Annons
Annons
  • Sara Thun, vd på Oh My, tror att kollektivavtal och schyssta villkor är en framgångsfaktor. Foto: Christian Gustavsson/Kristofer Hedlund

Oh My går mot strömmen - skriver nytt kollektivavtal

Publicerad 15 mars 2021, kl 09:43

De flesta företag i kommunikationsbranschen saknar kollektivavtal. Företaget Oh My har precis tagit fram ett nytt, uppgraderat – och menar att det är en väg till framgång.
– Vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand, säger vd:n Sara Thun.

Betald terapi, ledigt för att gå till MVC, BVC och läkare, samt expressbetalning till frilansare.  

Det är några av de nya förmåner som medarbetarna på Oh My varit med om att ta fram i sitt nya kollektivavtal. I medie- och kommunikationsbranschen står många företag utan kollektivavtal, men Oh My har valt att gå en annan väg. 

– Att vara schysst är en grundpelare hos oss. Den har också visat sig vara en framgångsfaktor. Det har gått väldigt bra för Oh My under pandemiåret, säger Sara Thun, vd. 

"Handlar om långsiktig lönsamhet"

Bakgrunden till företagets strategi vilar på flera ben. Redan innan Oh My tecknade sitt första kollektivavtal ville företaget vara en god aktör och stå för bra värderingar. I dag gäller alltjämt det, men man ser också medarbetarnas lojalitet och välmående på jobbet som ett recept på framgång. 

– Det handlar om långsiktig lönsamhet. Det är medarbetaren som ska leverera något till våra kunder. Och känner sig inte medarbetaren motiverad så kommer den inte leverera lika bra. 

Man kan misstänka att vissa företag tänker att lönsamhet går före att ha bra villkor. Men ni tänker annorlunda? 
– Ja, vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand. I rollen som vd, när man sitter i styrelsemöten, så pratar man ofta om siffror och vinstmarginal. Då kan det vara lätt att stirra sig blind på snabba lösningar för att få till bra lönsamhet, och då kanske schysst villkor och att tänka på medarbetare inte är det snabbaste sättet att tjäna pengar. 

Finns "glamfaktor"

I just medie- och kommunikationsbranschen är många företag inte anslutna till kollektivavtal. Sara Thun tror att det beror på flera saker.  

– Det finns en glamfaktor kvar i kommunikationsbranschen. Det är också många unga som arbetar i branschen, och då värdesätter man nog inte tjänstepension och sådana frågor lika högt och de har inte lyfts. Det är nog en anledning till att många inte har kollektivavtal; det har inte krävts av medarbetare.  

Det har blivit gratis afterwork i stället? 
– Det har nog varit högre prio. Och från ett arbetsgivarperspektiv så är det otroligt mycket billigare att bjuda på det, så blir alla glada. Men det går till en viss gräns, men sedan inser många att det inte är det viktigaste. 

Facket: Det är otroligt bra

Oh My bildades 2011 och fyller alltså tio år i år. Det nya kollektivavtalet – som inte är helt klart ännu, några detaljer återstår – ses internt som en jubileumspresent till dem själva. 

Vad som skulle ingå och vad som skulle plussas på, utöver de villkor som fanns, togs fram genom medarbetarenkäter och dialog mellan fackklubben och arbetsgivaren. Maja Wijkström, ordförande för Unionenklubben, beskriver processen med det nya kollektivavtalet som ”friktionsfri”. 

– Vi från fackklubben tycker självklart att det är helt otroligt bra. Men det är inte förvånade, det går i linje med hur vi arbetat länge på Oh My. Vi kände att vi är bättre än kollektivavtalet, att vi kan få bättre villkor, att vi är ännu schysstare. Det är väldigt fint att vi kan göra det här, säger hon. 

"Viktigt för våra kunder"

Det viktigaste för medarbetarna var betald terapi. Sedan kom punkter som möjlighet att gå till MVC eller BVC (utan förväntan att ta igen den tiden senare) och expressbetalning till konsulter och frilansare, som ska kunna få betalt inom fem dagar. 

Oh My hoppas att kollektivavtalet ska bli en inspiration för andra företag inom branschen och har startat en inspirationssajt för att beskriva arbetet med avtalet. Och Sara Thun är mån om att trycka på att det här inte bara handlar om att vara god för sakens skull – företaget tjänar också på det i längden. 

– Vi jobbar med kunder och långsiktiga relationer. Det är viktigt för våra kunder att ha kontakter på Oh My som är långsiktiga. Det är många som byter jobb ofta och man tappar mycket om man hela tiden byter ut medarbetare. Medarbetarna är – definitivt i vår bransch, men kanske i alla branscher – den viktigaste faktorn för framgång. 

Oscar Broström
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Facket fixade kortad arbetstid

    De anställda på Fiskarhedenvillan har äntligen fått till ett avtal om arbetstidsförkortning. Men vägen dit var komplicerad, och krävde snabba beslut, då en bortglömd bilaga i ett kollektivavtal höll på att sänka Unionenklubben.

  • Läs även...

    Många missar ersättning vid arbetsskada

    Om du råkar ut för sjukdom eller en olycka kopplat till jobbet måste du själv ansöka om ersättning. Men det är det få som vet om och många går därför miste om ersättning de har rätt till.

  • Läs även...

    Replik: Lägstalöner skyddar anställda i alla åldrar

    Lägstalöner i Unionens avtal är inte ungdomslöner. Det är ett skydd mot utnyttjande av anställda i alla åldrar, skriver Unionens förbundsordförande Martin Linder i en debattreplik.

  • Läs även...

    Apotea: Arbetsmiljön fortsatt tuff

    Apoteas arbetsmiljöproblem är långt ifrån lösta. Anställda vittnar om att ingen förbättring märkts av och att medlemmar känner sig svikna av Unionen.

  • Läs även...

    Jobbade 464 timmar extra - utan betalning

    Arkitekten hade en deltidstjänst men beordrades att jobba heltid. De 464 timmarna som hon jobbade extra fick hon aldrig kompensation för och nu stämmer Unionen ingenjörsbyrån.

  • Läs även...

    Facket vill ta över ansvar från DO

    Risken för arbetsgivare som inte gör lönekartläggningar att råka ut för ett vite är mycket liten. Unionen vill därför ta över tillsynsansvaret från Diskrimineringsombudsmannen (DO).

  • Läs även...

    Apoteaanställda vågade inte kontakta facket

    Apoteas anställda vågade inte lyfta problem till Unionen när facket lyfte fram företagets vd Pär Svärdson i en kampanj. Unionen tror att osäkra anställningar är den främsta orsaken när anställda räds att kontakta facket.

  • Läs även...

    Spelföretaget Zoink fick avtal efter fem år

    Kollektivavtal är sällsynt i dataspelsbranschen. Ett undantag är Zoink i Göteborg som lyckats få avtal – efter fem års kamp. Den nybildade klubben hoppas nu att fler ska följa efter.

  • Läs även...

    Nya EU-lagar påverkar svensk arbetsmarknad

    Den senaste mandatperioden har Europaparlamentet och EU:s andra lagstiftare ministerrådet, fattat beslut om flera konkreta lagar på arbetsmarknadsområdet. Det reviderade utstationeringsdirektivet påverkar den svenska arbetsmarknaden mest.