Hoppa till huvudinnehåll
Hybridarbete

”Hemmajobb är nya tidens klassfråga”

När de andra avdelningarna har möjlighet att hybridjobba måste kundservice sitta på plats fem dagar i veckan. Hemmajobb har blivit arbetsmarknadens största orättvisa, menar Johanna Andersson, som jobbar i kundtjänst.
Lina Björk Publicerad
Man som sitter på golvet med dator
Möjligheten att få eller inte få jobba hemma polariserar grupper på samma företag, anser Johanna Andersson. Foto: Colourbox

Under pandemin jobbade transportföretaget som Johanna arbetar på helt på distans. Det gick fint att kommunicera via Teams och andra kanaler. När arbetsgivaren sedan gav klartecken att komma tillbaka till arbetsplatsen fortsatte distansjobbet vara en självklarhet för vissa, men förbjudet för andra. 

I princip all skrivbordspersonal som IT, HR och administration får jobba hemifrån. Men vi får det inte av någon anledning, trots att vi har alla förutsättningar för det, säger Johanna Andersson. 

Hon pekar på en rad orättvisor som skiljer dem som kan och inte kan jobba hemma: Att slippa karensavdrag och sjukdagar genom att jobba från sängen trots att man är krasslig, göra privata ärenden, att vobba  istället för att vabba med sjuka barn. Eller att ta lite extra helg genom att förlägga hemmajobbet på måndagar och fredagar.

Det är inte för att jag är missunnsam som jag blir arg. Jag tycker att det är rimligt att få jobba hemifrån om jobbet tillåter det. Men att inte få det, trots att vi har alla möjligheter, gör mig frustrerad. Dessutom sparar de som inte behöver vara på plats mycket pengar genom att slippa reskostnader och liknande. 

Johanna Andersson menar att hemmajobb har blivit en inofficiell löneförmån som gagnar dem som redan tjänar mest på företagen. Plus att det skapar sprickor mellan avdelningar som får och inte får jobba hemma. 

När det dyker upp någon innan lunch när vi redan suttit och jobbat några timmar och sedan går hem innan eftermiddagsfikat så vill man ju spy på dem. Hemmajobb är nya tidens klassfråga.

En nyhet i årets avtalsrörelse är att parterna har kom överens om arbetstidsförkortning, där en del av löneökningarna istället används för att ge medarbetarna en extra ledig dag. Men det är inte tillräckligt anser Johanna Andersson. 

Nej, det får ju dem som jobbar hemma också. Jag skulle vilja se en kompensation både i tid och pengar till dem som måste jobba på plats. Det skulle vara rimligt, säger hon. 

 

Unionen: Fler medlemmar borde få jobba hemma

Unionens utgångspunkt är att anställda på samma jobb så långt möjligt ska behandlas lika. Finns det skäl att särbehandla någon eller några är det en god idé att dokumentera skälen. Det kan handla om att en nyanställd behöver extra stöd och hjälp eller att hitta anpassade lösningar vid missbruksproblematik. 

Miriam Olsson

Distansarbete ska erbjudas utifrån objektiva och sakliga kriterier så att det inte blir godtyckligt, säger Miriam Olsson, utredare på Unionen. 

Eftersom förutsättningarna ser olika ut för Unionens medlemsgrupper uppmuntrar förbundet anställda att engagera sig lokalt och upprätta regler för distansarbete.  

Fler medlemmar som har möjlighet att distansarbeta borde få göra det, säger Miriam Olsson. 

*Johanna Andersson heter egentligen något annat. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hybridarbete

Så löser du bråken om hybridarbete på kontoret

Några kommer in sent och går tidigt. Andra vill inte vara på kontoret alls. Hybridarbete kan gnissla rejält om reglerna blir otydliga. Här är några exempel och lösningar från organisationspsykologen Magnus Stalby.
Lina Björk Publicerad 22 oktober 2025, kl 06:00
en almanacka och Magnus Stalby
Hybridjobb kan skapa osämja i arbetsgruppen. Framför allt då anställda gör lite som de vill. Men med tydlighet skapas känslan av rättvisa, menar organisationspsykologen Magnus Stalby. Foto: Colourbox/Psykologpartners

Arbetsgivaren har bestämt att vi ska jobba mer från kontoret men ingen av oss vill det. 

