Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så blir du en bättre chef

Vill du bli en bättre chef? Då ska du fokusera på tydlighet och att inte ta dig själv på för stort allvar. Kollega bad två experter om deras fem bästa tips för att bli en bättre chef.
David Österberg Publicerad 2 september 2024, kl 06:01
Så blir du en bättre chef. Utvecklas som ledare.
Vill du bli en bättre chef? Fokus på tydlighet och självkännedom är nyckeln, enligt experterna. Två ledarskapsexperter delar sina bästa tips för att stärka ditt ledarskap, minska konflikter och skapa trygghet i teamet. Läs mer om hur du kan utvecklas som chef. Foto: Colourbox.

Hur gör man egentligen om man vill bli en bättre chef? Svaren på den frågan är förstås många, men några saker kan vara extra viktiga att fokusera på, enligt två ledarskapsexperter som Kollega pratat med.

Andreas Lökken.
Andreas Lökken.

Andreas Lökken, psykolog, ekonom och ansvarig för ledarutvärderingar på Novare, tycker att man ska börja med att fundera på vad företaget egentligen har för verksamhet och strategi.

– Om du förstår syftet med det ni gör kan du bilda dig en uppfattning om medarbetarna har samma uppfattning. Om ni inte delar uppfattning uppstår väldigt mycket konflikter i organisationen som gör att det blir svårt att vara ledare. Har du syftet klart för dig är det också lättare att prioritera i verksamheten.

Cecilia Zadig, som arbetat med ledarskapsutveckling i över 20 år, betonar vikten av att vara förutsägbar och tydlig som chef. 

– Är du det skapar du trygghet i gruppen. Var tydlig med förväntningar. När medarbetarna vet exakt vad som förväntas av dem på jobbet blir de trygga och vet att de kommer att få positiv feedback om de lyckas med det de ska göra. När chefen är förutsägbar kan man som medarbetare sänka garden och fokusera på arbetet.

Ha meningsfulla relationer

Cecilia Zadig.
Cecilia Zadig.

Både Andreas Lökken och Cecilia Zadig tycker dessutom att man som chef ska arbeta med personlig utveckling i olika former. 

– Lär känna dig själv. Boka tid och ge dig utrymme att reflektera över dig själv och hur andra uppfattar dig. Det behöver inte vara långa stunder, men fundera på: Var befinner jag mig? Var befinner sig gruppen? Hur går vi vidare? Hur fungerar jag? Hur fungerar jag i relation till gruppen? Man måste kunna leda sig själv för att kunna leda andra, säger Cecilia Zadig.

Andreas Lökken håller med.

– Man måste hela tiden jobba med sig själv. Se till att ha djupa och meningsfulla relationer utanför jobbet. Utveckla din förmåga att sätta ord på det du tycker är svårt. Var medveten om att människor har olika behov utifrån vilka de är – och att det också gäller dig själv.   

Andreas Lökkens bästa tips för att bli en bättre chef

  1. Förstå verksamhet och strategi. Den arbetsgrupp du leder kan jobba jättebra men om jobbet inte är i linje med verksamhetens mål har du ändå ett problem.
  2. Hantera information aktivt. Som ledare har du ett informationsövertag. Är du medveten om det är det lättare att bli effektiv i din kommunikation och planera din kommunikation på ett systematiskt sätt.
  3. Acceptera och hantera målkonflikter som exempelvis krav på att det ska gå snabbt, det ska vara billigt, men det ska också bli bra. När du väl har accepterat att målkonflikter finns blir det också lättare att hantera dem.
  4. Ta inte dig själv på för stort allvar. Att ha förmåga att betrakta sig själv utifrån korrelerar med bra ledarskap. När ledarskap spårar ur finns nästan alltid en komponent av att ta sig själv på för stort allvar.
  5. Ägna dig åt personlig utveckling. Din omvärld förändras ständigt, och för att möta den på bästa sätt behöver du inte bara uppdatera hur du ser omvärlden, utan också hur du ser på dig själv. 

