Hoppa till huvudinnehåll
Hybridarbete

”Arbetsgivaren lyssnar inte på medarbetarna”

Hos mobiloperatören Tre ska samtliga medarbetare vara på kontoret minst fyra dagar i veckan. Klubben är kritisk till de nya reglerna.
– Arbetsgivaren har inte varit intresserad av en dialog, säger David Westin, Unionens klubbordförande.
David Österberg Publicerad
Kontorshuset Tre och David Westin klubbordförande
David Westin, klubbordförande i Unionenklubben på Tre, tycker att arbetsgivaren är oflexibel som tvingar alla anställda att vara på kontoret fyra dagar i veckan. Pressbild

Efter pandemin ville mobiloperatören Tre locka tillbaka medarbetarna till kontoret. Företaget sjösatte ett projekt som på olika sätt skulle göra kontoret till en plats att längta till. Så småningom infördes också regeln att personalen skulle arbeta huvuddelen av sin arbetstid på plats (vissa avdelningar, som kundtjänst, jobbade dock alla dagar från kontoret).

I våras skärptes reglerna. Nu gäller att distansarbete tillåts maximalt en dag per vecka.

– Vi är kritiska till de nya reglerna. Vi tycker inte att företaget har lyssnat på medarbetarna och vi tycker att deras synsätt är oflexibelt. Olika roller har olika förutsättningar. I vissa roller passar det bättre att vara mycket på kontoret, i andra är det en fördel att jobba ostörd på distans. Arbetsgivaren har heller inte varit intresserad av dialog utan har bara fattat beslutet uppifrån och ner, säger David Westin, Unionens klubbordförande.

Hur motiverar arbetsgivaren att ni ska vara på plats fyra dagar i veckan?

– Motiveringen är samma som tidigare: mycket av Tres styrka är att vi skapar tillsammans när vi jobbar tillsammans. Företaget anser att kreativiteten och idéarbetet blir bättre när vi jobbar från kontoret.

Ligger det något i det?

– Absolut. Men det finns också stora fördelar med att jobba hemifrån. Många anser att de jobbar mycket bättre på distans, där de inte blir störda av de där spontana mötena. En bra arbetsgivare borde se att människor har olika behov. Vi har gått från ett samhälle där det var viktigast att tjäna mycket pengar till ett där livskvaliteten är viktigast. Att få livspusslet att gå ihop är livskvalitet. Risken är att man med det här beslutet tappar kompetens till konkurrenter med större flexibilitet.

Vill ha samtal vid kaffemaskinen

Rozita Dadras är HR-chef på Tre. Hon säger att företaget redan innan pandemin fattade ett strategiskt beslut att satsa på ett bra kontor. 2018 stod det 14 våningar höga kontorshuset färdigt.

– Vår affär bygger väldigt mycket på samverkan mellan olika enheter. Huset är navet för tempo, lärande och innovation. Vi behöver samtalen vid kaffemaskinen. Det är så mycket man missar när man inte är på plats. Fler och fler företag ser värdet av att få in fler medarbetare i huset.

Räcker det inte att folk är på plats tre dagar i veckan?

– Vi vill skapa förutsättningar för snabbare beslut och bättre lärande. När man oftare är på plats tillsammans blir det enklare. Fler dagar hemifrån kräver mer planering.

Har klubben fel när den säger att det i vissa roller passar bättre att jobba hemifrån och att ni är oflexibla som inte ser det?

– Vi har haft team som har jobbat mer eller mindre heltid på distans. För dem känns det här såklart som en stor förändring. Men vi har fortsatt en stor flexibilitet. Man har möjlighet att vara hemma en dag i veckan och om det är speciella omständigheter fler dagar, givet att det passar verksamheten. Och är man förälder har man självklart möjlighet att hämta och lämna när det passar. Men återigen: vår affär bygger på samverkan och det finns inga isolerade enheter. 

Fungerade arbetet mycket sämre under pandemin?

– Nej. Men skillnaden då var att nästan alla jobbade hemifrån. Allt, även sociala aktiviteter, var digitalt. Nu är vi tillbaka och mycket av arbetet sker utanför mötesrummen, i de spontana mötena. Det missar man om man inte är på kontoret.

Kan kontorsreglerna försvåra rekryteringen av nya medarbetare eller innebära att medarbetare säger upp sig?

