Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fördomar är Fridas bränsle

Som ny stationschef på Bilprovningen hoppas Frida Pettersson kunna slå hål på fördomar och locka fler kvinnor till branschen.
Anita Täpp Publicerad
Frida Pettersson besiktigar underredet på ett fordon på Bilbesiktningen
Frida Pettersson brinner för att bekämpa fördomar i arbetslivet mot kvinnor som bär slöja. Foto: Per Groth

Kunde du meka med bilar när du blev stationschef i höstas?
– Nej, verkligen inte. Visserligen har jag bil och körkort och följde med pappa på hans jobb som bilförsäljare när jag var barn, så en viss koppling till motorfordon har jag ändå haft. Men det var inget stort motorintresse som gjorde att jag hamnade här. Eftersom jag stortrivdes med att vara butikschef på Jysk när jag erbjöds det här jobbet var det heller aldrig självklart att ta det.

Så varför bestämde du dig ändå för att ta jobbet?
– Fordonsbesiktning är fortfarande en väldigt mansdominerad bransch och jag gillar utmaningar. Sedan blir vi kvinnor som har konverterat och bär slöja tyvärr dagligen utsatta för kränkningar. Detta på grund av fördomar om att vi alltid är förtryckta och inte får göra olika saker. Det kändes viktigt att ta det här jobbet för att visa att vi är som alla andra. Och då förhoppningsvis bana väg för fler kvinnor i samma situation.

Hur är könsfördelningen på din station?
– När jag började var alla besiktningstekniker män, men strax efter det anställde jag en kvinna. Och det finns faktiskt fler kvinnor som är stationschefer, och även regionchefer, inom Bilprovningen.

Vad gör man som stationschef?
– Förutom att delta i möten, utföra mycket pappersarbete och besvara frågor från medarbetarna är jag ute på golvet, därför att de ska känna att jag är med dem där. Och eftersom jag fick gå en fyra månader lång utbildning till certifierad besiktningstekniker när jag började hoppar jag nu också ofta in och besiktar själv.

Vad är det bästa, och den största utmaningen, med jobbet?
– Förutom utbildningen så är det bästa att jag har fått flera jättebra mentorer. Bra är också att ledningen har en tillit till oss stationschefer så att de inte kontrollstyr allt vi gör. Den största utmaningen är att lära sig allt det tekniska som jag behöver ha koll på.

Hur är du som chef?
– Jag lyssnar mycket på medarbetarna men är inte heller rädd att ta impopulära beslut. Fast då är jag noga med att förklara att vi måste kunna prova att göra nytt och att man annars behöver komma med en annan lösning som kan testas. Överlag tror jag det är bra att vara väldigt öppen, ha en tydlig kommunikation och sätta tydliga mål. Sedan kan man alltid diskutera hur målet ska nås.

Hur har du hittills blivit bemött?
– Från personalens sida har jag inte upplevt några fördomar alls. Men från en del kunder har jag tyvärr blivit ifrågasatt ibland och fått höra sådant som: ”Men lilla flicka, kan du verkligen göra det här?”

Frida Pettersson

Gör: Stationschef på Bilprovningen Västerås-Tunbytorp.

Ålder: 38 år.

Bor: Västerås.

Karriär: Chefsroller på McDonalds och butikschef på Jysk.

Bästa avkoppling från jobbet: Baka småkakor och vara ute i naturen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

11 fakta om Monica Lingegård

SJ:s vd Monica Lingegårds karriär har verkligen inte gått som på räls på det statliga bolaget. Nu tvingas hon avgå och får en fallskärm på 6,6 miljoner kronor. Här är elva fakta som du inte visste om den snart 63-åriga ledaren.
Anita Täpp Publicerad 25 augusti 2025, kl 05:58
Monica Lingegård har varit vd på SJ sedan 2020. Nu tvingas hon sluta. Jonas Ekströmer/TT

9

… år. Så länge var Monica Lingegård vd för Samhall, innan hon började på SJ i augusti 2020. Innan dess var hon vd på Prenax och säkerhetsbolaget G4S. Som nyexaminerad civilekonom arbetade hon på Capgemini, SEB och Spray. 

 

2 200 

… kronor kostar en tur-och returbiljett mellan Stockholm och Malmö till följd av SJ:s nya biljettsystem där efterfrågan styr priset. Hennes kommentar: ”Pris är också en upplevelse” fick hård kritik.
 

25

… år ung seglade hon över Atlanten och hade en nära döden-upplevelse när hon i storm hissades upp i masten för att fixa en flagga som trasslat in sig i radioantennen. Under resan kom hon fram till vad hon ville göra i livet.
 

551 000… 

kronor var hennes månadslön under 2024. Därmed hade hon fått en löneökning på 4,6 procent och var den tolfte mest välavlönade av 35 statliga bolagschefer, enligt tidningen Arbetet. Hennes sista dag på posten blir 1 mars nästa år, därefter kommer hon att få en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.
 

63

…år fyller Monica Lingegård den 22 december. Enligt SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson är hennes ålder en orsak till att hon nu tvingas bort:
”Vi behöver en vd som kan ha ett perspektiv på 5–7 år, och då räcker det att titta på födelsebeviset för Monica så inser man att då kommer ett vd-skifte under den här perioden”, sade Bengtsson till Dagens Industri med anledningen av styrelsens beslut.


5

 … år dröjer det tills tågstrulet är löst, enligt Monica Lingegård. En orsak är brist på personal, främst därför att många lokförare sagt upp sig. Hon har bett om ursäkt, lovat bättre framförhållning och färre slimmade scheman. 

 

3

.. tre barn har hon och bor tillsammans med sin man i en villa i Danderyd strax utanför Stockholm.

 

5 400 

...medarbetare i Sverige och Norge basar hon över som SJ:s vd och koncernchef. Högst i rang på SJ.

2001

… var hon i kris då it-kraschen tvingade henne att säga upp alla medarbetare i ett företag där hon var delägare. På kort tid gick hon från att vara mångmiljonär till arbetslös.


..höghastighetståg – lika snabb, rak, strukturerad, effektiv och pålitlig. Så skulle hon beskriva sig själv i en kontaktannons.

 

2015

… blev hon utsedd till årets vd i kategorien ”Stora Företag” av ledarskapssajten Motvation.