Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Att ligga lite lågt och vara väldigt observant i början är beteendevetaren och karriärcoachen Nina Jansdotters bästa råd till den som vill bli poppis på jobbet.
– Det sociala spelet är jätteviktigt att förstå. Det spelar ingen roll hur bra du är på en uppgift, för mycket av arbetet går ju ut på att samspela med andra människor, och om du då kommunicerar på ett sätt så att du inte blir förstådd och förstår andras intentioner blir det jättesvårt, säger hon.
När man kommer ny till en arbetsplats bör man ha alla sinnen på helspänn för att försöka lista ut så mycket som möjligt om alltifrån vilken klädkod som råder till vad som är okej att ta upp på olika möten och vem som är den informelle ledaren. Den personen behöver du hålla dig väl med om du ska ha en chans att komma in i gänget.
På vilket sätt jobbet ska utföras liksom vad som förväntas och värderas behöver du också ta reda på, på ett smart sätt.
Allt vi läser i ett mejl upplevs som mer negativt än det är menat
Kanske tror du att det ska finnas någon som ska vara din handledare, som ska lära dig jobbet. Men det kan man inte räkna med.
– Många chefer sitter i dag med mycket administration och annat och har liten tid för ledarskap. Kanske finns det en arbetsbeskrivning men ibland förväntas man göra annat än det som står där. Därför behöver man boka in ett möte med chefen och då på ett lagom påträngande sätt exempelvis försöker ta reda på vad man ska prioritera och vem av kollegorna som är bäst att fråga.
– Men också här gäller det att ha fingertoppskänsla så att man framstår som professionell och en som verkligen vill leverera. Eftersom alla är väldigt upptagna med sitt förväntas du också kunna tänka själv och använda din kompetens till att exempelvis googla eller lyssna med ditt nätverk om du hamnar i ett dilemma.
Ett misstag som många provanställda gör är att de är för ivriga i början. De kan lägga fram så många idéer och förslag att de upplevs som besserwissers och ett hot. I värsta fall kan det leda till att provanställningen avslutas.
– Så småningom kanske du med din personlighet, erfarenheter och dina idéer får gehör och kan påverka i den riktning du tycker. Men det gäller inte den första tiden. Och ny på jobbet är man egentligen hela första året, säger Nina Jansdotter.
Ninas 6 no-no:s
|
Om jag kommer ny till en arbetsplats så ser jag ju också allt med nya ögon. Borde det inte tillvaratas?
– Jo, men då ska man skriva ned sina idéer på en lista så att man kan lyfta dem senare. För på de flesta arbetsplatser tas en nykomlings förslag på förändringar och nya idéer inte emot så bra.
Vad ska man tänka på när man presenterar sina idéer senare?
– Det är jätteviktigt att ha en ödmjuk inställning och ge positiv feedback om det som görs på arbetsplatsen i dag. Då kan du berätta om dina tidigare erfarenheter och kolla om det är okej att presentera en idé.
– Man ska aldrig presentera sådant i ett mejl. Allt vi läser i ett mejl upplevs som mer negativt än det är menat. Därför är det alltid bäst att lägga fram idén vid ett möte där man kan läsa av hur den tas emot och anpassa kommunikationen utifrån det.
Det första intrycket är alltid viktigt och då är det bra om du försöker matcha dina kollegor när du möter dem första gången. Att du, om de exempelvis är öppna och pratsamma, också är det.
Väldigt viktigt är också att försöka se till att du inte hälsar på samma person två gånger, påpekar Nina Jansdotter.
– Folk tar det jättepersonligt om man inte kommer ihåg att man har träffat dem förut. Om det ändå händer behöver man direkt beklaga sin egen oförmåga och ge en förklaring till varför det blev så.
På alla arbetsplatser finns grupperingar som också kan vara i konflikt med varandra. Hur hanterar man det?
– Du ska inte bli bästis med den som anses vara den värsta gnällspiken och inte ha för bråttom med att positionera dig. Finns det ouppklarade konflikter så behöver du veta vilken sida den vän du väljer står på.
