Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Under många år saknade det norska flygbolaget Norwegian egen kabinpersonal vid basen på Arlanda, i stället anlitades bemanningsbolag, först från Proffice Aviation och därefter OSM Aviation. Efter att det sistnämnda företaget gick i konkurs 2020 bestämde Norwegian sig för att samla kabinpersonalen i ett eget svenskt bolag. I dag jobbar drygt 170 personer på Arlandabasen.
– Jag tror att det i längden blev dyrt och omständligt att använda bemanningsföretag. Bara i Spanien var elva bemanningsföretag inblandade, säger Susanne Kindblad, ordförande i den nybildade Unionenklubben.
Hon och vice ordföranden Christian Pettersson erkänner villigt att de är helt gröna i fackliga sammanhang, men engagemanget går inte att ta miste på.
– Vi har gått in i det här med hull och hår, att bilda klubb är en fantastisk möjlighet att kunna påverka vår arbetsplats. Vi ägnar mycket fritid åt det fackliga arbetet och kan prata i timmar på kvällarna – det är svårt att få till under arbetstid när vi flyger på olika håll, säger Christian Pettersson.
Under pandemin lämnade många flygbranschen för gott. Nu, när resandet tagit fart igen, skriker bolagen efter erfaren personal. I våras valde Norwegian att teckna kollektivavtal med Unionen – ett sätt att bli mer attraktiv som arbetsgivare.
– Det går ekonomiskt bra för bolaget. Det är nu man har chans att investera i personalen, säger Christian Pettersson.
– Avtalet kommer att bli en stor skillnad för oss i form av bättre pensionsvillkor, försäkringar och möjlighet att påverka, säger Susanne Kindblad.
En dag i månaden är klubbstyrelsen på huvudkontoret i Oslo, där de träffar representanter från HR.
– Vi och arbetsgivaren kan ha olika åsikter, men de är i stora delar tillmötesgående. När vi påpekat att scheman varit felplanerade har de ändrat sig, säger Susanne Kindblad.
En annan fördel är att kommunikationsvägarna har blivit rakare jämfört med när de var anställda i bemanningsbolag.
– Om man tog upp ett problem kunde cheferna svara: ”Det där får du ta med din arbetsgivare”. Nu kan vi gå direkt till rätt person, säger Christian Pettersson.
Susanne Kindblad har arbetat i flygbranschen sedan mitten av 80-talet. Under pandemin var hon permitterad och jobbade på möbelvaruhuset Mio, men längtade tillbaka till kollegorna i kabinen.
– Det kändes fantastiskt att få komma tillbaka som direktanställd i Norwegian. Jag saknade det otroliga teamwork vi har ombord, man blir formad av det.
Klubben driver bland annat frågan om rättvisare schemaläggning. I dag har en del medarbetare fasta scheman medan andra får reda på hur de ska jobba 14 dagar i förväg, vilket kan göra det svårt att planera sitt privatliv. Fasta scheman kräver dock mer personal, vilket kan blir en utmaning att lösa med tanke på personalbristen i branschen. Klubben fokuserar också på att rekrytera fler kollegor att gå med i Unionen.
– Det kan det vara svårt att nå dem eftersom vi aldrig är på samma plats. Dessutom kommer vi från 22 olika nationer och alla har inte samma tradition av att vara med i facket som här i Norden, säger Susanne Kindblad.
Norwegians ledning ser många fördelar med att det nu finns en fackklubb på plats för personalen på Arlandabasen.
– Vi tycker inte alltid lika men vi tror på konstruktiva relationer med facken och försöker lösa problem tillsammans. En klubb, och de olika forum vi nu har för diskussion, skapar en närmare relation mellan ledning och medarbetare, säger Dan Flynn, VP Crew Management.
De bemanningsföretag som Norwegian tidigare anlitat hade kollektivavtal med Unionen. När bolaget nu valt att ha all kabinpersonal i egen regi var det självklart att fortsätta på den inslagna vägen, enligt Dan Flynn.
– Vi tror på kollektivavtal och har det på alla våra baser. Vi vill att Norwegian ska vara en plats där folk stannar och gör karriär, en nyckel till det är att det finns bra villkor och möjlighet till balans i livet.
Ser ni några nackdelar med kollektivavtal?
– Det blir dyrare på kort sikt, avtalet kräver mer personal och mer betalt. Men i ett vidare perspektiv blir det lättare för oss att rekrytera, när man verkar på den nordiska marknaden förutsätter medarbetare att det finns bra villkor, säger Dan Flynn.
Unionenklubben på Norwegian Crew Resources Sweden bildades i maj 2022 och har 108 medlemmar. Totalt arbetar drygt 170 kabinanställda på Norwegians Arlandabas. Flygbolaget och Unionen tecknade kollektivavtal i våras.
Ulrika Johansson är ny andre vice ordförande i Unionen. Det är förbundets tredje högsta maktposition. Johansson jobbar som verksamhetsutvecklare på fordonssäkerhetsföretaget Gestamp Hardtech i Luleå och sitter sedan tidigare i Unionens förbundsstyrelse.
Vad kommer du tillföra Unionens högsta ledning?
– Först och främst känns det oerhört hedrande att ha blivit vald. Jag har mycket kunskap om vad som händer och sker i norra Sverige. Jag kan även mycket om industrisektorn, jag har jobbat på ett industriföretag i 33 år och sitter med i IndustriAll som representant för Unionen.
Vilka är dina fackliga hjärtefrågor?
– På senaste tid har det blivit mycket kring hbtqi-frågor. Mitt äldsta barn har kommit ut som transtjej för några år sedan.
Vilka utmaningar ser du framöver för Unionen?
– Det som blir absolut viktigast att fokusera på nu är att få fram 50 000 förtroendevalda. Där kan jag komma med kreativa idéer och hjälpa till att pusha för att fler medlemmar ska engagera sig.
Ni var flera i förbundsstyrelsen som slogs om den här posten. Hur kommer det att påverka styrelsens arbete framöver?
– Haha. Ja, det var många kandidater men jag tror att det kommer att gå bra, vi har alltid bra diskussioner i förbundsstyrelsen.
Johansson valdes av knappt 150 delegater på det så kallade förbundsrådet. Hon ställdes mot flera andra personer i Unionens förbundsstyrelse. Efter en andra omröstning fick hon en tydlig majoritet av rösterna.
Näst mest röster fick Daniel Landin, regionordförande i Unionen Småland och socialdemokratisk lokalpolitiker i Osby.
Peter Hellberg, Unionens förbundsordförande, är nöjd med valet av Ulrika Johansson.
– Hon är en stabil och förståndig person. Ulrika har stor erfarenhet från industrin och jag ser fram emot att hon ska fortsätta inom IndustriAll, där hon varit aktiv i många år, och även i Facken inom Industrin.
Victoria Kirchhoff, förste vice ordförande instämmer:
– Ulrika är en trygg person som kommer hjälpa oss i presidiet att navigera när det blåser. Som presidieledamot ska man kunna representera alla medlemmar men med det sagt finns det en viss finess med att Unionens ledning nu får en person från norr, vilket vi inte haft tidigare.
Ulrika Johansson tar över efter Martin Johansson, som valdes till andre vice ordförande på Unionens senaste kongress men avgick i somras, efter knappt ett år på posten.
I och med den nya rollen lämnar Ulrika Johansson sin ordinarie plats i förbundsstyrelsen. Det innebär att Edvin Arnby Machata, som valdes till suppleant på Unionens senaste kongress, blir ordinarie ledamot.