Kollegas nyhetsbrev
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Hur gör man egentligen om man vill bli en bättre chef? Svaren på den frågan är förstås många, men några saker kan vara extra viktiga att fokusera på, enligt två ledarskapsexperter som Kollega pratat med.
Andreas Lökken, psykolog, ekonom och ansvarig för ledarutvärderingar på Novare, tycker att man ska börja med att fundera på vad företaget egentligen har för verksamhet och strategi.
– Om du förstår syftet med det ni gör kan du bilda dig en uppfattning om medarbetarna har samma uppfattning. Om ni inte delar uppfattning uppstår väldigt mycket konflikter i organisationen som gör att det blir svårt att vara ledare. Har du syftet klart för dig är det också lättare att prioritera i verksamheten.
Cecilia Zadig, som arbetat med ledarskapsutveckling i över 20 år, betonar vikten av att vara förutsägbar och tydlig som chef.
– Är du det skapar du trygghet i gruppen. Var tydlig med förväntningar. När medarbetarna vet exakt vad som förväntas av dem på jobbet blir de trygga och vet att de kommer att få positiv feedback om de lyckas med det de ska göra. När chefen är förutsägbar kan man som medarbetare sänka garden och fokusera på arbetet.
Både Andreas Lökken och Cecilia Zadig tycker dessutom att man som chef ska arbeta med personlig utveckling i olika former.
– Lär känna dig själv. Boka tid och ge dig utrymme att reflektera över dig själv och hur andra uppfattar dig. Det behöver inte vara långa stunder, men fundera på: Var befinner jag mig? Var befinner sig gruppen? Hur går vi vidare? Hur fungerar jag? Hur fungerar jag i relation till gruppen? Man måste kunna leda sig själv för att kunna leda andra, säger Cecilia Zadig.
Andreas Lökken håller med.
– Man måste hela tiden jobba med sig själv. Se till att ha djupa och meningsfulla relationer utanför jobbet. Utveckla din förmåga att sätta ord på det du tycker är svårt. Var medveten om att människor har olika behov utifrån vilka de är – och att det också gäller dig själv.
Ägna dig åt personlig utveckling. Din omvärld förändras ständigt, och för att möta den på bästa sätt behöver du inte bara uppdatera hur du ser omvärlden, utan också hur du ser på dig själv.
Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.
Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se
FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.
Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.
Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.
STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.
STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.
STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.
GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.
ÅLDER: 67.
KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.
KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.