Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

7 ovanor du bör undvika som chef

Vilka komponenter ligger bakom ett lyckat ledarskap? Eller rättare sagt, vad ska du som chef låta bli att göra för att nå framgång? På Linkedin har författaren Bernard Marr listat sju ”oskyldiga” ovanor som kan leda till att du misslyckas som chef.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Colourbox

1. Du detaljstyr

Chefsrollen innebär automatiskt ett mått av kontroll men det betyder inte att chefen ska vara ett kontrollfreak. En chef som petar i allt, detaljstyr och avkräver rapporter i tid och otid kan bli riktigt påfrestande för medarbetarna. Det är ofta förödande för arbetslusten att ha en chef som inte litar på en.

Allt petande är heller inte tidseffektivt, trots att de detaljstyrande cheferna gärna hävdar det. Tvärtom, micromanagement är en bromskloss som stjäl dyrbar tid.

2. Du är stökig

Ett stökigt skrivbord kan visa på att här arbetar en kreativ själ. Eller en slarver.

Det finns personer, men enligt Bernard Marr är de få, som kan ha ett vansinnigt stökigt skrivbord men på något mirakulöst sätt ändå ha stenkoll på varenda liten grej som ligger gömd i högarna.

Men i det flesta fall är ett stökigt skrivbord bara ett … stökigt skrivbord som snarare tyder på att här sitter en oorganiserad person. Och det är ingen egenskap man vill ha hos en chef menar Marr. För kan du inte hålla rent på skrivbordet så är det rimligt att undra om du kan hålla ordning på en hel arbetsgrupp?

3. Du är onåbar

God kommunkationsförmåga är a och o för en ledare.

Därför bör varningsflagg hissas om en chef går omvägar för att slippa möta medarbetare i fikarummet eller hela tiden vägrar eller glömmer svarar på mejl och likaså inte ringer tillbaka på missade samtal. Det här kan vara tecken på att chefen bör drillas i konsten att kommunicera.

Som behöver du inte vara den som snackar mest och hörs jämt, tvärtom. Men en bra chef visar att han eller hon är tillgänglig och öppen för frågor och diskussioner när och om de uppstår.

4. Du älskar möten

Enligt Bernard Marr lider många företag och organisationer av mötessjuka, där chefen ofta och gärna lite spontant kallar till möten för att få input från sitt team. Inte sällan så handlar det om att diskutera något som redan diskuterats en miljon gånger.

Visst, det är ju bra att du vill ha dina medarbetares åsikter och möten är ofta nödvändiga men lagom mycket av det goda bör gälla här. Möten ska just kännas nödvändiga.

Att hela tiden vilja vet vad andra tycker kan också tyda på en oförmåga att fatta egna beslut och det skapar ofta oro i gruppen.

5. Du favoriserar

Det är helt okej att du som chef står på vänskaplig fot med medarbetarna men observera, medarbetarna, inte medarbetaren.

Det kan börja lite oskyldigt, som att chefen helst äter lunch eller fikar med samma person. Snart blir det rätt uppenbart för resten av gruppen att du har en favorit eller en kompis vars åsikt väger tyngre än de andras.

Favorisering är ofta ett tecken på andra problem på arbetsplatsen och bör uppmärksammas innan det eskalerar till något riktigt otrevligt.

6. Du provar hela tiden nya ledarstilar

Ledarskapsböckerna tornar upp sig på skrivbordet och ju trendigare, desto bättre. Det är bra att chefer vill förkovra sig och vågar testa nya saker, absolut. Men det finns gränser.

Vissa chefer testar gärna nya modeller lika ofta som de byter underkläder och lika snabbt som de hakar på en ny stil, lika snabbt tröttnar de. Det här påverkar såklart gruppen på ett negativt sätt eftersom man inte vet vad som väntar härnäst eller vad som förväntas av en.

7. Du (tror att du) vet allt

Ingen vet allt. Även om det finns de som tror att de gör det.

En chef som säger sig vara allvetande eller inte vågar erkänna att han eller hon inte vet är ingen ledarskapshit. En stor ledare kan nämligen säga ”jag vet inte, jag behöver ta reda på svaret”.  

Envisas du på grund av stolthet med att ha svar, som du egentligen inte har, kan det i slutändan leda till katastrofala följder för företaget menar Bernard Marr.

#enbrachef

Oavsett om du är chef eller medarbetare vill vi veta vad en bra chef är för dig. Du kanske har exempel på när en chef utmärkt sig eller lyft dig? Och du som själv är chef - vilken typ av ledare eftersträvar du att vara? Dela med dig i sociala medier under #enbrachef.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Bränder kostar företag miljarder – varje år

Bränder kostar årligen svenska företag miljardbelopp. Trots det är många bolag dåligt rustade inför en eldsvåda.
– Det råder stor okunskap kring vilka lagar som faktiskt gäller, säger Lars Brodin på Brandskyddsföreningen.
Ola Rennstam Publicerad 26 september 2025, kl 06:00
Att ha dålig koll på brandskyddet kan bli ett dyrbart misstag. Branden på Lisebergs nya vattenvärld Oceana i Göteborg fick en katastrofal utgång. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

I snitt inträffar det 10 bränder om dagen i olika verksamheter i Sverige. År 2024 handlade det totalt om 3 355 eldsvådor. Företagsbränderna det året resulterade i skador för över fyra miljarder kronor.

