Hoppa till huvudinnehåll
Mångfald

Mary Juusela ska förändra världen

För Mary Juusela är jobbet inget jobb – utan ett kall. Målet är ett Sverige fritt från främlingsfientlighet och utanförskap.
– Jag ska nå ut till alla innan jag dör, säger hon.
David Österberg Publicerad 18 september 2018, kl 14:37
Lika olika
Vi upplever utanförskap av att vara överviktiga, av att ha vuxit upp med alkoholiserade föräldrar, av att ha en diagnos, en viss sexualitet, ålder. Vi är alla lika olika, säger Mary Juusela. Lika olika

Mary Juusela dricker varmt vatten blandat med en skvätt havremjölk. Hon kommer precis från en föreläsning och rösten är trött.

Varje vecka reser hon över hela Sverige, till arbetsplatser, skolor, föreningar. Hon föreläser, håller kurser, coachar. När Mary Juusela arbetar är hon i allas blickfång, pratar engagerat, tar plats.

Men vägen till självkänslan och självförtroendet har varit lång. Och stundtals plågsam.

Mary Juusela är adopterad från Bangalore i Indien. Hon växte upp i Bålsta och gick i skolan där och i Enköping.

– Jag var fem år när jag för första gången fick höra ett annat barn säga att han vägrade hålla en neger i handen. Hela min uppväxt präglades av rasism och utanförskap. Det formade mig totalt.

Smärtan syntes aldrig utanpå. Omgivningen såg en glad och positiv unge och när Mary var 19 tog hon studenten med toppbetyg. Men känslan av att stå utanför, att vara annorlunda och göra allt för att passa in men i andras ögon aldrig göra det, rev och slet i henne. Hon beskriver sig själv som ensam och otrygg. Olycklig.

En dag tog det stopp. Mary Juusela hade självmordstankar, var djupt deprimerad och bröt ihop fullständigt. Där någonstans började resan mot den hon är i dag och det hon gör.

Jag bestämde mig för att kasta masken, att vara mig själv, att sluta vara bara en färg.

Det låter kanske enkelt men var det inte. Mary Juusela läste journalistik och ekonomi och arbetade med internationellt bistånd. Dessutom bestämde hon sig för att intervjua och bo hemma hos andra adoptivfamiljer. Arbetet påbörjade hon 2003 och avslutade 2013. Då hade hon träffat 700 adoptivfamiljer och lärt sig massor om hur förlust, sorg och utanförskap påverkar människor, vår hälsa och potential.

– Men det handlade i första hand inte om förlusten av den biologiska familjen utan om förlusten av den egna identiteten när andra människor enbart betraktar dig som en färg eller som ditt biologiska ursprung.

Intervjuerna blev till studien ”Stolen identity” och lade dessutom grunden till de böcker som Mary Juusela skrivit om adoption. Men under arbetet lärde hon sig också att utanförskap inte bara handlar om hudfärg eller bara drabbar adopterade och invandrare.

– Vi bär alla på utanförskapet. Det spelar ingen roll varifrån det kommer. Vi upplever utanförskap av att vara överviktiga, av att ha vuxit upp med alkoholiserade föräldrar, av att ha en diagnos, en viss sexualitet, ålder. Vi är alla lika olika.

Mary Juusela förstod också varför människor betett sig så illa mot henne under uppväxten. Hon insåg att rädsla kan göra oss elaka.

– Människan är ett djur som är rädd för att vara ensam. Känslan är densamma i oss alla och oftast syns den inte. När vi blir rädda börjar vi leta efter likheter. Vi tyr oss till människor som är lika oss själva. Och när vi väl börjar se olikheter ser vi olikheter hos alla.

Ur insikten att vi alla bär på fördomar, att vi alla bär ett utanförskap – och att vi måste göra något för att öka toleransen – föddes metoden Lika Olika. 

