Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Ge nya medarbetare en bra start

Nyanställda som får en bra introduktion blir snabbt effektiva och engagerade. Men allt hänger inte på chefen – även den som är ny har ett ansvar för att starten blir lyckad.
Publicerad
Man håller i sladdtrassel.
Se till att allt praktiskt finns på plats och fungerar när den nyanställda börjar. Trassel stjäl tid och ger ett oproffsigt intryck. Foto: Getty Images

Alla har vi varit nya på jobbet – irrat runt för att hitta rätt i lokalerna, brottats med ny teknik, haft en massa frågor och känt oss allmänt förvirrade. Se till att det inte händer din nya medarbetare. (Ett råd som även gäller tillfällig personal.)

I dag har arbetsgivare dessutom skyldighet att introducera nyanställda, enligt föreskrifter från Arbetsmiljöverket. Särskilt viktigt är det för unga utan tidigare arbetslivserfarenhet.

Det är också slöseri med tid och resurser för både företag och kollegor att inte ge en ny medarbetare en bra start. Första intrycket kan dessutom vara avgörande för om en person kommer att stanna kvar och trivas eller söka sig vidare.

Med andra ord finns det all anledning att lägga lite extra krut och omtanke på att den nyanställda arbetskamraten snabbt och smidigt kommer in i jobbet.

Vad ska du då tänka på som chef? Förutom självklarheter som att visa runt i lokalerna, att presentera den nya personen och berätta om kommande arbetsuppgifter kan det vara värt att tänka i lite nya banor.

Ledarskapsutvecklaren Karin Tenelius vänder på invanda perspektiv genom att lägga ett tydligare ansvar på den nya medarbetaren och inte ”bli alltför omhändertagande”.

– Be den nyanställda att själv identifiera sina behov. Vad behöver den veta, vilken information är han eller hon mest betjänt av? Den nya medarbetaren är kapabel att ta hand om sig själv, förtydligar Karin Tenelius, som också är vd för konsultföretaget Tuff Ledarskapsträning.

Karin Tenelius ledstjärna är medarbetaransvar och att låta alla i arbetsgruppen bli involverade. Hon rekommenderar att börja med en personlig presentation av personerna i teamet och därigenom dessutom visa en del av företagskulturen.

– Ett bra sätt kan vara att samla arbetsgruppen och låta alla presentera sig, men inte bara med namn och titel. Det ger ofta mer om alla i stället exempelvis berättar om sina styrkor och svagheter. Eller intressen. Då skapas en lite mer öppen, personlig och prestigelös stämning som sätter ribban. Något som gör att den nya medarbetaren slappnar av, vågar visa sig själv och fort blir en del av gruppen, säger Karin Tenelius.

Hon framhåller också vikten av att den nyanställda snabbt får mandat att bidra till arbetet med sina unika erfarenheter, tankar och idéer.

– Många gånger håller en ny person låg profil, lyssnar in och väntar på att bli varm i kläderna. Risken är då att den nyanställda bara halkar in och anpassar sig till den befintliga kulturen. Om man i stället uppmuntras att ta plats redan från början kan det innebära en chans till utveckling för alla parter, säger Karin Tenelius.

Ofta kan det kännas som en knepig avvägning att berätta om eventuella svårigheter på arbetsplatsen. Kanske är det bättre att hålla tyst och låta den nyanställda själv upptäcka eventuell dålig stämning och konflikter?

Samla gruppen och låt alla presentera sig, men inte bara med namn och titel

Absolut inte, menar Karin Tenelius. Hon förespråkar en öppen kommunikation i alla lägen.

– Däremot är det bra att utelämna alla turer och detaljer när du berättar om eventuella fallgropar. Lägg det inte heller på personnivå. Utgå i stället från nuläget och gruppen. Säg exempelvis saker som: ”Vi har nyligen genomgått en omorganisation och har lite slitningar just nu” eller ”I nuläget är gruppen lite skör”.

Hon menar också att det kan vara ett gyllene tillfälle att få den nya medarbetaren att känna sig delaktig och att få gruppen mer öppen.

