Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Mötestid stjäl arbetstid

Möten stjäl allt mer av medarbetares arbetstid. Samarbeten och grupparbeten gör att man inte hinner med sina ordinarie arbetsuppgifter vilket i sin tur riskerar att leda till att anställda bränner ut sig.
Linnea Andersson Publicerad 15 mars 2016, kl 16:23
Man tar sig för huvudet under ett möte.
För många och långa möten riskerar att leda till att anställda inte hinner med jobbet på arbetstid. Foto: Colourbox

Samarbeten och möten har blivit ett allt viktigare inslag i dagens arbetsliv och grupparbeten är en självklar arbetsmetod på många företag. På vissa arbetsplatser ägnar de anställda hela 80 procent av arbetstiden åt möten och dylikt. Det skriver Ingenjörskarriär och hänvisar till en artikel i Harvard Business Review.

Visst finns det många fördelar med att knåda tillsammans men enligt forskarna leder en överdriven samarbetshets i förlängningen till att medarbetare tar hem arbetsuppgifter som de inte hinner med under arbetstid och därmed riskerar att gå in i väggen.

Störst arbetshinder blir det för de medarbetare vars åsikter ofta tillfrågas. De som har bra synpunkter på det mesta och som gärna ställer upp. Dels blir deras eget arbete lidande, dels riskerar arbetsprocessen att stanna upp i väntan på att personerna har sagt sitt.

För att komma till rätta med problemet menar forskarna att chefer och ledare behöver bli bättre på att organisera och effektivisera grupparbeten. En lösning skulle kunna vara en särskild samarbetschef som ser över formerna.

Arbetstid

7 tips för bättre möten

Vi lägger två miljarder timmar om året på möten och många av dem är ärligt talat slöseri med tid. Så här får du till bra och effektiva möten på jobbet.
Linnea Andersson Publicerad 31 januari 2024, kl 08:29
Möte op kontor. Två deltagare har somnat, en tredje gäspar och chefen märker inget.
Möten behöver inte kännas meningslösa. Så här får du till bra och effektiva möten på jobbet. Foto: COlourbox.

1. Utvärdera

Kartlägg hur mycket tid som går åt till möten och vilket syfte de tjänar. Ex: Har vi en stående agenda? Behöver den uppdateras eller kanske skippas helt?

2. Planera

Genom att lägga en timme på förberedelser kan du korta mötestiden på gruppnivå och spara både tid och pengar.

3. Sålla

Måste alla vara med på alla möten? Lägg in för vilka det är obligatoriskt redan i kallelsen.

4. Involvera gruppen

Stanna upp, fråga vad de andra tycker. Bra möten ska vara som musik där mötesledaren är dirigenten och alla deltagare spelar varsitt instrument.

5. Avbryt

Blir det rundgång kan det vara bra att parkera frågan eller att låta gruppen rösta mellan A och B och fatta ett beslut.

6. Bli skicklig

Överskatta inte din egen förmåga. Det är som med bilkörning, frågar man människor hur bra de är på att köra bil är alla lite bättre än snittet. Gå en kurs, ta del av tips, kolla på tutorials.

7. Var delaktig

Till dig som i första hand är deltagare på möten – lyssna men var också aktiv. Nicka och bekräfta den som håller i mötet. Ställ följdfrågor och anteckna med penna och papper, då minns du bättre.

 

Källa: Jörgen Dyssvold på företaget Herr Omar.