Hoppa till huvudinnehåll
Hybridarbete

”Fel att tvinga folk till kontoret”

På lång sikt är distansarbetet här för att stanna. Det är Oscar Berg, expert på digitalisering, övertygad om.
David Österberg Publicerad
Oscar Berg
Distansarbetet är här för att stanna - och blir ännu vanligare i framtiden. Det är Oscar Berg, expert på digitalisering, övertygad om. Pressbild

Distansarbetet må ha fått sig en törn i år. Men på lång sikt kommer det att vinna över kontorsarbetet. Det säger Oscar Berg, konsult på Exobe som hjälper företag att hitta digitala lösningar.

–  Att tvinga tillbaka sina anställda till kontoret är kortsiktigt och strategiskt felaktigt. Det är väldigt svårt att hitta pålitliga data till stöd för de här besluten. Men distansarbete kräver andra arbetssätt. Det krävs mer disciplin när man jobbar på distans. Och det kan man ju hävda är jobbigt, men om man väl har lärt sig disciplinen gynnar det även kontorsarbetet. 

Så du tror inte på en återgång till full kontorsnärvaro? 

– På kort sikt ser vi ju det, men långsiktigt kommer det att vara fel. Distansarbete fyller en viktig roll i att attrahera personal, hålla människor engagerade och bedriva en verksamhet som inte är koncentrerad till bara ett kontor. En hierarkisk styrmodell kan bara vinna på kort sikt. På längre sikt kan den inte konkurrera med en tillitsbaserad, decentraliserad modell.  

Jobbar vi bättre på distans än på kontor? 

– Ja, om man tar tag i det som krävs för att jobba på distans. Då får man kontroll över sin egen tid och kan hantera störningar. Men jag säger inte att vi behöver välja antingen eller. Social samvaro och synlighet kan till exempel vara bättre när man ses fysiskt. Det handlar om att hitta samarbetssätt som fungerar i båda miljöerna. Då är de digitala arbetssätten grunden, för de funkar både digitalt och fysiskt.

Så det handlar om att se över arbetssätten snarare än att kalla tillbaka alla till kontoret? 

– Om man är förälder till barn som har flyttat hemifrån och barnen inte klarar sig själva är ju inte lösningen att barnet får flytta hem igen. Om vi måste tvinga folk till kontoret för att få dem att ta ansvar är det något fel i vår kultur och relation. Då borde man ta tag i det i stället för att sitta och titta på dem när de jobbar. 

Så den som är orolig för att vi snart är tillbaka till fem dagar på kontoret behöver inte vara det? 

– Nej, det är jag absolut övertygad om. Kommunikation och information måste bli digital, vilket gör diskussionen om kontorsarbete till en icke-fråga. Vi kommer att prata om andra saker än distansarbete: om hur vi samarbetar, hur vi jobbar strukturerat, hur vi drar nytta av ny teknik som AI. När vi får det att funka kommer ingen att bry sig om varifrån du jobbar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hybridarbete

Hemarbete belöning på Instabee

Logistikföretaget Instabees kundtjänstpersonal belönas med en dags hemarbete – om de svarar på tillräckligt många samtal och har nöjda kunder. Nästan ingen uppnår ledningens kriterier.
Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 06:01
Instabee låter kundtjänstpersonal jobba hemifrån – men bara om tuffa krav uppfylls. Unionen varnar för ökad stress och bristande tillit.På bild: Instabox paketskåp och ett headset.
Få i kundtjänsten på Instabee, tidigare Instabox och Budbee, uppnår företagets kriterier för få jobba hemifrån. Företaget nekar till att det rör sig om ett belöningssystem. Foto: Ola Rennstam/Colourbox

Att jobba hemifrån är en uppskattad och självklar möjlighet för många tjänstemän. Efter pandemin har hemarbete i olika former blivit mer eller mindre praxis, även om Kollega nyligen kunde berätta att allt fler företag tvingar tillbaka personalen till kontoret.

Logistikföretaget Instabee, en sammanslagning av Instabox och Budbee, har infört en egen modell för sin kundtjänstpersonal. Endast de medarbetare som uppnår en rad kriterier erbjuds möjligheten till en dags distansarbete veckan därpå. Därefter är det kontoret som gäller igen.
Enligt uppgifter till Kollega lyckas nästan ingen medarbetare uppnå ledningens kriterier. Bland annat går de ut på att kundtjänstpersonalen måste nå 80 procents kundnöjdhet, besvara 15 ärenden i timmen, vara tillgänglig i telefon 91 procent av tiden och inte ha mer än 45 sekunder i snitt mellan kundsamtalen.

Instabee förnekar belöningsystem

Instabee vill inte ställa upp på en intervju men presschefen Johanna Lindskog Lindell bekräftar i ett mejl till Kollega att kundtjänstmedarbetarna tillåts att arbeta hemifrån en dag i veckan ”förutsatt att vissa grundläggande mål uppnås som visar att arbetet fungerar självständigt och med hög kvalitet.”.

Bolaget nekar dock till att det skulle röra sig om en belöning utan påpekar att möjligheten är ”en del av vårt arbetssätt som ger viss flexibilitet när det fungerar för både rollen och verksamheten.” Enligt presschefen är företagets utgångspunkt att arbetet sker på kontoret eftersom det gynnar samarbete, kultur och effektiv problemlösning, vilket också gäller inhyrd personal.

Unionen: Brist på tillit till personalen

Att Instabees upplägg inte skulle vara en form av belöning ifrågasätts av Unionens arbetsmiljöexpert Mirjam Olsson. 

Mirjam Olsson
Mirjam Olsson Foto: Unionen

–  Vad skulle det annars vara, om inte en belöning? Ett företag som agerar så här signalerar att man inte litar på sin personal – medarbetarna måste bevisa att arbetsgivaren kan lita på dem och den tilliten räcker tydligen bara en vecka. Sen måste man bevisa det igen, säger hon.

Enligt Unionen bryter Instabees modell inte mot någon lag men belöningssystem skulle kunna ha negativ påverkan på arbetsmiljön i form av exempelvis ökad stress.

– Vi i Unionen anser inte att distansarbete ska användas som belöning – eller omvänt – att arbetsgivare ”bestraffar” arbetstagare genom att frånta dem möjligheten till distansarbete. Distansarbete ska framför allt betraktas som en form för arbetets utförande, säger Mirjam Olsson.

Hybridarbete bör riskbedömas

Arbetsgivare är skyldiga enligt lag att fundera över var det kan uppstå risker för ohälsa och ta in det i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Mirjam Olsson anser att Instabees upplägg kan jämföras med löneformer som exempelvis innebär att du tjänar mer om du arbetar i ett högre tempo, den typen av provisionslöner kan påverka arbetsmiljön och ska riskbedömas.

– Olika former av prestationsincitament kan helt klart påverka arbetsmiljön. Man behöver därför göra en riskbedömning även vid incitamentsmodeller om hemarbete och fråga sig hur arbetsmiljön påverkas och om det finns risker för ohälsa, säger hon.

Unionen rekommendation är att företag tar fram regler för distansarbete i samverkan på arbetsplatsen där man väger in arbetstagarnas önskemål, arbetsuppgifternas karaktär och verksamhetens behov.

Efterlysning: Har din arbetsgivare satt upp krav för att du ska få lov att jobba hemifrån? Kontakta Kollegas reporter.