Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Professor oroas över fortsatt distansarbete

Att jobba hemifrån under lång tid leder till sämre arbetsmiljö och sämre produkter. Därför borde fler återvända till sina arbetsplatser.
– Det oroar mig att många säger att vi ska fortsätta arbeta på distans, säger Oskar Nordström Skans, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet.
David Österberg Publicerad
Stina Stjernkvist / TT
"Många verksamheter underskattar effekten av distansarbete på längre sikt", enligt Oskar Nordström Skans. Stina Stjernkvist / TT

I maj meddelade Twitters vd att bolagets anställda kan fortsätta att arbeta hemifrån. För evigt. Google har bett sina medarbetare att jobba på distans till nästa sommar och Facebook räknar med att hälften av medarbetarna inte är på kontoret de kommande fem till tio åren.

Även i Sverige förekommer synsättet att pandemin har lärt oss att vi kan arbeta på distans och att arbetsplatserna därför har blivit mindre viktiga. Men det är fel, tycker Oskar Nordström Skans, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet. I en rapport som Omstartskommissionen släppt – där en grupp experter ger sina lösningar på en del av de problem Sverige står inför – skriver han att vi behöver fasa ut distansarbetet.

– Många verksamheter underskattar effekten av distansarbete på längre sikt. Det oroar mig att många nu säger att vi har lärt oss att använda ny teknik och att det innebär att vi kan fortsätta arbeta på distans. Men vi visste ju redan tidigare att det var möjligt att ha möten på distans. Innan krisen hade vi högre krav på arbetet än att det skulle vara tekniskt möjligt att utföra. Vi vill ju att arbetsmiljön ska vara på topp, vi vill ju att produkter och tjänster ska vara lysande, vi vill ju ha riktigt bra möten. Ju högre kostnaden för hemarbete är, desto mer måste vi börja tillåta en återgång till arbetsplatserna. Risken för smittspridning ökar såklart men då får man försöka hitta vägar för att minska den, säger han till Kollega.

Han tycker också att regeringen ska ändra stödet till företag som har det ekonomiskt svårt. Korttidsarbete var en bra lösning i det akuta skedet, men för att få fart på företagen vore det bättre med sänkta arbetsgivaravgifter för företag som lämnar korttidsarbete, tycker han.

– Om man sänker arbetsgivaravgiften för de företag som lämnar korttidsarbete i förtid subventionerar man de företag som behöver stödet mest samtidigt som man skyndar på processen mot att de kommer igång igen. När ett företag drar igång igen hjälper det andra företag att också komma igång, exempelvis underleverantörer.

Oskar Nordström Skans ger också förslag på lösningar för en bättre fungerande arbetsmarknad på längre sikt. Det handlar bland annat om att förbättra Arbetsförmedlingen, förändra las och öka möjligheterna till kompetensutveckling. I rapporten föreslår han att arbetsgivare ska vara skyldiga att kompetensutveckla sin personal. Den som inte gör det får ersätta medarbetarna med två procent av lönen.

– Viktigast är att hitta kompetensutveckling för personer som oftast inte får det. Det kan till exempel handla om att utöka arbetsuppgifterna så att en person blir mer relevant för företaget eller för andra företag på arbetsmarknaden. Sanktionen jag föreslår är ganska mild och handlar mest om att knuffa lite på arbetsgivarna. Är det helt omöjligt att kompetensutveckla har de en möjlighet att ”köpa sig ut”, säger han.

Även mer välutbildade personer bör få tillgång till kompetensutveckling genom fler kurser på universitet och yrkeshögskolor, enligt Oskar Nordström Skans.

– I dag finns en stor utbildningsapparat för personer som blivit uppsagda, men inte för personer som har ett jobb. I nuläget lever universiteten och arbetsmarknaden i olika världar. Det behövs mer av samspel så att det man lär sig på universitetet kan komma till användning på arbetsmarknaden, och det går att göra utan att universiteten förvandlas till rena yrkesutbildningar.

Ska stärka Sverige efter krisen

I våras bildade Stockholms Handelskammare Omstartskommissionen. Kommissionen ska föreslå reformer för att stärka Sveriges konkurrenskraft efter coronakrisen.

Kommissionen består av 10 personer med expertis inom olika områden. Medverkar gör bland andra Maria Wetterstrand, före detta språkrör för Miljöpartiet, Åsa Hansson, docent vid Lunds universitet, Lars Calmfors, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet.

