Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så motverkar du tystnadskultur på jobbet

När Anneli Kullberg påtalade säkerhetsbrister i arbetsmiljön blev hon först ifrågasatt, sedan utfryst. Att missförhållanden sopas under mattan tyder på att en tystnadskultur har smugit sig in på arbetsplatsen.
Lina Björk Publicerad
Man sitter på stol och har förtejpad mun
Tystnadskultur. Att inte våga säga sitt ord på jobbet kan få konsekvenser för både hälsa och produktivitet. Foto: Karl Nordlund/Anna-Lena Lundqvist

Produktchefen Anneli Kullberg fick orden inpräntade från dag ett: säkerheten först. Det gällde dygnets alla timmar och på arbetsplatsens alla sektioner.

Men något skavde. Tunnor med avfall som skulle hämtas var omärkta, ämnen separerades inte som de skulle och när återvinningsföretaget hon jobbade på, Stena Recycling, kom och skulle tömma avfall med tankbil hos batteritillverkaren Northvolt var de iklädda heltäckande skyddsdräkter. Kundens anställda jobbade i t-tröja.

Anneli Kullberg
Foto: Anna-Lena Lundqvist

– Jag blev förskräckt och oroad. Speciellt eftersom arbetsmiljö är en så viktig del av jobbet, säger Anneli Kullberg.

Att Northvolt i Skellefteå hade valt just Stena Recycling som återvinningspartner sommaren 2021 var stort. Batterifabriken var en storkund, med ljus framtid. Den gröna omställningen från fossilt bränsle till förnybar energi spillde över på alla affärspartner. Och det var viktigt att behålla sin guldkalv.

– Det var mycket godhetssignalering. Utåt såg allt bra ut, men inåt såg man mellan fingrarna. När jag påtalade att jag hade krav på mig men inga resurser, tyckte man från ledningen att jag skulle prioritera bort saker och att jag var en jobbig typ som upprepade mantrat om allvarliga säkerhetsbrister, säger Anneli Kullberg, som i rollen som produktchef på Stena Recycling hade fokus på att skapa en säker arbetsmiljö i den nyetablerade organisationen.

Till slut handlade det om att ha huvudet över vattenytan och hoppas att ingen skulle dö

Tiden gick och hon fick inget gehör. Efter möten med kunden Northvolt berättade hon om sin oro kring säkerheten för de anställda, men tyckte inte att hon fick uppbackning av sina chefer.

I stället berättade de att kunden ansåg att hon var samarbetsovillig. Känslan av osäkerhet smög sig på, att inte duga trots att hon visste att hon hade rätt. Hade hon fel i sin känsla?

– Med tiden kom en skam och en känsla av att vara anklagad för något. Det enda jag ville var att vi skulle dela med oss av vår kunskap och inte ha skygglappar om vi ser att något är fel. Men till slut handlade det om att ha huvudet över vattenytan och hoppas att ingen skulle dö, säger hon.

Susanne Hydén
Foto: Helena Kyrk

Att missförhållanden sopas under mattan är ett tydligt exempel på att en tystnadskultur har smugit sig in på en arbetsplats, menar Susanne Hydén, som är en av författarna till boken "Tystnadens pris".

– En tystnadskultur skapar selektiv information. Bara ”rätt” saker tillåts och tycker du något annat så censureras det. Effekten blir rädda medarbetare som inte vågar säga vad de tycker, lösa problem eller komma med kreativa idéer.

 

Tystnadskultur är som våld i nära relation

Att befinna sig på en arbetsplats med stark tystnadskultur menar hon påminner om att vara i en relation där det förekommer våld. Allt sker i små steg, ändrar ditt sätt att tänka om dig själv och din omgivning, samtidigt som du inte vill ge upp något du investerat mycket tid i.

– Vårt jobb är en stor del av vår identitet. När du hamnar i en skadlig miljö du inte förstår är det lätt att tänka: är det JAG som gör fel? Men jag vill säga: du inte är ensam, du är inte galen och du förtjänar bättre, säger Susanne Hydén.

Tystnadskulturer frodas överallt. Men vissa ingredienser gör att de växer med extra kraft, menar Susanne Hydén. Som täta omorganisationer som är dåligt förankrade hos mellanchefer utan beslutsmandat, utländsk ledning där manegementkulturer krockar och digitala lösningar som lägger stort ansvar hos medarbetare.

– Det är ingredienser som skapar forum för missförstånd, hierarkier och stress. Det kan manifesteras både som en organisationsbunden tystnadskultur, där hela ledningen är marinerad i tystnaden som sipprar nedåt i leden, eller personbunden, där det kan vara en chef som har med sig ett dåligt ledarskap och bara vill ha saker på sitt sätt. Det skapar rädda och nervösa medarbetare, säger Susanne Hydén.

Inslag som göder tystnadskultur är också de tysta medlöparna. Kollegor som inte säger ifrån eller höjer rösten, av rädsla för att själva drabbas av reprimander.

– Vår hjärna är skapt för att vi ska överleva och då måste vi bygga relationer. Vi vill inte hamna utanför gruppen eller bli bortstötta och gör allt i vår makt för att höra till. Det kan innebära att vara tyst när någon blir utskälld, fast man egentligen skulle vilja säga ifrån.

Du inte är ensam, du är inte galen och du förtjänar bättre

Att jobba på ett företag där det råder en utbredd tystnadskultur får effekt på både arbetsplatsen och individen. Anställda blir mindre produktiva, rädda att påtala brister och utveckla organisationen. I längden kanske företaget förlorar anställda som ger upp hoppet om förändring.

Så blev det för Anneli Kullberg. Efter en tid på Stena Recycling blev hon uppkallad till sin närmaste chef som berättade att Northvolt inte tyckte att samarbetet mellan henne fungerade.

