Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

7 ovanor du bör undvika som chef

Vilka komponenter ligger bakom ett lyckat ledarskap? Eller rättare sagt, vad ska du som chef låta bli att göra för att nå framgång? På Linkedin har författaren Bernard Marr listat sju ”oskyldiga” ovanor som kan leda till att du misslyckas som chef.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Colourbox

1. Du detaljstyr

Chefsrollen innebär automatiskt ett mått av kontroll men det betyder inte att chefen ska vara ett kontrollfreak. En chef som petar i allt, detaljstyr och avkräver rapporter i tid och otid kan bli riktigt påfrestande för medarbetarna. Det är ofta förödande för arbetslusten att ha en chef som inte litar på en.

Allt petande är heller inte tidseffektivt, trots att de detaljstyrande cheferna gärna hävdar det. Tvärtom, micromanagement är en bromskloss som stjäl dyrbar tid.

2. Du är stökig

Ett stökigt skrivbord kan visa på att här arbetar en kreativ själ. Eller en slarver.

Det finns personer, men enligt Bernard Marr är de få, som kan ha ett vansinnigt stökigt skrivbord men på något mirakulöst sätt ändå ha stenkoll på varenda liten grej som ligger gömd i högarna.

Men i det flesta fall är ett stökigt skrivbord bara ett … stökigt skrivbord som snarare tyder på att här sitter en oorganiserad person. Och det är ingen egenskap man vill ha hos en chef menar Marr. För kan du inte hålla rent på skrivbordet så är det rimligt att undra om du kan hålla ordning på en hel arbetsgrupp?

3. Du är onåbar

God kommunkationsförmåga är a och o för en ledare.

Därför bör varningsflagg hissas om en chef går omvägar för att slippa möta medarbetare i fikarummet eller hela tiden vägrar eller glömmer svarar på mejl och likaså inte ringer tillbaka på missade samtal. Det här kan vara tecken på att chefen bör drillas i konsten att kommunicera.

Som behöver du inte vara den som snackar mest och hörs jämt, tvärtom. Men en bra chef visar att han eller hon är tillgänglig och öppen för frågor och diskussioner när och om de uppstår.

4. Du älskar möten

Enligt Bernard Marr lider många företag och organisationer av mötessjuka, där chefen ofta och gärna lite spontant kallar till möten för att få input från sitt team. Inte sällan så handlar det om att diskutera något som redan diskuterats en miljon gånger.

Visst, det är ju bra att du vill ha dina medarbetares åsikter och möten är ofta nödvändiga men lagom mycket av det goda bör gälla här. Möten ska just kännas nödvändiga.

Att hela tiden vilja vet vad andra tycker kan också tyda på en oförmåga att fatta egna beslut och det skapar ofta oro i gruppen.

5. Du favoriserar

Det är helt okej att du som chef står på vänskaplig fot med medarbetarna men observera, medarbetarna, inte medarbetaren.

Det kan börja lite oskyldigt, som att chefen helst äter lunch eller fikar med samma person. Snart blir det rätt uppenbart för resten av gruppen att du har en favorit eller en kompis vars åsikt väger tyngre än de andras.

Favorisering är ofta ett tecken på andra problem på arbetsplatsen och bör uppmärksammas innan det eskalerar till något riktigt otrevligt.

6. Du provar hela tiden nya ledarstilar

Ledarskapsböckerna tornar upp sig på skrivbordet och ju trendigare, desto bättre. Det är bra att chefer vill förkovra sig och vågar testa nya saker, absolut. Men det finns gränser.

Vissa chefer testar gärna nya modeller lika ofta som de byter underkläder och lika snabbt som de hakar på en ny stil, lika snabbt tröttnar de. Det här påverkar såklart gruppen på ett negativt sätt eftersom man inte vet vad som väntar härnäst eller vad som förväntas av en.

7. Du (tror att du) vet allt

Ingen vet allt. Även om det finns de som tror att de gör det.

En chef som säger sig vara allvetande eller inte vågar erkänna att han eller hon inte vet är ingen ledarskapshit. En stor ledare kan nämligen säga ”jag vet inte, jag behöver ta reda på svaret”.  

Envisas du på grund av stolthet med att ha svar, som du egentligen inte har, kan det i slutändan leda till katastrofala följder för företaget menar Bernard Marr.

#enbrachef

Oavsett om du är chef eller medarbetare vill vi veta vad en bra chef är för dig. Du kanske har exempel på när en chef utmärkt sig eller lyft dig? Och du som själv är chef - vilken typ av ledare eftersträvar du att vara? Dela med dig i sociala medier under #enbrachef.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.