Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Flera klubbar skänker pengar till Ukraina

Många medlemmar i Unionen engagerar sig för att stötta Ukraina. Här är fem fackklubbar som på olika sätt bidragit.
Kvinna håller upp skylt med hjärta i Ukrainas färger.
"Det finns en otrolig vilja att hjälpa till," säger säger Carl-Fredrik Paleús, klubbordförande på Maquet Critical Care. Foto: Andreea Alexandru/AP/TT

Calderys Nordic är ett företag med anläggningar på flera håll i Sverige som jobbar med eldfasta lösningar. På riksklubbens årsmöte väcktes förslaget att skänka pengar ur medlemskassan till Ukraina.

– Vi hade lite pengar kvar i klubbkassan och fattade beslutet att skänka en del av dem som en liten solidarisk handling, säger Unionenklubbens ordförande Dan Andersson, som jobbar på Calderys Nordic i Åmål.

5000 kronor, motsvarande en hundralapp per medlem, skänktes till Ukraina och lika mycket gavs i bidrag till Röda Korset. Företagets ägare, Imerys, slantade också upp pengar - den sammanlagda summan blev 194 000 euro, alltså motsvarande drygt två miljoner svenska kronor.

Electrolux

Nästan lika mycket har Electrolux bidragit med – 1,6 miljoner kronor, varav anställda i 35 länder samlat ihop hälften. Initiativet kom från företaget.

– Företaget var otroligt snabba på bollen så klubben hann inte riktigt med, säger Peter Ferm, ordförande i Electrolux Unionenklubb.

Kreolis

På trafikföretaget Keolis kom initiativet till insamling till förmån för Ukraina från Unionens riksklubbordförande Klas Wallin.  Klubben lade 10 000, företagets samtliga 3 800 anställda sköt till 56 000 kronor och företaget gick in och rundade av summan till 200 000 kronor som skänktes till Rädda Barnen.

– Det blir en starkare vi-känsla om man gör något i tillsammans med företaget, än om enbart företaget skulle skänka pengar. Om någon månad ska vi göra något ytterligare ihop med företaget till förmån för Ukraina. Vad det blir då beror på vilka förutsättningar och behov som finns just då, säger Klas Wallin.

AKK

Unionenklubben på AAK, som tillverkar växtbaserade oljor, skänkte 11 600 kronor ur kassan. Pengarna gick till UNHCR och matchades av arbetsgivaren.

– Vi blev osäkra på om det var förenligt med stadgarna att skänka medlemmarnas pengar, men alla tyckte att det var en jättebra idé, så stödet från medlemmarna var stort, säger Veronika Nelleving, ordförande för klubben.

Donationen blev totalt 23 200 kronor.

Maquet Critical Care

Arbetsgivaren och klubben på Maquet Critical Care, som tillverkar medicinsk utrustning, har enats om två dagars permission för att anställda ska hjälpa till med insatser för människor som flyr kriget.

– Det finns en otrolig vilja att hjälpa till. Det kan handla om volontärarbete eller att dela ut mackor till ankommande. Det är ett välkommet initiativ, säger Carl-Fredrik Paleús, klubbordförande på Maquet Critical Care.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.