![Colourbox](/sites/default/files/styles/media_image/public/7_ovanor_chefer_-_colourbox.jpg.webp?itok=Xodsfwt4)
1. Du detaljstyr
Chefsrollen innebär automatiskt ett mått av kontroll men det betyder inte att chefen ska vara ett kontrollfreak. En chef som petar i allt, detaljstyr och avkräver rapporter i tid och otid kan bli riktigt påfrestande för medarbetarna. Det är ofta förödande för arbetslusten att ha en chef som inte litar på en.
Allt petande är heller inte tidseffektivt, trots att de detaljstyrande cheferna gärna hävdar det. Tvärtom, micromanagement är en bromskloss som stjäl dyrbar tid.
2. Du är stökig
Ett stökigt skrivbord kan visa på att här arbetar en kreativ själ. Eller en slarver.
Det finns personer, men enligt Bernard Marr är de få, som kan ha ett vansinnigt stökigt skrivbord men på något mirakulöst sätt ändå ha stenkoll på varenda liten grej som ligger gömd i högarna.
Men i det flesta fall är ett stökigt skrivbord bara ett … stökigt skrivbord som snarare tyder på att här sitter en oorganiserad person. Och det är ingen egenskap man vill ha hos en chef menar Marr. För kan du inte hålla rent på skrivbordet så är det rimligt att undra om du kan hålla ordning på en hel arbetsgrupp?
3. Du är onåbar
God kommunkationsförmåga är a och o för en ledare.
Därför bör varningsflagg hissas om en chef går omvägar för att slippa möta medarbetare i fikarummet eller hela tiden vägrar eller glömmer svarar på mejl och likaså inte ringer tillbaka på missade samtal. Det här kan vara tecken på att chefen bör drillas i konsten att kommunicera.
Som behöver du inte vara den som snackar mest och hörs jämt, tvärtom. Men en bra chef visar att han eller hon är tillgänglig och öppen för frågor och diskussioner när och om de uppstår.
4. Du älskar möten
Enligt Bernard Marr lider många företag och organisationer av mötessjuka, där chefen ofta och gärna lite spontant kallar till möten för att få input från sitt team. Inte sällan så handlar det om att diskutera något som redan diskuterats en miljon gånger.
Visst, det är ju bra att du vill ha dina medarbetares åsikter och möten är ofta nödvändiga men lagom mycket av det goda bör gälla här. Möten ska just kännas nödvändiga.
Att hela tiden vilja vet vad andra tycker kan också tyda på en oförmåga att fatta egna beslut och det skapar ofta oro i gruppen.
5. Du favoriserar
Det är helt okej att du som chef står på vänskaplig fot med medarbetarna men observera, medarbetarna, inte medarbetaren.
Det kan börja lite oskyldigt, som att chefen helst äter lunch eller fikar med samma person. Snart blir det rätt uppenbart för resten av gruppen att du har en favorit eller en kompis vars åsikt väger tyngre än de andras.
Favorisering är ofta ett tecken på andra problem på arbetsplatsen och bör uppmärksammas innan det eskalerar till något riktigt otrevligt.
6. Du provar hela tiden nya ledarstilar
Ledarskapsböckerna tornar upp sig på skrivbordet och ju trendigare, desto bättre. Det är bra att chefer vill förkovra sig och vågar testa nya saker, absolut. Men det finns gränser.
Vissa chefer testar gärna nya modeller lika ofta som de byter underkläder och lika snabbt som de hakar på en ny stil, lika snabbt tröttnar de. Det här påverkar såklart gruppen på ett negativt sätt eftersom man inte vet vad som väntar härnäst eller vad som förväntas av en.
7. Du (tror att du) vet allt
Ingen vet allt. Även om det finns de som tror att de gör det.
En chef som säger sig vara allvetande eller inte vågar erkänna att han eller hon inte vet är ingen ledarskapshit. En stor ledare kan nämligen säga ”jag vet inte, jag behöver ta reda på svaret”.
Envisas du på grund av stolthet med att ha svar, som du egentligen inte har, kan det i slutändan leda till katastrofala följder för företaget menar Bernard Marr.
#enbrachef
Oavsett om du är chef eller medarbetare vill vi veta vad en bra chef är för dig. Du kanske har exempel på när en chef utmärkt sig eller lyft dig? Och du som själv är chef - vilken typ av ledare eftersträvar du att vara? Dela med dig i sociala medier under #enbrachef.