Syftet med metoden är att minska intolerans och psykisk ohälsa hos individer, för att på så sätt stärka grupper och på sikt förändra hela samhället. Det handlar om att ge insikt, kunskap och konkreta verktyg.  

– Det är inte hjärnkirurgi. Det handlar om empati och sunt förnuft, egenskaper vi alla är födda med. När jag föreläser vill jag att det jag säger kommer nära, att det handlar om åhörarnas egen verklighet. Det räcker inte att läsa ett policydokument om värdegrunder och likabehandling. Först när vi har det i våra porer förstår vi det – och då kan också förändringen gå fort.

Hittills har Mary Juusela och hennes kollegor utbildat och coachat elever på över 80 grund- och gymnasieskolor och personal på 40 kommuner och 60 stora företag. Och hon tänker inte ge sig förrän hon har nått ut till alla i hela Sverige.

– Mitt mål är att förändra på individnivå och på så vis skapa förändringar på samhällsnivå. Jag ska ut till alla innan jag dör. Människor ska få vara glada, våga doppa tårna i det okända, få kramas. Vi har bara ett liv, vad vi vet. Jag ser det som ett kall. Min bakgrund gör att jag orkar mycket, för alla problem känns små i förhållande till det jag varit med om. Men det är klart att det kostar, att jag gör det jag gör innebär att jag i princip inte har något privatliv.

Vill att fler tänker efter innan

Namn: Mary Juusela.

Ålder: 36 år.

Familj: 7-årig son, mamma, pappa och alla mina underbara medmänniskor. 

Gör helst en ledig lördag: Tränar yoga eller något annat livsbejakande, gärna tillsammans med sonen. 

Gillar: Människor! Jag har arbetet internationellt i 11 år och älskar att resa. Man får nya insikter om sig själv som stärker inifrån. 

Ogillar: Utanförskap och den psykiska ohälsa som alltför ofta blir ett resultat av onödiga ord, kommentarer, jargonger eller dumma skämt. Om fler kunde tänka till innan, eller helt enkelt hålla tyst. 

Drömmer om: Att få behålla hälsan för mig och min son.

Mångfald

Våga prata hudfärg - när det är relevant

Våga prata hudfärg – men gör det när det är relevant. Det uppmanar Barakat Ghebrehawariat i sin nya bok ”Får man säga svart?”
Petra Rendik Publicerad 27 november 2023, kl 06:05
Barakat Ghebrehawaria.
Ska vi kunna synliggöra diskriminering och orättvisor kopplade till hudfärg behöver vi prata om just det. Det anser statsvetaren och föreläsaren Barakat Ghebrehawariat. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Många, framför allt vita svenskar, känner sig obekväma med att prata om hudfärg eftersom det finns en oro att man då gör sig skyldig till en rasistisk handling.

Men ska vi kunna synliggöra diskriminering och orättvisor kopplade till hudfärg behöver vi prata om just det. Och ju rikare ordförråd vi har, desto enklare blir det att närma sig det som är svårt. Det anser statsvetaren och föreläsaren Barakat Ghebrehawariat, aktuell med boken Får man säga svart?

Du påstår att många i dag lider av en ”teoretisk ångest” när det kommer till att prata hudfärg. Vad menar du med det?

– Det är ingen diagnos utan mer en metafor för ett samhällstillstånd där det finns en ängslighet att prata om hudfärg. Jag tänker att avsikten oftast är god. Människor är oroliga för att säga något rasistiskt. Då hamnar man lätt i tankevurpan att man föreställer sig att det per automatik är rasistiskt att använda hudfärgsbenämningar. Med boken vill jag utmana den idén och avdramatisera samtalet. Men det här är inte enkla saker, det är minerad mark, det har jag respekt för att många tycker.

Är det okej att säga svart?

– Man får säga vad man vill, jag vill resonera kring vad man kan säga. Ibland måste vi nämna hudfärg för att belysa förekomsten av diskriminering baserad på hudfärg, på samma sätt som vi pratar kön för att synliggöra makt och orättvisor kopplade till stereotypa könsnormer.

