Volkswagen äger lastbilstillverkarna MAN och Scania. I somras meddelade Volkswagen att det var dags för de båda tillverkarna att börja samarbeta för att minska dubbelarbete inom koncernen. Det innebär bland annat att utvecklingen av axlar på sikt flyttas från Scania till MAN, medan utvecklingen av tunga motorer koncentreras till Scania.
Beskedet skapade viss oro hos Scaniaanställda, enligt Mari Carlquist, Unionens klubbordförande.
– De medarbetare i Luleå som arbetar med produktionen av axlarna var rädda att bli av med sina jobb. De tjänstemän som jobbar med utvecklingen av axlarna i Södertälje var oroliga för vad de skulle få göra i stället, att de inte längre skulle få göra det som de är bra på och tycker är roligt, säger hon.
Fackförbunden på Scania inledde då en diskussion med Scania och Volkswagen. Diskussionerna har lett fram till två avtal – ett lokalt och ett internationellt - som på olika sätt ska trygga jobben och kompetensutvecklingen. Det lokala avtalet innebär att de tjänstemän som arbetat med axelutveckling ska erbjudas kompetensutveckling för att kunna arbeta inom andra områden. Bytet av arbetsuppgifter får inte leda till sämre förmåner eller löneutveckling.
Det internationella avtalet innebär att ingen får sägas upp på grund av synergieffekterna.
Har det varit svårt att få företaget att gå med på avtalen?
– Det har varit ett högt tryck från företaget att komma igång med synergieffekterna. Vi är några stycken som har jobbat väldigt hårt med avtalen, så enkelt har det inte varit, säger Mari Carlquist.
Vad tycker medlemmarna?
– Bra fråga. Vi har 2 500 medlemmar så det är svårt att säga. Men jag tror att de flesta i alla fall är hyfsat nöjda.
Utvecklingen av axlar flyttas från Sverige 2022. Avtalet om att ingen får sägas upp på grund av synergieffekter gäller till 2026. Det är fortfarande tillåtet för företaget att säga upp anställda av andra anledningar.