Hoppa till huvudinnehåll
Hybridarbete

”Hemmajobb är nya tidens klassfråga”

När de andra avdelningarna har möjlighet att hybridjobba måste kundservice sitta på plats fem dagar i veckan. Hemmajobb har blivit arbetsmarknadens största orättvisa, menar Johanna Andersson, som jobbar i kundtjänst.
Lina Björk Publicerad
Man som sitter på golvet med dator
Möjligheten att få eller inte få jobba hemma polariserar grupper på samma företag, anser Johanna Andersson. Foto: Colourbox

Under pandemin jobbade transportföretaget som Johanna arbetar på helt på distans. Det gick fint att kommunicera via Teams och andra kanaler. När arbetsgivaren sedan gav klartecken att komma tillbaka till arbetsplatsen fortsatte distansjobbet vara en självklarhet för vissa, men förbjudet för andra. 

I princip all skrivbordspersonal som IT, HR och administration får jobba hemifrån. Men vi får det inte av någon anledning, trots att vi har alla förutsättningar för det, säger Johanna Andersson. 

Hon pekar på en rad orättvisor som skiljer dem som kan och inte kan jobba hemma: Att slippa karensavdrag och sjukdagar genom att jobba från sängen trots att man är krasslig, göra privata ärenden, att vobba  istället för att vabba med sjuka barn. Eller att ta lite extra helg genom att förlägga hemmajobbet på måndagar och fredagar.

Det är inte för att jag är missunnsam som jag blir arg. Jag tycker att det är rimligt att få jobba hemifrån om jobbet tillåter det. Men att inte få det, trots att vi har alla möjligheter, gör mig frustrerad. Dessutom sparar de som inte behöver vara på plats mycket pengar genom att slippa reskostnader och liknande. 

Johanna Andersson menar att hemmajobb har blivit en inofficiell löneförmån som gagnar dem som redan tjänar mest på företagen. Plus att det skapar sprickor mellan avdelningar som får och inte får jobba hemma. 

När det dyker upp någon innan lunch när vi redan suttit och jobbat några timmar och sedan går hem innan eftermiddagsfikat så vill man ju spy på dem. Hemmajobb är nya tidens klassfråga.

En nyhet i årets avtalsrörelse är att parterna har kom överens om arbetstidsförkortning, där en del av löneökningarna istället används för att ge medarbetarna en extra ledig dag. Men det är inte tillräckligt anser Johanna Andersson. 

Nej, det får ju dem som jobbar hemma också. Jag skulle vilja se en kompensation både i tid och pengar till dem som måste jobba på plats. Det skulle vara rimligt, säger hon. 

 

Unionen: Fler medlemmar borde få jobba hemma

Unionens utgångspunkt är att anställda på samma jobb så långt möjligt ska behandlas lika. Finns det skäl att särbehandla någon eller några är det en god idé att dokumentera skälen. Det kan handla om att en nyanställd behöver extra stöd och hjälp eller att hitta anpassade lösningar vid missbruksproblematik. 

Mirjam Olsson
Mirjam Olsson Foto: Unionen

Distansarbete ska erbjudas utifrån objektiva och sakliga kriterier så att det inte blir godtyckligt, säger Miriam Olsson, utredare på Unionen. 

Eftersom förutsättningarna ser olika ut för Unionens medlemsgrupper uppmuntrar förbundet anställda att engagera sig lokalt och upprätta regler för distansarbete.  

Fler medlemmar som har möjlighet att distansarbeta borde få göra det, säger Miriam Olsson. 