Anneli Kullberg hade under de månader hon arbetat på Stena observerat många allvarliga risker hos Northvolt och lyft dessa både till sin chef och till kunden. 

– Kunskapen om arbetsmiljö hos Northvolt var oerhört begränsad. Deras egen personal led i det tysta och jag hoppades att Stena Recycling skulle kunna samverka med kunden i frågor som belastningsergonomi och kemiska arbetsmiljörisker. Tyvärr fanns ingen vilja.

– Jag hade önskat att Stena stått upp för sina värderingar, gentemot kunden och för mig som påtalat risker, men det fanns inget intresse av det. Jag fick lämna Stena Recycling och Skellefteå och har nu flyttat tillbaka till Göteborg. Men jag har börjat plugga till arbetsmiljöingenjör, så kanske kan jag dra nytta av de här lärdomarna, säger hon. 

 

Känner inte igen bilden av tystnadskultur

Per Brännström, filialchef på Stena Recycling, känner inte igen bilden av en tystnadskultur på företaget. Tvärtom anser han att både Stena Recycling och Northvolt hjälper varandra i arbetet med säkerheten.

– Ser vi avvikelser så rapporteras det direkt och samma sak om något av våra kundföretag skulle upptäcka brister hos oss. Vi vill ju det, eftersom motsatsen skulle orsaka onödiga olyckor, säger han.

Stena Recycling har, som lagen kräver, en intern visselblåsarkanal dit anställda kan larma om missförhållanden och oegentligheter. De anställda får gå utbildningar om hur man ska använda den och hur avvikelser i arbetet ska rapporteras in. Företaget har även avstämningsmöten med sina kunder, där säkerheten är en av punkterna.

Är det viktigt att era kunder har samma värderingar kring säkerhet som er?

– Det är jätteviktigt att jobba med kunder som har samma värderingar som oss, annars skulle ett samarbete inte fungera. Vi säger alltid att moral och miljö går före pengar och det tar vi på största allvar.

Finns det en tystnadskultur på Stena Recycling? 

– Nej, vi har ingen tystnadskultur. Tvärtom försöker vi att hitta personer som vågar säga sin mening. En tystnadskultur på en arbetsplats som vår skulle få förödande konsekvenser.

Även Northvolt anser att samarbetet med Stena Recycling har fungerat bra genom åren och att de har en öppen dialog kring säkerhet och förbättringsförslag. Matti Kataja, kommunikationsansvarig på Northvolt, svarar Kollega via mejl att de inte känner igen händelser där säkerheten brustit.

”Det är svårt för oss att bemöta allmänna påståenden om sådant vi inte känner igen. Eftersom vår arbetsplats befinner sig i ständig utveckling arbetar vi hela tiden för att fånga upp förslag som kan leda till förbättringar, exempelvis om dagliga avstämningar, möten med lokala fackliga företrädare och kompetensutveckling.”

Även Northvolt har forum för medarbetare där det kan lämna synpunkter på verksamheten.

”Det finns många möjligheter för medarbetare att lämna synpunkter och få svar på sina frågor. Vi har regelbundna forum där alla medarbetare kan ställa frågor i realtid till ledningen, och det går självklart även att lämna synpunkter anonymt till företaget om någon önskar det. Det finns en struktur och rutin för hur vi tar emot sådana synpunkter” skriver han.

Så vad ska man göra för att lyfta på locket och få anställda att våga höja rösten? Enligt experten Susanne Hydén handlar det om vardagliga saker. Att mötas och prata i korridorerna, fika och luncha tillsammans. Våga prata om verksamheten och det dagliga arbetet. Som chef är det också viktigt att inte fjärma sig från medarbetarna.

– Att prata om tystnadskultur borde vara lika naturligt att ta upp som om någon dricker för mycket, eftersom det påverkar arbetsmiljön, säger Susanne Hydén.

Så motverkas tystnadskultur

Tips (ur boken TYSTNADENS PRIS) på hur en företagsledning kan agera.

* Skapa en öppen kommunikationskultur. Uppmuntra medarbetarna att tala öppet om problem och förbättringsförslag. Var tillgänglig för feedback och visa, i ord och handling, att de uppskattar öppenhet.

* Var medveten om maktobalanser. Se till att dina medarbetare känner att deras röster hörs och att deras åsikter är viktiga, oavsett hierarkisk ställning. 

* Öka medvetenheten om tystnadskultur. Utbilda dina medarbetare om vad tystnadskultur är och varför det är skadligt för arbetsplatsen. Påminn dem om att de inte ska tiga om problem utan i stället rapportera det till dig eller HR. 

* Skapa strukturer för feedback. Etablera en systematisk process för feedback, både från chefer och medarbetare. Var noga med att både ta emot och ge feedback på ett konstruktivt, inlyssnande och respektfullt sätt.

* Var en förebild. Visa öppenhet, ärlighet och tillit själv. Var transparent kring dina beslut och handlingar, samt acceptera feedback och kritik.

* Hantera konflikter proaktivt. Konflikter kan leda till tystnadskultur om de inte hanteras på ett effektivt sätt. Se till att ha en struktur för att hantera konflikter och att du tar tag i dem tidigt för att förhindra att de växer. En fjäder blir lätt en höna – ett rykte blir snart sanning.

Varningstecken på tystnadskultur

1. Toppstyrning med fokus på ekonomiska resultat.

2. En hårt slimmad verksamhet som präglas av brist på långsiktighet och kommunikation.

3. De som vill skapa förändring utses till syndabockar samt anses vara orsaken till att konflikter uppstår.

4. Mängden medberoende, alltså de som biter ihop och jobbar på i tysthet inom verksamheten. De möjliggör att tystnadskulturen kan fortgå.

 

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.