Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fördomar är Fridas bränsle

Som ny stationschef på Bilprovningen hoppas Frida Pettersson kunna slå hål på fördomar och locka fler kvinnor till branschen.
Anita Täpp Publicerad 4 maj 2022, kl 12:25
Frida Pettersson besiktigar underredet på ett fordon på Bilbesiktningen
Frida Pettersson brinner för att bekämpa fördomar i arbetslivet mot kvinnor som bär slöja. Foto: Per Groth

Kunde du meka med bilar när du blev stationschef i höstas?
– Nej, verkligen inte. Visserligen har jag bil och körkort och följde med pappa på hans jobb som bilförsäljare när jag var barn, så en viss koppling till motorfordon har jag ändå haft. Men det var inget stort motorintresse som gjorde att jag hamnade här. Eftersom jag stortrivdes med att vara butikschef på Jysk när jag erbjöds det här jobbet var det heller aldrig självklart att ta det.

Så varför bestämde du dig ändå för att ta jobbet?
– Fordonsbesiktning är fortfarande en väldigt mansdominerad bransch och jag gillar utmaningar. Sedan blir vi kvinnor som har konverterat och bär slöja tyvärr dagligen utsatta för kränkningar. Detta på grund av fördomar om att vi alltid är förtryckta och inte får göra olika saker. Det kändes viktigt att ta det här jobbet för att visa att vi är som alla andra. Och då förhoppningsvis bana väg för fler kvinnor i samma situation.

Hur är könsfördelningen på din station?
– När jag började var alla besiktningstekniker män, men strax efter det anställde jag en kvinna. Och det finns faktiskt fler kvinnor som är stationschefer, och även regionchefer, inom Bilprovningen.

Vad gör man som stationschef?
– Förutom att delta i möten, utföra mycket pappersarbete och besvara frågor från medarbetarna är jag ute på golvet, därför att de ska känna att jag är med dem där. Och eftersom jag fick gå en fyra månader lång utbildning till certifierad besiktningstekniker när jag började hoppar jag nu också ofta in och besiktar själv.

Vad är det bästa, och den största utmaningen, med jobbet?
– Förutom utbildningen så är det bästa att jag har fått flera jättebra mentorer. Bra är också att ledningen har en tillit till oss stationschefer så att de inte kontrollstyr allt vi gör. Den största utmaningen är att lära sig allt det tekniska som jag behöver ha koll på.

Hur är du som chef?
– Jag lyssnar mycket på medarbetarna men är inte heller rädd att ta impopulära beslut. Fast då är jag noga med att förklara att vi måste kunna prova att göra nytt och att man annars behöver komma med en annan lösning som kan testas. Överlag tror jag det är bra att vara väldigt öppen, ha en tydlig kommunikation och sätta tydliga mål. Sedan kan man alltid diskutera hur målet ska nås.

Hur har du hittills blivit bemött?
– Från personalens sida har jag inte upplevt några fördomar alls. Men från en del kunder har jag tyvärr blivit ifrågasatt ibland och fått höra sådant som: ”Men lilla flicka, kan du verkligen göra det här?”

Frida Pettersson

Gör: Stationschef på Bilprovningen Västerås-Tunbytorp.

Ålder: 38 år.

Bor: Västerås.

Karriär: Chefsroller på McDonalds och butikschef på Jysk.

Bästa avkoppling från jobbet: Baka småkakor och vara ute i naturen.

Ledarskap

Experten blev en katastrof som chef

När teamets främsta medarbetare utnämndes till chef visade han sig vara helt ointresserad av att leda andra. Ledarskapsexperten Charlotta Wikström tipsar om hur ska man tänka när någon inte fungerar i sin ledarroll.
Ola Rennstam Publicerad 16 januari 2023, kl 14:00
Chef sitter isolerad i en glasbur där medarbetarna inte kan nå honom.
Många gör misstaget att befordra sin bästa specialist till chef. Att vara expert gör inte automatiskt personen till ett chefsämne. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Mitt företag har ett 40-tal anställda. I ett av teamen har det jobbat en medarbetare som alltid varit ett par snäpp vassare än de övriga, han har varit den som alla frågat om hjälp i komplicerade ärenden och hans kompetens har även värdesatt av våra kunder.

Han har länge velat kliva upp i en ledarroll men jag har varit motsträvig eftersom han tillfört gruppen – och bolaget – så mycket. Men när det för ett halvår sedan uppstod en ledig tjänst fick han den, mest för att inte förlora honom till en konkurrent som ryckte i honom. Nu har det dock visat sig att han inte alls fungerar som chef, han verkar inte intresserad av att leda andra. Jag tycks ha misstagit mig på hans ledarskapsegenskaper och nu har det börjat uppstå missnöje. Hur ska jag göra?
 

SVAR: Du tycks ha begått det klassiska misstaget att befordra din bästa specialist. Och du är inte ensam. Talangbrist leder till att många inte är tillräckligt noggranna med att matcha personlighet, drivkrafter och förväntningar med den nya rollen i samband med rekryteringar. Dagens ledare måste ha ett brinnande intresse för att utveckla andra snarare än sig själv.

Detta kan vara en väg framåt:

Gör en noggrann problemanalys genom individuella samtal. Det räcker inte med att några medarbetare har klagat. Vad exakt är det som de inte är nöjda med och varför? Ibland kan det vara en tongivande person som driver ”klagomuren” framför sig på felaktiga grunder. Förhåll dig neutral med inställningen att situationen ska lösas och att alla har ett ansvar att hjälpa till. Häng inte ut chefen.

Ge chefen feedback. Var tydlig med att du vill att han ska lyckas, är beredd att stödja honom men att det måste till en tydlig förändring. Klargör vad du förväntar dig, vilka beteenden du vill se mer av och vilka beteenden du inte vill se. Förklara de negativa konsekvenserna för organisationen. Feedbacksamtalet blir jobbigt så förbered dig väl och kom ihåg att det är beteenden – inte personlighet – som ska förändras.
Säkerställ att han verkligen
vill ändra sig.

Ge chefen en rejäl chans att ändra sig. Jag har sett många dåliga chefer utvecklas genom bra coachning och regelbunden uppföljning. Om det inte fungerar måste du våga flytta på honom. Fundera ut en reträttplats. Ibland kan chefer som hamnat i fel roll uppleva det som en befrielse att få ta ett kliv åt sidan.

Det kan komma mycket gott ur den här situationen. Du kommer lära dig saker som du har nytta av i framtiden, framför allt att vara noggrann med rekryteringar, både interna och externa. Vi har inte råd att slarva.

Charlotta Wikström

GÖR: Senior Advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 64 år.

KÄND FÖR: Har skrivit bestsellern Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Com Hem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer: