Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fördomar är Fridas bränsle

Som ny stationschef på Bilprovningen hoppas Frida Pettersson kunna slå hål på fördomar och locka fler kvinnor till branschen.
Anita Täpp Publicerad
Frida Pettersson besiktigar underredet på ett fordon på Bilbesiktningen
Frida Pettersson brinner för att bekämpa fördomar i arbetslivet mot kvinnor som bär slöja. Foto: Per Groth

Kunde du meka med bilar när du blev stationschef i höstas?
– Nej, verkligen inte. Visserligen har jag bil och körkort och följde med pappa på hans jobb som bilförsäljare när jag var barn, så en viss koppling till motorfordon har jag ändå haft. Men det var inget stort motorintresse som gjorde att jag hamnade här. Eftersom jag stortrivdes med att vara butikschef på Jysk när jag erbjöds det här jobbet var det heller aldrig självklart att ta det.

Så varför bestämde du dig ändå för att ta jobbet?
– Fordonsbesiktning är fortfarande en väldigt mansdominerad bransch och jag gillar utmaningar. Sedan blir vi kvinnor som har konverterat och bär slöja tyvärr dagligen utsatta för kränkningar. Detta på grund av fördomar om att vi alltid är förtryckta och inte får göra olika saker. Det kändes viktigt att ta det här jobbet för att visa att vi är som alla andra. Och då förhoppningsvis bana väg för fler kvinnor i samma situation.

Hur är könsfördelningen på din station?
– När jag började var alla besiktningstekniker män, men strax efter det anställde jag en kvinna. Och det finns faktiskt fler kvinnor som är stationschefer, och även regionchefer, inom Bilprovningen.

Vad gör man som stationschef?
– Förutom att delta i möten, utföra mycket pappersarbete och besvara frågor från medarbetarna är jag ute på golvet, därför att de ska känna att jag är med dem där. Och eftersom jag fick gå en fyra månader lång utbildning till certifierad besiktningstekniker när jag började hoppar jag nu också ofta in och besiktar själv.

Vad är det bästa, och den största utmaningen, med jobbet?
– Förutom utbildningen så är det bästa att jag har fått flera jättebra mentorer. Bra är också att ledningen har en tillit till oss stationschefer så att de inte kontrollstyr allt vi gör. Den största utmaningen är att lära sig allt det tekniska som jag behöver ha koll på.

Hur är du som chef?
– Jag lyssnar mycket på medarbetarna men är inte heller rädd att ta impopulära beslut. Fast då är jag noga med att förklara att vi måste kunna prova att göra nytt och att man annars behöver komma med en annan lösning som kan testas. Överlag tror jag det är bra att vara väldigt öppen, ha en tydlig kommunikation och sätta tydliga mål. Sedan kan man alltid diskutera hur målet ska nås.

Hur har du hittills blivit bemött?
– Från personalens sida har jag inte upplevt några fördomar alls. Men från en del kunder har jag tyvärr blivit ifrågasatt ibland och fått höra sådant som: ”Men lilla flicka, kan du verkligen göra det här?”

Frida Pettersson

Gör: Stationschef på Bilprovningen Västerås-Tunbytorp.

Ålder: 38 år.

Bor: Västerås.

Karriär: Chefsroller på McDonalds och butikschef på Jysk.

Bästa avkoppling från jobbet: Baka småkakor och vara ute i naturen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.