Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer vill ha de anställda på kontoret

Kontoret är bra om man vill umgås med kollegorna – men inte om man vill vara kreativ. Varannan tjänsteman vill ha ett flexiblare arbetsliv och jobba hemifrån mer. Men många chefer är skeptiska.
David Österberg Publicerad
Colourbox
Fyra av tio chefer är skeptiska till att de anställda klarar av att prestera när de jobbar från annan plats än kontoret. Colourbox

När tjänstemän funderar på att byta jobb är tre saker viktigast: Lön, personlig utveckling och flexibla arbetstider. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Telenor. Enligt den vill varannan tjänsteman arbeta mer flexibelt och mindre beroende av arbetsplatsen och fasta tider.

Det förvånar inte Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

– Ju mer kontroll man har över sin arbetstid, desto mer kontroll får man över sitt liv som helhet. Och flera undersökningar visar att den som upplever att den har kontroll över sitt arbetsliv också mår bättre.

Det flexibla arbetslivet har uppenbara fördelar. Men också nackdelar, enligt Henrik Ehrenberg.

– Risken är att man upplever att ens arbetsgivare, kollegor och kunder förväntar sig att man ska vara tillgänglig hela tiden när man inte sitter på sin plats på kontoret. Det kan man komma åt dels genom det systematiska arbetsmiljöarbetet, dels genom en policy – helst nedskriven – kring vilka förväntningar som är rimliga, hur tillgänglig man behöver vara när man inte är på kontoret och när man förväntas svara på mejl och sms som skickats efter arbetstid.

Undersökningen från Telenor visar också att chefer inte alltid är förtjusta i att deras medarbetare arbetar hemifrån. Fyra av tio är skeptiska till att de anställda klarar av att prestera när de inte jobbar från kontoret.

– Ett flexibelt arbetsliv bygger på tillit mellan arbetsgivare och arbetstagare. Och kanske också på att arbetsinsatsen mäts på ett annat sätt än tidigare. Om en chef är skeptisk till att medarbetarna arbetar hemifrån för att han eller hon är tveksam till att medarbetaren verkligen arbetar behöver man arbeta på sin tillitskultur, säger Henrik Ehrenberg.

Att motarbeta medarbetarnas önskan om ett flexiblare arbetsliv är ingen bra idé, enligt Christian Strömlid, marknadschef på Telenor Företag.

– Det är något som chefer av en mängd olika skäl, inte minst affärsmässiga, behöver fundera över. Undersökningen konstaterar tydligt att många inte alls förknippar sina kontor med kreativitet och innovation, egenskaper som ju vanligtvis är hett eftertraktade hos medarbetare, säger han.

Ett kontor är däremot en bra plats för att umgås med kollegor och funkar också hyggligt när man behöver arbeta fokuserat med viktiga arbetsuppgifter, enligt undersökningen. Bara tio procent tycker att kontoret är en bra plats när det gäller att vara kreativ och komma på nya idéer.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.