Förra veckan publicerade kommissionen sin slutrapport.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Look! A roller coaster – in the office

From childhood dream to reality. At the advertising agency The Great Exhibition, employees have created a full-scale roller coaster – through the office.
Ola Rennstam Publicerad 28 november 2024, kl 09:31
The Great Exhibition, a Stockholm based advertising agency, has created the world's first roller coaster in an office. The 60-meter-long track provides both thrills and increased job satisfaction, according to owner Petter Kukacka. Photo: Anders G. Warne

It's not uncommon for advertising agencies and other creative businesses to establish themselves in old factory premises with high ceilings and large windows. But building a 60-meter-long roller coaster – passing over meeting rooms and through the staff canteen – is not quite as common. In fact, the ride at The Great Exhibition's office is the first of its kind in the world. The idea has been with the company's owner, Petter Kukacka, since he was a child.

"I have always been interested in roller coasters and everything that runs on rails. Even in our previous premises, we had loose thoughts about a smaller version, but it fell through due to the low ceiling height. Here we have almost five meters to the ceiling," he says.

Complicated and expensive

It has been a year since the company moved to the thousand-square-meter premises in Stockholm, and Petter Kukacka could start realizing his dream. He emphasizes that the work has been a team effort from the beginning, and the commitment from the employees has been enormous.

"I am probably the one who has worked the least on this. We have taken help from lots of people, but we have designed and planned everything ourselves," he says.

However, building a roller coaster is not something you do in a morning. On the contrary, it turned out to be really complicated – and expensive. After making an initial sketch, The Great Exhibition contacted an expert in the USA whose safety comments led to new insights. A bridge engineer in Sweden calculated the strength, dimensioning of the steel structure, and made drawings. But when the agency started requesting price quotes, they got a real shock.

"We received quotes from roller coaster specialists in Germany and the USA for 3 million $. That was obviously far beyond our budget," says Petter Kukacka.

Built by a Ferris wheel factory in China

Many would probably have given up at this point, but not the staff at The Great Exhibition. One of Petter's friends, who is based in China, inquired at various factories in the country and got in touch with China's largest manufacturer of Ferris wheels. The price was acceptable to the advertising agency, and it became a deal – despite the uncertainty about whether the Chinese really understood what they wanted.

"It was a gamble because it was a very unclear deal, and there were some language barriers, but everything has gone smoothly," says Petter Kukacka.

Towards the end of the process, they visited the factory in China to ensure they had manufactured what was ordered and to ensure the quality of the welds and construction.

Premiere after a year of intense work

At the end of June, the four-ton structure arrived in Liljeholmen in a large container. Shortly thereafter, a couple of Chinese experts arrived to assemble the roller coaster in the office environment. The roller coaster car was designed by the design studio on their own, and on October 25th – after a year of intense work – it premiered. To everyone's relief, everything worked perfectly. And it does when Kollega gets to take a test ride:

The ride starts steep and slow, accompanied by a lot of noise. The track then runs above meeting rooms and the kitchen before the car plunges through the canteen and the open office landscape. It's over in less than a minute and offers a real thrill. Additionally, a photo is taken and printed at the end of the ride – just like at any amusement park.

Foto: Ola Rennstam

How much is the roller coaster used daily?

"It's not like we jump in and ride every day. But it's certainly running when we have after-work events, and customers and employees' children are very eager to come here and ride."

What has it meant for the workplace?

"The process of creating this together has been very fun and a fantastic way to bring this workplace together in a different way than before. The work of designing and driving the project has forced us to challenge ourselves. It may seem silly, but when you work creatively, it's important to maintain that vein. The pride is great that the track now stands here and that everything actually works."

"Initially, there were some – fully reasonable – objections from employees about why we should do this, and concerns were raised about the noise. An exciting discussion arose about what a workplace really is and how much time we spend at work."

How did you come up with the name 'Frontal Lobe'?

"The frontal lobe is the part of the brain that develops last and makes you rational. It's a reference to the idea that in our creative profession, you might need to remove some of your rational thoughts now and then."

This text has been translated with the help of AI.

The Great Exhibition

Design studio/advertising agency run by Petter Kukacka for fifteen years. The company has about ten employees and produces, among other things, commercials.

The Frontal Lobe: Roller coaster, approximately 60 meters of track, and reaches a top speed of 30 km/h. The track runs around the advertising agency's office in Stockholm.