Det är populärt att kalla sig själv färgblind, i betydelsen att man inte ser skillnad på människor. Varför tycker du att det är dåligt?

– För att det är fel och att verkligheten är en annan. Samlad forskning visar att vi inte bara ser hudfärg utan att vi faktiskt också gör stereotypa antagande kopplade till hudfärg och det driver våra beteenden. Ta till exempel människor med Mellanösternutseenden som stereotypiseras som icke jämställda och mindre empatiska. Vem vill anställa en person som inte är jämställd eller empatisk?

En antirasistisk björntjänst

– När man säger att man inte ”ser” hudfärg är det i bästa fall en antirasistisk ambition, men i värsta fall en antirasistisk björntjänst. Säger du att du inte ser hudfärg minskar dessutom sannolikheten för att du ska engagera dig mot rasism. Varför engagera sig i något som du inte kan se som ett problem?

När är det relevant att nämna hudfärg till exempel på jobbet?

– Om du går in på ett styrelsemöte där det bara sitter vita män i ledningsgruppen så är det relevant att fråga var alla afrosvenskar är. Att ställa frågan varför vi har en helvit ledningsgrupp kan generera en bra spänst i konversationen, men också leda till att det blir obekvämt. Men vi behöver bli bekväma i det obekväma.

– Som organisation eller företag bör man bereda utrymme för sådana röster om man på riktigt vill arbeta mot rasism. Ingen ska bli bestraffad för att du ifrågasätter diskriminerande strukturer.

Hur gör man det då utan att diskriminera?

– Jag brukar prata om RR-regeln – relevans och rättvisa. Är det rättvist och relevant att nämna hudfärg eller etnicitet? Eller att benämna någon som ”invandrare” slentrianmässigt? Om du vill prata om hur svarta diskrimineras på arbetsmarknaden är det både relevant och rättvist. Inom feminismen pratar vi om genusglasögon. På samma vis kan vi sätta på oss våra hudfärgsglasögon och till exempel fråga oss varför det finns fler vita än svarta chefer på jobbet.

Ökar inte en rikare begreppsapparat ängsligheten hos dem som redan är vilsna bland de begrepp som finns?

– Vi måste ha en grundläggande acceptans för att språket är dynamiskt, flytande och föränderligt. Vi är nog alla överens om att en stol är en stol. Men ord eller fenomen av mer politisk natur kommer alltid att vara föremål för debatt. Det finns inga termer som funkar i alla lägen. Vissa av de begrepp som jag tar upp i boken kommer antagligen vara daterade om tio år.

Du skriver att vi måste våga exponera oss för samtal om hudfärg och rasism. Och att det kommer bli fel ibland. Vad gör man då?

– Ber om ursäkt. I regel svarar människor positivt på om man ger en ärlig, genuin ursäkt. Du kommer göra fel, det är mänskligt. Våga tåla lite kritik, ta ett hälsosamt ansvar och bli inte kränkt om du får motstånd. Jag har lärt mig massor av att säga fel, misstagen är våra bästa lärare. Och den bästa ursäkten är att omsätta den i handling.

TIPS FÖR MÅNGFALD PÅ JOBBET

➧ Träna på att bli bekväm i det obekväma. Exponera er för att prata om ojämlikheter och hudfärg. Backa inte när rasism förs på tal – träna upp den normkritiska muskeln.

➧ Det som mäts blir gjort. Gå inte på magkänsla utan på fakta och jobba mot tydligt uppsatta mål. I stället för att säga ”vi strävar efter etnisk mångfald”, säg ”år 2030 ska vår organisation ha x procent afrosvenskar i chefsposition”.

BEGREPP ATT UNDVIKA

”Färgad” är ett mindre bra uttryck eftersom det historiskt har använts för att diskriminera svarta människor. Och alla har en färg, även vita.