Lars Brodin, brandingenjör på Brandskyddsföreningen, anser att det förebyggande arbetet på svenska företag måste bli bättre.

– Det råder stor okunskap kring vilka lagar och regler som faktiskt gäller på arbetsplatsen när det kommer till brandsäkerhet, säger han.

Det är relativt ovanligt med personskador i samband med bränder på företag. Oftast börjar det brinna efter arbetstid eller i samband med renovering när lokalerna står tomma. Antalet anlagda bränder mot företag är däremot få och syns främst i statistiken när det gäller skolbyggnader.

Dålig koll på brandriskerna

Det som utmärker verksamheter som eldhärjats är, enligt Lars Brodin, att man inte har haft koll på brandriskerna och inte vidtagit tillräckliga förebyggande åtgärder.

– Verksamheter med många brandrisker har generellt en bra medvetenhet. Det brister oftast på mindre företag, där man inte uppfattar riskerna och därför inte är så noga. Många bedömer sannolikheten för att det ska börja brinna som väldigt låg.

En brand i företagets lokaler rankas högst när ledningsgrupper har tillfrågats om företagets största risker. Det är inte svårt att förstå varför – förutom stora värdena som bokstavligen talat kan gå upp i rök kan det vara förödande om verksamheten måste stänga under en längre period.

– Att inte prioritera brandsäkerheten kan bli ett dyrt misstag. Visst, tekniska lösningar som att installera sprinkler kostar pengar, men att införa bättre rutiner och utbilda personal behöver inte kosta mycket.

Många bränder skulle kunna undvikits

Det är arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för brandskyddet på arbetsplatsen. De flesta företag följer minimikraven i lagstiftningen, men det är enligt Lars Brodin inte tillräckligt – lagarna lämnar nämligen ett rätt stort utrymme för tolkning.

– Lagkraven ger ett bra brandskydd ur ett personsäkerhetsperspektiv, men inte för egendom. Detta – och vad som krävs för att uppfylla försäkringsbolagens krav – måste man som ledare ha koll på.

Med rätt förebyggande åtgärder och ökad kunskap skulle många av bränderna kunna undvikas, menar han.

– Viktigast är att chefer är goda föredömen på det här området. Det grundläggande är att man som chef har koll på vilka brandrisker man behöver hantera och att brandskyddet anpassas utifrån de risker man har i verksamheten, säger han.

3 KÄNDA FÖRETAGSBRÄNDER

Ikea (1970)

Den 5 september utbröt en brand på taket till det som då var världens största möbelaffär – Ikea vid Kungens kurva. Brandorsaken var ett elfel i en reklamskylt. Skadorna blev betydande men inte katastrofala. Vid brandrean några veckor senare köade 8 000 personer, somliga väntade hela natten. I mars 1971 öppnade varuhuset igen. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa betalade ut 23 miljoner kronor i ersättning, den dittills största försäkringsskadan i Sverige.

 

Polarbröd (2020)

Natten till den 23 augusti 2020 totalförstördes Polarbröds fabrik i Älvsbyn. En utredning visade att branden startat i deg och mjöl som följde med transportbanden och spred branden till bageriets olika delar. På några timmar hade värden för miljardbelopp gått upp i rök. Det delvis nybyggda bageriet hade ett bristande brandskydd, anläggningen på 9 000 kvadratmeter var en enda stor brandcell och saknade sprinkler. En ny fabrik kunde öppna i november året därpå.

 

Oceana (2024)

Den 12 februari utbröt en kraftig brand i Lisebergs näst intill färdigbyggda äventyrsbad. En person omkom, sexton personer fördes till sjukhus och det blev stora skador på byggnaden. Haverikommissionens utredning slog fast att branden startade när plaströr under rutschkanan svetsades samman. Rapporten konstaterade brister i arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen – ingen kände till brandriskerna med sammanfogning av plaströr. Återuppbyggnaden av vattenlandet beräknas vara klar under 2026 och kosta närmare 1 miljard kronor.

FOTO: GÖRAN SJÖBERG/TT, JENS ÖKVIST/TT, BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

5 VIKTIGA TIPS

  • Dimensionera brandskyddet utifrån de risker som finns i verksamheten.
  • Föregå med gott exempel som chef – visa att du tar brandskydd på allvar.
  • Upprätta rutiner för utrymning och öva regelbundet. Utbilda all personal i rutinerna.
  • Skaffa egen kompetens på området för att inte bli beroende av dyra konsulter.
  • Ta fram en restvärdelista. Det innebär att företaget identifierar – och prioriterar – de mest värdefulla och oersättliga föremålen i verksamheten. Då vet räddningstjänsten vad man ska försöka rädda och skydda vid en brand.
     

FYRA LAGAR KRING BRANDSÄKERHET

Det finns fyra lagar om brandskydd som du bör känna till som chef: 
arbetsmiljölagen, lagen om skydd mot olyckor, lagen om brandfarliga och explosiva varor samt plan- och bygglagen.