– Då kan du kanske säga något i stil med: ”Du kanske kan se saker ur andra synvinklar och få oss att bli mer klarsynta”, föreslår hon.

I den bästa av världar finns korta och koncisa styrdokument om arbetsuppgifter, etiska regler och handlingsplaner. Något som underlättar för både dig själv och den nyanställda att snabbt komma in i jobbet.

– Självklart ska du lotsa genom viktiga punkter och berätta om visioner. Men när informationen är dokumenterad är det också upp till den anställda att sätta sig in i uppgifterna. Har du inga styrdokument är det hög tid för dig som chef att åtgärda det, menar Karin Tenelius.

Gertrud Dahlberg

SUPERTIPS FÖR EN BRA INTRODUKTION

1. Ge din nya medarbetare mandat att ta plats i gruppen med en gång. Uppmuntra till att komma med synpunkter, idéer och dela med sig av sina erfarenheter.

2. Lägg ansvaret på den nya personen. Fråga vilken information den behöver. Stäm av regelbundet. Boka in en tid efter några veckor, gärna med hela teamet och ta de frågor som uppstått.

3. Involvera hela teamet i introduktionen. Gör en personlig introduktion och låt alla presentera sig personligt genom att berätta om sitt personliga engagemang, styrkor och svagheter.

DU SOM ÄR NYANSTÄLLD

  • Kliv fram! Sitt inte still och vänta på att bli varm i kläderna. Då är risken stor att du halkar in i det som eventuellt är mindre bra i den rådande företagskulturen.
  • Bidra. Fråga dig hur du kan utveckla verksamheten. Du är ju anställd för att du har något att komma med.
  • Tala ut. Dra dig inte för att ta upp sådant som skaver. Du kan se saker med nya, friska ögon vilket kan vara bra för alla. Men självklart ska du inte dundra på. Använd din fingertoppskänsla.

GLÖM INTE DET PRAKTISKA

  • Introduktionen börjar redan innan den nya medarbetaren kliver över tröskeln. Fixa kontorsplats, passerkort, mobiltelefon, postfack med mera. Lägg fram eventuella styrdokument och skriftlig information. Utse gärna en fadder eller en mentor och se till att både du och teamet ger den nyanställda feedback på arbetsinsatser och hur det fungerar på jobbet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Bränder kostar företag miljarder – varje år

Bränder kostar årligen svenska företag miljardbelopp. Trots det är många bolag dåligt rustade inför en eldsvåda.
– Det råder stor okunskap kring vilka lagar som faktiskt gäller, säger Lars Brodin på Brandskyddsföreningen.
Ola Rennstam Publicerad 26 september 2025, kl 06:00
Att ha dålig koll på brandskyddet kan bli ett dyrbart misstag. Branden på Lisebergs nya vattenvärld Oceana i Göteborg fick en katastrofal utgång. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

I snitt inträffar det 10 bränder om dagen i olika verksamheter i Sverige. År 2024 handlade det totalt om 3 355 eldsvådor. Företagsbränderna det året resulterade i skador för över fyra miljarder kronor.

Lars Brodin, brandingenjör på Brandskyddsföreningen, anser att det förebyggande arbetet på svenska företag måste bli bättre.

– Det råder stor okunskap kring vilka lagar och regler som faktiskt gäller på arbetsplatsen när det kommer till brandsäkerhet, säger han.

Det är relativt ovanligt med personskador i samband med bränder på företag. Oftast börjar det brinna efter arbetstid eller i samband med renovering när lokalerna står tomma. Antalet anlagda bränder mot företag är däremot få och syns främst i statistiken när det gäller skolbyggnader.

Dålig koll på brandriskerna

Det som utmärker verksamheter som eldhärjats är, enligt Lars Brodin, att man inte har haft koll på brandriskerna och inte vidtagit tillräckliga förebyggande åtgärder.

– Verksamheter med många brandrisker har generellt en bra medvetenhet. Det brister oftast på mindre företag, där man inte uppfattar riskerna och därför inte är så noga. Många bedömer sannolikheten för att det ska börja brinna som väldigt låg.