*Johanna Andersson heter egentligen något annat. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hybridarbete

Hemarbete belöning på Instabee

Logistikföretaget Instabees kundtjänstpersonal belönas med en dags hemarbete – om de svarar på tillräckligt många samtal och har nöjda kunder. Nästan ingen uppnår ledningens kriterier.
Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 06:01
Instabee låter kundtjänstpersonal jobba hemifrån – men bara om tuffa krav uppfylls. Unionen varnar för ökad stress och bristande tillit.På bild: Instabox paketskåp och ett headset.
Få i kundtjänsten på Instabee, tidigare Instabox och Budbee, uppnår företagets kriterier för få jobba hemifrån. Företaget nekar till att det rör sig om ett belöningssystem. Foto: Ola Rennstam/Colourbox

Att jobba hemifrån är en uppskattad och självklar möjlighet för många tjänstemän. Efter pandemin har hemarbete i olika former blivit mer eller mindre praxis, även om Kollega nyligen kunde berätta att allt fler företag tvingar tillbaka personalen till kontoret.

Logistikföretaget Instabee, en sammanslagning av Instabox och Budbee, har infört en egen modell för sin kundtjänstpersonal. Endast de medarbetare som uppnår en rad kriterier erbjuds möjligheten till en dags distansarbete veckan därpå. Därefter är det kontoret som gäller igen.
Enligt uppgifter till Kollega lyckas nästan ingen medarbetare uppnå ledningens kriterier. Bland annat går de ut på att kundtjänstpersonalen måste nå 80 procents kundnöjdhet, besvara 15 ärenden i timmen, vara tillgänglig i telefon 91 procent av tiden och inte ha mer än 45 sekunder i snitt mellan kundsamtalen.

Instabee förnekar belöningsystem

Instabee vill inte ställa upp på en intervju men presschefen Johanna Lindskog Lindell bekräftar i ett mejl till Kollega att kundtjänstmedarbetarna tillåts att arbeta hemifrån en dag i veckan ”förutsatt att vissa grundläggande mål uppnås som visar att arbetet fungerar självständigt och med hög kvalitet.”.

Bolaget nekar dock till att det skulle röra sig om en belöning utan påpekar att möjligheten är ”en del av vårt arbetssätt som ger viss flexibilitet när det fungerar för både rollen och verksamheten.” Enligt presschefen är företagets utgångspunkt att arbetet sker på kontoret eftersom det gynnar samarbete, kultur och effektiv problemlösning, vilket också gäller inhyrd personal.

Unionen: Brist på tillit till personalen

Att Instabees upplägg inte skulle vara en form av belöning ifrågasätts av Unionens arbetsmiljöexpert Mirjam Olsson. 

Mirjam Olsson
Mirjam Olsson Foto: Unionen

–  Vad skulle det annars vara, om inte en belöning? Ett företag som agerar så här signalerar att man inte litar på sin personal – medarbetarna måste bevisa att arbetsgivaren kan lita på dem och den tilliten räcker tydligen bara en vecka. Sen måste man bevisa det igen, säger hon.

Enligt Unionen bryter Instabees modell inte mot någon lag men belöningssystem skulle kunna ha negativ påverkan på arbetsmiljön i form av exempelvis ökad stress.

– Vi i Unionen anser inte att distansarbete ska användas som belöning – eller omvänt – att arbetsgivare ”bestraffar” arbetstagare genom att frånta dem möjligheten till distansarbete. Distansarbete ska framför allt betraktas som en form för arbetets utförande, säger Mirjam Olsson.

Hybridarbete bör riskbedömas

Arbetsgivare är skyldiga enligt lag att fundera över var det kan uppstå risker för ohälsa och ta in det i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Mirjam Olsson anser att Instabees upplägg kan jämföras med löneformer som exempelvis innebär att du tjänar mer om du arbetar i ett högre tempo, den typen av provisionslöner kan påverka arbetsmiljön och ska riskbedömas.

– Olika former av prestationsincitament kan helt klart påverka arbetsmiljön. Man behöver därför göra en riskbedömning även vid incitamentsmodeller om hemarbete och fråga sig hur arbetsmiljön påverkas och om det finns risker för ohälsa, säger hon.

Unionen rekommendation är att företag tar fram regler för distansarbete i samverkan på arbetsplatsen där man väger in arbetstagarnas önskemål, arbetsuppgifternas karaktär och verksamhetens behov.

Efterlysning: Har din arbetsgivare satt upp krav för att du ska få lov att jobba hemifrån? Kontakta Kollegas reporter.