     

Cecilia Zadigs bästa tips för att bli en bättre chef

  1. Möt dig själv och lär känna dig själv. Med ökad självkännedom ökar dina möjligheter att leda andra.
  2. Se till att du ser konflikter och våga ta tag i dem. Då utvecklas samarbetet och produktiviteten ökar i gruppen. En konflikt tar väldigt mycket energi i en arbetsgrupp.
  3. Var förutsägbar och tydlig. När medarbetarna vet vad som förväntas av dem blir de trygga och kan fokusera på arbetet.
  4. Skapa psykologisk trygghet genom att bygga relationer och stötta varandra i arbetsgruppen.
  5. Se till att ni har mångfald på arbetsplatsen. Olikheter ger mer kreativitet och bättre lönsamhet än likhet.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Företaget där du måste vara snäll för att få jobb

På it-konsultbolaget Visionite krävs en särskild sak av de anställda: snällhet. Vd Mattias Matsson berättar hur han vet vem som är schysst.
Noa Söderberg Publicerad 13 september 2024, kl 06:01
Visionite i Umeå har utsetts till Årets bästa arbetsplats av Great Place to Work. Vd Mattias Matsson ser snällhet som nyckeln till framgång.
Visionite i Umeå har utsetts till Årets bästa arbetsplats av Great Place to Work. Vd Mattias Matsson ser snällhet som nyckeln till framgång. Genom att rekrytera människor med goda intentioner skapar företaget en positiv och hållbar arbetsmiljö. Foto: Lovisa From/Colourbox.

It-konsultbolaget Visionite har vunnit utmärkelsen Årets bästa arbetsplats, som delas ut av hr-företaget Great place to work. Bakom utmärkelsen ligger vd Mattias Matssons särskilda ledarskapsfilosofi: han vill bara rekrytera snälla personer.

Mattias Matsson, Visionite.
Mattias Matsson. Foto: Lovisa From.

– När jag gick i skolan fick alla människor något epitet – ”sportig”, ”snabb”, ”duktig på matte”. Den som var sist kvar fick ”snäll”. Det är en egenskap som alltid har värderats lågt, och i min värld är det absurt. När man ser sig om bland vänner och arbetskollegor så märker man att det absolut viktigaste är att omge sig med människor som är snälla, säger han när Kollega ringer upp.

Hur vet man att någon är snäll?

– Vår definition handlar om personens intention. Alla ens handlingar kan omöjligen uppfattas som snälla, men intentionen bakom dem ska kunna förklaras och motiveras som snäll. Sedan är det ibland upp till mottagaren att välja hur man reagerar. Det är den andra delen av vår definition: att man ska snälltolka människor när man inte håller med dem.

Hur hittar man snälla människor i en rekryteringsprocess?

– Det är jättesvårt att avgöra genom intervjuer. Därför är det viktigaste för oss att ta referenser. Det ska inte vara två personer som har valts ut för att gå i god för någon, utan gärna människor som inte valts ut. Till exempel någon som du har jobbat med en längre tid och sedan gått skilda vägar från, av någon anledning.

– Det andra ledet handlar om dialog med den som rekryteras. Vi har ofta rekryteringsprocesser som pågår i 6, 12 eller 18 månader.

Många företag i just it-branschen, särskilt i USA, lyfter upp det motsatta: att man söker människor som är tuffa, som ska jobba hårt och slå sig fram. Kan inte det behövas?

– Att vara snäll är inte att vara mjuk eller rädd för att fatta beslut. Att vara snäll handlar om att alltid se saker från tre perspektiv: mitt, motpartens och bolagets. Ibland är det att vara snäll att förklara för en person som faktiskt inte fungerar på en arbetsplats att den kommer må bättre av att jobba någon annanstans. 

Fakta: Mattias Matsson

Vd på it-konsultbolaget Visionite. 36 år gammal, bosatt i Umeå. Grundade konsultbolaget Professionals Nord 2015 och One Group 2019, som bytte namn till Visionite i år. Har en bakgrund som professionell innebandyspelare.