En brand i företagets lokaler rankas högst när ledningsgrupper har tillfrågats om företagets största risker. Det är inte svårt att förstå varför – förutom stora värdena som bokstavligen talat kan gå upp i rök kan det vara förödande om verksamheten måste stänga under en längre period.

– Att inte prioritera brandsäkerheten kan bli ett dyrt misstag. Visst, tekniska lösningar som att installera sprinkler kostar pengar, men att införa bättre rutiner och utbilda personal behöver inte kosta mycket.

Många bränder skulle kunna undvikits

Det är arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för brandskyddet på arbetsplatsen. De flesta företag följer minimikraven i lagstiftningen, men det är enligt Lars Brodin inte tillräckligt – lagarna lämnar nämligen ett rätt stort utrymme för tolkning.

– Lagkraven ger ett bra brandskydd ur ett personsäkerhetsperspektiv, men inte för egendom. Detta – och vad som krävs för att uppfylla försäkringsbolagens krav – måste man som ledare ha koll på.

Med rätt förebyggande åtgärder och ökad kunskap skulle många av bränderna kunna undvikas, menar han.

– Viktigast är att chefer är goda föredömen på det här området. Det grundläggande är att man som chef har koll på vilka brandrisker man behöver hantera och att brandskyddet anpassas utifrån de risker man har i verksamheten, säger han.

3 KÄNDA FÖRETAGSBRÄNDER

Ikea (1970)

Den 5 september utbröt en brand på taket till det som då var världens största möbelaffär – Ikea vid Kungens kurva. Brandorsaken var ett elfel i en reklamskylt. Skadorna blev betydande men inte katastrofala. Vid brandrean några veckor senare köade 8 000 personer, somliga väntade hela natten. I mars 1971 öppnade varuhuset igen. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa betalade ut 23 miljoner kronor i ersättning, den dittills största försäkringsskadan i Sverige.

 

Polarbröd (2020)

Natten till den 23 augusti 2020 totalförstördes Polarbröds fabrik i Älvsbyn. En utredning visade att branden startat i deg och mjöl som följde med transportbanden och spred branden till bageriets olika delar. På några timmar hade värden för miljardbelopp gått upp i rök. Det delvis nybyggda bageriet hade ett bristande brandskydd, anläggningen på 9 000 kvadratmeter var en enda stor brandcell och saknade sprinkler. En ny fabrik kunde öppna i november året därpå.

 

Oceana (2024)

Den 12 februari utbröt en kraftig brand i Lisebergs näst intill färdigbyggda äventyrsbad. En person omkom, sexton personer fördes till sjukhus och det blev stora skador på byggnaden. Haverikommissionens utredning slog fast att branden startade när plaströr under rutschkanan svetsades samman. Rapporten konstaterade brister i arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen – ingen kände till brandriskerna med sammanfogning av plaströr. Återuppbyggnaden av vattenlandet beräknas vara klar under 2026 och kosta närmare 1 miljard kronor.

FOTO: GÖRAN SJÖBERG/TT, JENS ÖKVIST/TT, BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

5 VIKTIGA TIPS

  • Dimensionera brandskyddet utifrån de risker som finns i verksamheten.
  • Föregå med gott exempel som chef – visa att du tar brandskydd på allvar.
  • Upprätta rutiner för utrymning och öva regelbundet. Utbilda all personal i rutinerna.
  • Skaffa egen kompetens på området för att inte bli beroende av dyra konsulter.
  • Ta fram en restvärdelista. Det innebär att företaget identifierar – och prioriterar – de mest värdefulla och oersättliga föremålen i verksamheten. Då vet räddningstjänsten vad man ska försöka rädda och skydda vid en brand.
     

FYRA LAGAR KRING BRANDSÄKERHET

Det finns fyra lagar om brandskydd som du bör känna till som chef: 
arbetsmiljölagen, lagen om skydd mot olyckor, lagen om brandfarliga och explosiva varor samt plan- och bygglagen.