Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Välj ett underskattat jobb

Yrkesval är lite som att välja biofilm, de man hört mest om blir de största besvikelserna när man väl sitter där i biomörkret. Vill du göra karriär, få hög lön eller bara ha ett lugnt och skönt jobb – välj inte ett överskattat yrke – välj ett underskattat!
Gabriella Westberg Publicerad
Flygtorn på Arlanda (till vänster), kläder (mitten), Sverker Olofsson (till höger).
Arbetsplats: tornet på Arlanda? Vill du utveckla smarta textiler, eller som Sverker Olofsson hjälpa dina medmänniskor att göra rätt val som konsumenter? Eller kanske bara ha det lugnt och skönt på jobbet? Välj ett underskattat jobb! Foto: Johan Nilsson/TT, Henrik Montgomery/TT, Elisabeth Dalziel/AP, Jonas Ekströmer/TT.

Varje år publiceras listor på de populäraste arbetsplatserna. I fjol toppades listan av spelföretaget King, som bland annat ligger bakom dataspelet Candy Crush Saga. Hennes & Mauritz och Ikea tenderar att hamna högt på listan, liksom Google som premieras av teknikstudenterna.

Men att någonting är poppis innebär ju att det är många som söker sig dit. Konkurrensen hårdnar, det blir arbetsgivarens marknad och förutsättningarna kan förväntas bli tuffare. Smart kan vara att istället rikta in sig på yrken och arbetsgivare som tvärt om aldrig är med på några topplistor - de underskattade jobben.

Här är några typiskt underskattade jobb:

Ekonomi- och bokföringsassistent 

Ordning och reda, pengarna på fredag. Men inte ger det många glam-poäng att säga att man jobbar som bokföringsassistent. Eller? Som bokförare hamnar man nära ledningen, vilket kan ge skjuts i karriären. Enligt en brittisk undersökning leds mer än hälften av alla de hundra starkaste företagen på London-börsen av människor med bokföringsbakgrund. Och nog finns det möjlighet till en glammig tillvaro – varenda rockstjärna, skådis och fotbollsproffs behöver hjälp med bokföringen. En bokföringsassistent tjänar i genomsnitt 27 800 kr i månaden.

Hissmontör

Världens befolkning växer och allt fler bor i storstäder, även i Sverige. Stockholm har en inflyttning på omkring två SL-bussar per dag och bostadsbristen innebär att vi måste bygga på höjden. Att det finns hissar i höga hus är något de flesta tar för givet. Att hissar krånglar ibland är också något många känner till. Men hur många hissmontörer eller hisstekniker känner du?

Känner du någon är det antagligen någon som jobbat i branschen ett bra tag och som inte har någon brådska därifrån, det är en bransch med låg omsättning. Men de kommande åren kommer nyrekryteringen av hissmontörer att öka tack vare just det - pensionsavgångar.
Att jobba med hissar kan innebära större variation än man först kan tro, med många fungerande över hundra år gamla hissar och nya, med innovativ digital teknik. Dessutom ingår rulltrappor och vissa slags bergståg i hissteknikerns arbetsdomän. Utbildning till hissmontör/hisstekniker finns bara på en plats i Sverige, Enköping, och är ettårig. Genomsnittlig lön: 29 400 kr i månaden.

Lokförare

Visst händer det att lokförare får vara med om dramatiska, kanske rent av traumatiska händelser. Att stå vid spakarna när någon vägrar lämna spåret är ingen drömarbetsmiljö. Men 99,999 procent av tiden som lokförare är det raka, eller kanske svagt böjda spår, som gäller. Och ganska mycket lugn och ro. ”Det är mycket viktigt att du trivs i ditt eget sällskap och inte har några problem med att vara ensam under många timmar i sträck”, enligt TCC, som utbildar lokförare.

Utöver att uppskatta ensamhet bör en lokförare vara ansvarstagande, ha god koncentrationsförmåga, vara motiverad, noggrann,  ha ett stabilt och strukturerat psyke samt god läsförståelse. Gymnasiekompetens krävs. Utbildning finns på sex orter i Sverige och ansökning görs genom urvalstester i flera steg (som inte går att förbereda sig på). Genomsnittlig lön: 34 000 kr i månaden.

