Samarbeten och möten har blivit ett allt viktigare inslag i dagens arbetsliv och grupparbeten är en självklar arbetsmetod på många företag. På vissa arbetsplatser ägnar de anställda hela 80 procent av arbetstiden åt möten och dylikt. Det skriver Ingenjörskarriär och hänvisar till en artikel i Harvard Business Review.
Visst finns det många fördelar med att knåda tillsammans men enligt forskarna leder en överdriven samarbetshets i förlängningen till att medarbetare tar hem arbetsuppgifter som de inte hinner med under arbetstid och därmed riskerar att gå in i väggen.
Störst arbetshinder blir det för de medarbetare vars åsikter ofta tillfrågas. De som har bra synpunkter på det mesta och som gärna ställer upp. Dels blir deras eget arbete lidande, dels riskerar arbetsprocessen att stanna upp i väntan på att personerna har sagt sitt.
För att komma till rätta med problemet menar forskarna att chefer och ledare behöver bli bättre på att organisera och effektivisera grupparbeten. En lösning skulle kunna vara en särskild samarbetschef som ser över formerna.