Hur gör jag om en kollega börjar prata illa om en kollega eller chef?
– Som ny ska man alltid vara försiktig med skitsnack. Det viktigaste i en sådan situation är att man signalerar att man förstår den andres upplevelse. Men att man vet för lite om situationen för att kunna döma och att man därför också ogärna pratar om någon som inte är med.
– Men i vissa kulturer kommer du inte in i gänget om du inte deltar i skitsnacket. Och då måste du känna efter. För går det som händer helt emot dina egna värderingar, så kanske priset blir för högt, och då kanske du inte heller ska vara kvar där.
Viktigt är också att hänga med kollegorna, som att tacka ja till att gå med på lunch.
Vill du bli poppis bland dina nya kollegor är det också bra att försöka ”se” dem så mycket som möjligt.
– Alla vill bli sedda och bekräftade och om man då ber om hjälp och får det så är det jättebra att visa att man är tacksam för det och berömmer den andes kunskaper. Att hälsa, tacka och berömma är bra ord att ha i minnet, säger Nina Jansdotter.
Unionens coachers rådSusanne Hellberg, coach på Unionens regionkontor i Södertälje: Fundera på vad du vill att ditt beteende mot nya kollegorna ska leda till. Vilken relation och förtroende vill du bygga upp? Vill du exempelvis bjuda på allt eller är din integritet viktig? Sådant är bra att ha på plats innan. Innan första dagen är det bra om du kan vara med vid en arbetsplatsträff för att presentera dig. Bra är också om du får möjlighet till enskilda samtal med kollegorna. Att vara nyfiken och intresserad av kollegor brukar leda till bra relationer och förtroende. Att ha koll på sitt kroppsspråk är en bra pusselbit. Vi människor läser av varandra via kroppsspråket med ca 90 procent. Karin L Russo, coach på Unionens värvningssektion i Stockholm: Lyssna aktivt på vad personerna svarar och kedja fast frågorna i varandra så att personen förstår att du lyssnar aktivt, exempelvis ”Var på Gotland har du hus?” Det gör att den eller de du pratar med tycker att du är super trevlig. För alla älskar att prata om sig själva och tycker att den som vill höra deras historia är ytterst sympatisk. Lämna din egen historia till senare om det inte är så att du får en fråga tillbaka. Ann Gustafsson, coach på Unionens regionkontor i Norrbotten: Att vara nyfiken på sina kollegor är en av nycklarna, liksom att bjuda in till samtal och våga bjuda på sig själv. Att få goda relationer till de övriga på arbetsplatsen handlar till stor del om att skapa förtroende vilket bland annat innebär att vara ärlig med sig själv och sin omgivning. Om man förställer sig för att vara alla till lags eller för att alla ska tycka om en så kan man tappa kollegornas förtroende. Att vända kappan efter vinden är sällan ett framgångsrikt recept för långsiktiga och tillitsfulla relationer och samarbeten. En annan framgångsfaktor är respekt. Både för sina egna och för andras behov, känslor och åsikter. |
Den som vill lära sig mer om hur man blir poppis på jobbet kan också ta del av en mängd psykologiska knep som tidningen Illustrerad Vetenskap har listat utifrån den forskning som har gjorts på området. Här i ett urval:
Nina Jansdotter tycker att även om det skulle bli konstigt om man använder råden som en manual så kan man ju ändå testa dem litet, men då göra det på sitt eget sätt.
– Sedan finns det ju också forskning som visar på annat och det finns heller inga regler utan undantag. Exempelvis kan en del människor, som knappt hälsar på sina kollegor, även vara väldigt populära på sin arbetsplats. Det finns många andra aspekter som gör att det fungerar också för väldigt introverta människor, säger hon.
En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.
Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.
– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.
Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.
– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.
Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.
Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.
– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.
Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.
En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.
Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.
– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.
Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.
– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.
➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.
➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.
➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.
➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.