Textilingenjör

Sverige var en gång ett tekoland och Borås var dess huvudstad. Sedan outsourcades produktionen till låglöneländer. Men kanske kan den svenska tekoindustrin vara på väg tillbaka! På Smart Textiles, som är en del av Högskolan i Borås, utvecklas i dag tyger som renar vatten med solljus som energikälla, kläder som mäter EKG och kläder som blir svala i hetta. Svenskt mode är dessutom en växande exportbransch och ligger i framkant i användandet av nya, avancerade material. Textila produkter kan också handla om solskydd, airbags, transportband och medicinska implantat. Som utexaminerad textilingenjör (tre års utbildning) kan man jobba med produktutveckling, produktion, inköp, miljöfrågor, forskning, återvinning inom det privata näringslivet eller inom försvaret. Genomsnittlig lön: 35 400 kr i månaden.

Arbetsmiljöingenjör 

Ofta är arbetsmiljöingenjören en opartisk expert som kallas in för att göra en riskbedömning vad gäller buller, vibrationer, strålning, kemiska ämnen men också belysning, ventilation, mobbning och stress. Även digital stress. När arbetslivet förändras måste också arbetsmiljöingenjören hänga med och uppdatera sin kunskap – vilket innebär ett kontinuerligt lärande. Till skillnad från arbetsmiljöinspektören ställer arbetsmiljöingenjören inga krav på bättring och risken är därmed inte lika hög att man hamnar i konflikter. En riskbedömning görs, presenteras och sedan är du klar. Ansvaret läggs på någon annan.  Men för att ditt arbete ska få någon effekt krävs förstås ett gott samarbete med chefer, arbetsledare, skyddsombud och övrig personal på arbetsplatserna, liksom med företagshälsovården – vilket ger en god insikt i ett företag eller en organisation och användbara kontakter för den som vill gå vidare i karriären. Utbildning ges på de tekniska högskolorna, till exempel KTH som har ett ettårigt magisterprogram i Teknik, hälsa och arbetsmiljöutveckling. Genomsnittlig lön: 35 700 kr i månaden.

Konsumentvägledare

Tänk att få vara den nya Sverker Olofsson (fd programledare för SVT:s Plus), och som Sverker hjälpa allmänheten att göra rätt val vid köp av en vara eller tjänst, att informera om vilka rättigheter den enskilda konsumenten har gentemot stora (och små) företag och att reda ut den skuldsattes trassliga ekonomi. Vilken kunskap känns egentligen mer angelägen i en marknadsekonomi? Konsumentvägledare är ofta anställda av kommuner, men som specialiserade på miljö- och energirådgivning finns också många jobb i byggföretag och fastighetsbolag. Kombinerar du din expertis inom konsumentvägledning med journalistik kan du bli Sverker Olofssons arvtagare på riktigt. I dag finns cirka 200 konsumentvägledare i landet. Genomsnittlig lön: 45 000 kr i månaden.

Flygtrafikledare

Piloter strejkar och flygbranschen flaggas ut, villkoren för kabinpersonal blir sämre och sämre på grund av global konkurrens och hårdslimmade lågprisflygbolag. Men de som sitter i flygtornet och håller koll på vilka plan som är på väg att landa eller starta har en helt annan arbetsmiljö. Men det är ett arbete med mycket ansvar och koncentrationen måste vara på topp. Lönen är också hög och arbetstiden är reglerad. Utbildning: Gymnasiekompetens plus utbildning vid Entry Point North vid Malmö flygplats, Sturup. Dock behövs inte så många, så du kan få vänta tills det blir en lucka. För närvarande söker Luftfartsverket inga nya flygledare. För att bli flygledare inom Försvaret måste du bli reservofficer, nästa antagning sker i september 2015. Genomsnittslönen per månad för en flygtrafikledare ligger på 65 000 kr. 

*Uppgifter om genomsnittslöner från allastudier.se. Uppslag inspirerat av Careercast.coms undersökningar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.