Det är vanligt att anställda förlorar motivationen när arbetsgivare tar beslut som inte känns rätt. Vi tycker om att ha autonomi, alltså bestämma själva och upplevas vara skickliga i det vi sysslar med. När företag tar beslut som det här så känner man sig styrd och ifrågasatt: tror de inte att jag kan utföra mitt jobb på egen hand? Ha en dialog om frågan. Ta upp vilka värden du upplever genom att få jobba hemma några dagar i veckan och försök få till en kompromiss. 

 

Företaget har policyn tre dagar på kontoret, men det följs inte av alla.

Det är viktigt hur anställda upplever rättvisa inom en organisation. Det här är ett exempel på ”låtgå-ledarskap” hos en chef. Ofta finns det informella ledare i en grupp, som jobbat länge och gör lite som de vill. De tar regler och policys med en nypa salt och skapar sina egna ramar. Kortsiktigt kan det vara skönt för en chef att slippa konfrontera beteendet men långsiktigt skapar det irritation och en känsla av orättvisa. Här är det dags för chefen att ta ett kliv framåt, men även medarbetarna kan göra en insats genom att visa vägen. Var en bra förebild, följ de regler ni har satt upp och ifrågasätt när de bryts. 

 

Min chef säger nej till hemmajobb, medan andra avdelningars chefer säger ja. 

Be om en motivering till beslutet. Handlar det om förtroende eller arbetsuppgifter som inte kan utföras på ett hemmakontor? Vissa funktioner på en arbetsplats kan inte utföras hemma och då får anställda tyvärr tugga i sig att chefen säger nej. Arbetslivet är inte rättvist, vi har olika utbildningar och tjänster. Handlar det om annat så beskriv vilka fördelar arbetsgivaren har av att du jobbar hemma: att du blir mer produktiv, har lättare att koncentrera dig, har mer energi och slipper ställtider som pendling. Överdriv inte och hota inte, utan var saklig och argumentera för din sak. 

 

Jag pendlar till jobbet och får alltid sämst plats då jag kommer in sist. 

Här gäller det att skapa rutiner och formalisera det. Sitt ner och diskutera saken i grupp och kom överens om vad som gäller vid bokningar av rum och platser. Försök att göra det enkelt: är det först till kvarn som gäller, eller ett rullande schema för rättvisans skull? Här skapas också ett stort signalvärde om chefer och arbetsledare följer samma rutiner. 

 

Jag är nyanställd på ett företag med hybridarbete och har svårt att komma in i gänget då anställda sällan är på plats. 

Det är viktigt med ett bra introduktionsprogram. Det kan ske både digitalt och genom fysiska träffar. Det är svårt att kräva saker som nyanställd, men be att få träffa alla i arbetsgruppen, boka in lite luncher och fika. En mentor är bra som du kan diskutera och bolla frågor med. Som chef är det bra att prata med några medarbetare som kan ”ta sig an” den nya. Kanske checka in då och då för att fråga hur det går. 

 

När jag är på plats på kontoret har jag inga kollegor då de väljer att jobba hemma.

Om det blir så tappar kontorsnärvaron helt sitt värde. Vi är sociala människor och behöver gemenskap för att trivas. Prata med dina kollegor och synkronisera vilka dagar ni är på plats. Om ni sitter på olika ställen i kontoret, boka in gemensamma luncher och fikaraster. De arbetsplatser som lyckats bäst med detta tror jag är dem som har formaliserat vilka dagar man är på plats och vilka dagar det är okej att jobba hemma.