– Tre har ett starkt varumärke och vi har aldrig haft svårt att rekrytera. Men det är klart att det kan finnas människor som inte tycker att det här arbetssättet passar dem. Å andra sidan vet jag att vår företagskultur – och vårt kontorshus – lockar väldigt många. Dessutom blir det lättare att arbeta med både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön när medarbetarna jobbar från kontoret.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hybridarbete

Hemarbete belöning på Instabee

Logistikföretaget Instabees kundtjänstpersonal belönas med en dags hemarbete – om de svarar på tillräckligt många samtal och har nöjda kunder. Nästan ingen uppnår ledningens kriterier.
Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 06:01
Instabee låter kundtjänstpersonal jobba hemifrån – men bara om tuffa krav uppfylls. Unionen varnar för ökad stress och bristande tillit.På bild: Instabox paketskåp och ett headset.
Få i kundtjänsten på Instabee, tidigare Instabox och Budbee, uppnår företagets kriterier för få jobba hemifrån. Företaget nekar till att det rör sig om ett belöningssystem. Foto: Ola Rennstam/Colourbox

Att jobba hemifrån är en uppskattad och självklar möjlighet för många tjänstemän. Efter pandemin har hemarbete i olika former blivit mer eller mindre praxis, även om Kollega nyligen kunde berätta att allt fler företag tvingar tillbaka personalen till kontoret.

Logistikföretaget Instabee, en sammanslagning av Instabox och Budbee, har infört en egen modell för sin kundtjänstpersonal. Endast de medarbetare som uppnår en rad kriterier erbjuds möjligheten till en dags distansarbete veckan därpå. Därefter är det kontoret som gäller igen.
Enligt uppgifter till Kollega lyckas nästan ingen medarbetare uppnå ledningens kriterier. Bland annat går de ut på att kundtjänstpersonalen måste nå 80 procents kundnöjdhet, besvara 15 ärenden i timmen, vara tillgänglig i telefon 91 procent av tiden och inte ha mer än 45 sekunder i snitt mellan kundsamtalen.

Instabee förnekar belöningsystem

Instabee vill inte ställa upp på en intervju men presschefen Johanna Lindskog Lindell bekräftar i ett mejl till Kollega att kundtjänstmedarbetarna tillåts att arbeta hemifrån en dag i veckan ”förutsatt att vissa grundläggande mål uppnås som visar att arbetet fungerar självständigt och med hög kvalitet.”.

Bolaget nekar dock till att det skulle röra sig om en belöning utan påpekar att möjligheten är ”en del av vårt arbetssätt som ger viss flexibilitet när det fungerar för både rollen och verksamheten.” Enligt presschefen är företagets utgångspunkt att arbetet sker på kontoret eftersom det gynnar samarbete, kultur och effektiv problemlösning, vilket också gäller inhyrd personal.

Unionen: Brist på tillit till personalen

Att Instabees upplägg inte skulle vara en form av belöning ifrågasätts av Unionens arbetsmiljöexpert Mirjam Olsson. 

Mirjam Olsson
Mirjam Olsson Foto: Unionen

–  Vad skulle det annars vara, om inte en belöning? Ett företag som agerar så här signalerar att man inte litar på sin personal – medarbetarna måste bevisa att arbetsgivaren kan lita på dem och den tilliten räcker tydligen bara en vecka. Sen måste man bevisa det igen, säger hon.

Enligt Unionen bryter Instabees modell inte mot någon lag men belöningssystem skulle kunna ha negativ påverkan på arbetsmiljön i form av exempelvis ökad stress.

– Vi i Unionen anser inte att distansarbete ska användas som belöning – eller omvänt – att arbetsgivare ”bestraffar” arbetstagare genom att frånta dem möjligheten till distansarbete. Distansarbete ska framför allt betraktas som en form för arbetets utförande, säger Mirjam Olsson.

Hybridarbete bör riskbedömas

Arbetsgivare är skyldiga enligt lag att fundera över var det kan uppstå risker för ohälsa och ta in det i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Mirjam Olsson anser att Instabees upplägg kan jämföras med löneformer som exempelvis innebär att du tjänar mer om du arbetar i ett högre tempo, den typen av provisionslöner kan påverka arbetsmiljön och ska riskbedömas.

– Olika former av prestationsincitament kan helt klart påverka arbetsmiljön. Man behöver därför göra en riskbedömning även vid incitamentsmodeller om hemarbete och fråga sig hur arbetsmiljön påverkas och om det finns risker för ohälsa, säger hon.

Unionen rekommendation är att företag tar fram regler för distansarbete i samverkan på arbetsplatsen där man väger in arbetstagarnas önskemål, arbetsuppgifternas karaktär och verksamhetens behov.

Efterlysning: Har din arbetsgivare satt upp krav för att du ska få lov att jobba hemifrån? Kontakta Kollegas reporter.