Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Ge nya medarbetare en bra start

Nyanställda som får en bra introduktion blir snabbt effektiva och engagerade. Men allt hänger inte på chefen – även den som är ny har ett ansvar för att starten blir lyckad.
Publicerad
Man håller i sladdtrassel.
Se till att allt praktiskt finns på plats och fungerar när den nyanställda börjar. Trassel stjäl tid och ger ett oproffsigt intryck. Foto: Getty Images

Alla har vi varit nya på jobbet – irrat runt för att hitta rätt i lokalerna, brottats med ny teknik, haft en massa frågor och känt oss allmänt förvirrade. Se till att det inte händer din nya medarbetare. (Ett råd som även gäller tillfällig personal.)

I dag har arbetsgivare dessutom skyldighet att introducera nyanställda, enligt föreskrifter från Arbetsmiljöverket. Särskilt viktigt är det för unga utan tidigare arbetslivserfarenhet.

Det är också slöseri med tid och resurser för både företag och kollegor att inte ge en ny medarbetare en bra start. Första intrycket kan dessutom vara avgörande för om en person kommer att stanna kvar och trivas eller söka sig vidare.

Med andra ord finns det all anledning att lägga lite extra krut och omtanke på att den nyanställda arbetskamraten snabbt och smidigt kommer in i jobbet.

Vad ska du då tänka på som chef? Förutom självklarheter som att visa runt i lokalerna, att presentera den nya personen och berätta om kommande arbetsuppgifter kan det vara värt att tänka i lite nya banor.

Ledarskapsutvecklaren Karin Tenelius vänder på invanda perspektiv genom att lägga ett tydligare ansvar på den nya medarbetaren och inte ”bli alltför omhändertagande”.

– Be den nyanställda att själv identifiera sina behov. Vad behöver den veta, vilken information är han eller hon mest betjänt av? Den nya medarbetaren är kapabel att ta hand om sig själv, förtydligar Karin Tenelius, som också är vd för konsultföretaget Tuff Ledarskapsträning.

Karin Tenelius ledstjärna är medarbetaransvar och att låta alla i arbetsgruppen bli involverade. Hon rekommenderar att börja med en personlig presentation av personerna i teamet och därigenom dessutom visa en del av företagskulturen.

– Ett bra sätt kan vara att samla arbetsgruppen och låta alla presentera sig, men inte bara med namn och titel. Det ger ofta mer om alla i stället exempelvis berättar om sina styrkor och svagheter. Eller intressen. Då skapas en lite mer öppen, personlig och prestigelös stämning som sätter ribban. Något som gör att den nya medarbetaren slappnar av, vågar visa sig själv och fort blir en del av gruppen, säger Karin Tenelius.

Hon framhåller också vikten av att den nyanställda snabbt får mandat att bidra till arbetet med sina unika erfarenheter, tankar och idéer.

– Många gånger håller en ny person låg profil, lyssnar in och väntar på att bli varm i kläderna. Risken är då att den nyanställda bara halkar in och anpassar sig till den befintliga kulturen. Om man i stället uppmuntras att ta plats redan från början kan det innebära en chans till utveckling för alla parter, säger Karin Tenelius.

Ofta kan det kännas som en knepig avvägning att berätta om eventuella svårigheter på arbetsplatsen. Kanske är det bättre att hålla tyst och låta den nyanställda själv upptäcka eventuell dålig stämning och konflikter?

Samla gruppen och låt alla presentera sig, men inte bara med namn och titel

Absolut inte, menar Karin Tenelius. Hon förespråkar en öppen kommunikation i alla lägen.

– Däremot är det bra att utelämna alla turer och detaljer när du berättar om eventuella fallgropar. Lägg det inte heller på personnivå. Utgå i stället från nuläget och gruppen. Säg exempelvis saker som: ”Vi har nyligen genomgått en omorganisation och har lite slitningar just nu” eller ”I nuläget är gruppen lite skör”.

Hon menar också att det kan vara ett gyllene tillfälle att få den nya medarbetaren att känna sig delaktig och att få gruppen mer öppen.

– Då kan du kanske säga något i stil med: ”Du kanske kan se saker ur andra synvinklar och få oss att bli mer klarsynta”, föreslår hon.

I den bästa av världar finns korta och koncisa styrdokument om arbetsuppgifter, etiska regler och handlingsplaner. Något som underlättar för både dig själv och den nyanställda att snabbt komma in i jobbet.

– Självklart ska du lotsa genom viktiga punkter och berätta om visioner. Men när informationen är dokumenterad är det också upp till den anställda att sätta sig in i uppgifterna. Har du inga styrdokument är det hög tid för dig som chef att åtgärda det, menar Karin Tenelius.

Gertrud Dahlberg

SUPERTIPS FÖR EN BRA INTRODUKTION

1. Ge din nya medarbetare mandat att ta plats i gruppen med en gång. Uppmuntra till att komma med synpunkter, idéer och dela med sig av sina erfarenheter.

