor har olika behov. Vi har gått från ett samhälle där det var viktigast att tjäna mycket pengar till ett där livskvaliteten är viktigast. Att få livspusslet att gå ihop är livskvalitet. Risken är att man med det här beslutet tappar kompetens till konkurrenter med större flexibilitet.
Vill ha samtal vid kaffemaskinen
Rozita Dadras är HR-chef på Tre. Hon säger att företaget redan innan pandemin fattade ett strategiskt beslut att satsa på ett bra kontor. 2018 stod det 14 våningar höga kontorshuset färdigt.
– Vår affär bygger väldigt mycket på samverkan mellan olika enheter. Huset är navet för tempo, lärande och innovation. Vi behöver samtalen vid kaffemaskinen. Det är så mycket man missar när man inte är på plats. Fler och fler företag ser värdet av att få in fler medarbetare i huset.
Räcker det inte att folk är på plats tre dagar i veckan?
– Vi vill skapa förutsättningar för snabbare beslut och bättre lärande. När man oftare är på plats tillsammans blir det enklare. Fler dagar hemifrån kräver mer planering.
Har klubben fel när den säger att det i vissa roller passar bättre att jobba hemifrån och att ni är oflexibla som inte ser det?
– Vi har haft team som har jobbat mer eller mindre heltid på distans. För dem känns det här såklart som en stor förändring. Men vi har fortsatt en stor flexibilitet. Man har möjlighet att vara hemma en dag i veckan och om det är speciella omständigheter fler dagar, givet att det passar verksamheten. Och är man förälder har man självklart möjlighet att hämta och lämna när det passar. Men återigen: vår affär bygger på samverkan och det finns inga isolerade enheter.
Fungerade arbetet mycket sämre under pandemin?
– Nej. Men skillnaden då var att nästan alla jobbade hemifrån. Allt, även sociala aktiviteter, var digitalt. Nu är vi tillbaka och mycket av arbetet sker utanför mötesrummen, i de spontana mötena. Det missar man om man inte är på kontoret.
Kan kontorsreglerna försvåra rekryteringen av nya medarbetare eller innebära att medarbetare säger upp sig?
– Tre har ett starkt varumärke och vi har aldrig haft svårt att rekrytera. Men det är klart att det kan finnas människor som inte tycker att det här arbetssättet passar dem. Å andra sidan vet jag att vår företagskultur – och vårt kontorshus – lockar väldigt många. Dessutom blir det lättare att arbeta med både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön när medarbetarna jobbar från kontoret.