Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Facket på Northvolt: ”Folk är ledsna och chockade”

Det har varit en kaotisk dag för de anställda på Northvolt. Victor Matinlassi, klubbordförande i Stockholm, beskriver stämningen som dyster. Men fortfarande finns hoppet om att företaget på något sätt ska överleva.
David Österberg Publicerad
Skylt Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Pontus Lundahl/TT

Northvolt har verksamhet i Skellefteå, Västerås och Stockholm. Victor Matinlassi är klubbordförande i Stockholm.

Hur har den här dagen varit?

– Ganska kaotisk. Den började vid 7 med att vi i facket fick information från företaget. Vid åtta informerade företaget via intranätet och klockan 9 informerades alla anställda vid samtliga bolag. Vi har haft enskilda möten inom respektive bolag om hur just vårt företag påverkas i den här situationen. Dagen har också handlat mycket om att stötta medlemmar och svara på frågor från dem eller hänvisa frågor vidare till Unionens regionkontor eller rådgivningen.

Victor Matinlassi
Victor Matinlassi, klubbordförande på Northvolt i Stockholm.

Hur är stämningen bland medlemmarna?

– Många är ledsna, andra chockade. Det är ganska dystert. Vi har haft det tufft en ganska lång period. Förra månaden var våra löneutbetalningar försenade, så då låg vi också pyrt till. Men hittills har vi alltid kunnat hitta en kortsiktig lösning och kämpat vidare. Nu räckte det inte och det är extremt tungt. Vi har haft hoppet uppe och trott att det skulle finnas en lösning även den här gången.

Samtidigt kommer det signaler från arbetsgivaren om att det kanske kan gå att fortsätta verksamheten på något sätt. Vad tror du om det?

– Det tror jag definitivt. Det går inte att fortsätta som Northvolt är i dag, men vi har oerhört kompetent personal, vi har fungerande produktion i Skellefteå, vi har börjat få upp volymerna. Så jag hoppas verkligen att någon tar över och driver verksamheten i samma anda som vi har haft.

Jobbar ni som vanligt nu?

– Ja, ända tills konkursförvaltaren ger något annat besked.

Och hoppas att ni får era löner den 25 mars?

– Det hoppas vi. Men det är klart att det finns en risk att det blir en fördröjning.

Har ni mycket kontakt med de förtroendevalda i Västerås och Skellefteå?

– Vi pratar dagligen. Jag känner verkligen med de anställda i Skellefteå där de har det extremt tungt. Jag är mest orolig för den internationella arbetskraft som finns i framförallt Skellefteå, men också i Stockholm och Västerås. De har kommit till Sverige både från länder utanför Europa och från Europa tillsammans med sina familjer. De har byggt ett liv här, så det är klart att jag är orolig för vad som händer med dem. 

Hur har arbetsgivaren skött det här?

– De har varit bra på att informera facken om det ekonomiska läget. Den senaste perioden har vi haft möten varje vecka med företagsledningen om ekonomin och om potentiella investerare på både kort och lång sikt. Så det här kommer inte som en blixt från klar himmel. Vi har vetat om att situationen varit väldigt oroväckande, men hade förhoppningar ända in i det sista om att det kommer att lösas. 

Vad gör ni i klubben de närmaste dagarna?

– Vi finns här för våra medlemmar. Försöker vara ett stöd och hålla stämningen uppe. Vi väntar på beslut från konkursförvaltaren. Jag vet att också Unionen kommer att kontakta konkursförvaltaren för att diskutera medlemmarnas rättigheter och löner.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Northvolt – från grön omställning till röda siffror

Northvolt skulle snabba på den gröna omställningen i Europa med sina miljövänliga litiumbatterier. Istället kantades satsningen av skulder, arbetsmiljöproblem och slutligen konkurs.
Lina Björk Publicerad 12 mars 2025, kl 08:40
Northvolt
I november lämnade Northvolts vd Peter Carlsson sin post. Fyra månader senare ansökte företaget om konkurs. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det här har hänt – från succé till fall:

  • 2015 grundades företaget av Peter Carlsson och Paolo Cerruti som jobbat tillsammans på elbiltillverkaren Teslas fabrik i Kalifornien, USA. Målet: att skapa miljövänliga batterier. 
     
  • 2017 meddelades att den första fabriken skulle byggas i Skellefteå, medan Västerås fick en forskningsanläggning kallad Northvolt Labs. 
     
  • För att finansiera tillverkningen inleddes samarbeten med bland annat teknikbolaget ABB, lastbilstillverkaren Scania och den tyska biltillverkaren BMW. Första generationens batterier tillverkades på Northvolt Labs. 
     
  • 2018 fick Northvolt över hundra miljoner i bidrag från energimyndigheten.
     
  • Samma år påbörjades bygget av Northvolt Ett i Skellefteå, där den storskaliga produktionen skulle vara. 
     
  • 2018-2023 Tillväxtresan kantas av rapporter om missförhållanden, dödsfall och förseningar. 
     
  • 2024 försattes dotterbolaget Northvolt Ett Expansion AB i konkurs. 
     
  • I november 2024 varslades sammanlagt 1600 anställda om uppsägning, vilket då motsvarade en fjärdedel av personalstyrkan.  Peter Carlsson avgick som vd. 
     
  • 2025 begärde Northvolt rekonstruktion i USA, med förhoppningen att frigöra 2,7 miljarder kronor. 
     
  • 12 mars 2025 ansökte Northvolt om konkurs i Sverige. Skulderna uppgick till drygt 60 miljarder kronor. Sammanlagt varslades cirka 5 000 anställda om uppsägning, vilket gör händelsen till en av de största konkurserna i modern tid.