2. Lägg ansvaret på den nya personen. Fråga vilken information den behöver. Stäm av regelbundet. Boka in en tid efter några veckor, gärna med hela teamet och ta de frågor som uppstått.

3. Involvera hela teamet i introduktionen. Gör en personlig introduktion och låt alla presentera sig personligt genom att berätta om sitt personliga engagemang, styrkor och svagheter.

DU SOM ÄR NYANSTÄLLD

  • Kliv fram! Sitt inte still och vänta på att bli varm i kläderna. Då är risken stor att du halkar in i det som eventuellt är mindre bra i den rådande företagskulturen.
  • Bidra. Fråga dig hur du kan utveckla verksamheten. Du är ju anställd för att du har något att komma med.
  • Tala ut. Dra dig inte för att ta upp sådant som skaver. Du kan se saker med nya, friska ögon vilket kan vara bra för alla. Men självklart ska du inte dundra på. Använd din fingertoppskänsla.

GLÖM INTE DET PRAKTISKA

  • Introduktionen börjar redan innan den nya medarbetaren kliver över tröskeln. Fixa kontorsplats, passerkort, mobiltelefon, postfack med mera. Lägg fram eventuella styrdokument och skriftlig information. Utse gärna en fadder eller en mentor och se till att både du och teamet ger den nyanställda feedback på arbetsinsatser och hur det fungerar på jobbet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

"Lajv gör mig säkrare i chefsrollen"

Amanda Vinblad är chef. Men ibland också en sjavig vampyr, en manipulativ häxprefekt och stundom en skjutglad rövarkapten. Hobbyn tillåter henne vara i stort sett vem hon önskar vara.
Johanna Rovira Publicerad 21 februari 2025, kl 06:01
Lajvande chefen Amanda Vinblad. Till vänster i skog med röd basker, till höger i fantasydräkt med pilbåge.
Lajvande chefer blir mer empatiska och effektiva ledare, vilket inte bara gynnar deras egen utveckling utan också skapar en positiv och produktiv arbetsmiljö för alla medarbetare. Hobbyn tillåter Amanda Vinblad att vara i stort sett vem hon vill vara. Foto: Privat.

 

Vad är lajv?

– Det är ett slags improviserat skådespeleri utan åskådare. I grund och botten handlar det om rollspel. Det finns lika många olika sätt att göra ett lajv på som det finns genrer. Samma lajv med exakt samma roller kan dessutom bli helt annorlunda när man spelar det nästa gång. Det kan ta alltifrån några timmar till flera dagar och antalet deltagare kan variera från en handfull till flera tusen.

Hur kom det sig att du började?

– Jag har alltid gillat fantasy, men som tjej blir du inte inbjuden till de nördiga sakerna. Under mina universitetsstudier i Luleå skrev jag till en lajvgrupp, som jag kom i kontakt med via mitt ex bror, och fick vara med på ett stort lajv. Jag kände mig väldigt malplacerad. När jag flyttade till Göteborg letade jag aktivt upp olika lajv och numera blir jag tillfrågad och inbjuden.

Vad får du ut av lajvandet?

– Det ger adrenalinpåslag, men man lär sig mycket också, framför allt psykologi. Man kan verkligen lära sig ledarskap och får testa att vara ledare på ett tryggt sätt. Du lär dig avläsa kroppsspråk, känna igen och bemöta härskartekniker och du lär dig ödmjukhet inför folks olikheter. Jag har också blivit en bättre talare, vilket gör mig mer självsäker i min yrkesroll.

Vilken är din favoritgenre?

– Jag har egentligen ingen favorit utan kan vara med i olika sorters lajv oberoende av genre. Bland mina bästa lajv finns dem som avhandlar svåra ämnen. Jag tycker också det är kul med rena krigslajv där vi springer och ”boffrar” (använder mjuka vapen, reds. anm.) på varandra.

Är det en dyr hobby?

– Ja och nej. Vampyrlajv är billiga, medan andra är jättedyra. Ett av mina senaste ägde rum på ett slott i Polen och trots att jag hade sistaminutenbiljett med rabatt gick det totalt på runt 10 000 kronor. Dräkterna är en hobby för sig, de kan vara otroligt dyra, men det går också att låna kläder och utrustning av varandra.

Skulle du bjuda med kollegorna på lajv som teamworkaktivitet?

– Nej, det är så pass obekvämt för många att behöva släppa garden inför andra. Det kan också uppfattas som skämmigt av utomstående att vara vuxen och springa runt och leka. Men egentligen skulle det faktiskt kunna vara en jättebra teambuildingaktivitet att få gå i någon annans skor. 

GÖR: Produktchef på CPAC Systems AB, elektroniktillverkare i Volvogruppen.

ÅLDER: 34.

BOR: Stenkullen öster om Lerum.

RÅD TILL HUGADE LAJVARE: Gå med i Facebookgruppen ”Vi som lajvar”. Där kan du få tips om kommande lajv, få hjälp med kläder och utrustning och diskutera annat som är relevant för hobbyn.