Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Här är yrket med flest otrogna

Drygt två av fem anställda har varit otrogna mot sin partner med en kollega. Det hävdar en brittisk undersökning som också avslöjar att gruppen säljare är mest benägen att hoppa över skaklarna tillsammans med en arbetskamrat.
Johanna Rovira Publicerad
En man med läppstiftmärken på skjortkragen och halsen.
Är jobbet en grogrund för otrohet? Enligt en brittisk undersökning är svaret ja. Hetast på gröten? Säljare. Foto: Colourbox.

Arbetsplatsen är tydligen en grogrund för otrohet. Runt 85 procent av samtliga otrohetsaffärer har sin upprinnelse på arbetsplatsen, enligt företaget Rant Casino som frågat 3 800 brittiska anställda om deras snedsteg. Av dessa erkände 1644 att de varit otrogna tillsammans med en kollega. Tilläggas ska att i begreppet otrohet räknades in allt ifrån en stilla flirt vid kaffemaskinen till att man faktiskt lämnat sin partner för en kollegas skull.

Hetast på gröten är tydligen säljare. 14,5 procent av alla som svarat att de gått bakom ryggen på sin partner, återfinns i den gruppen. Inom utbildning och vård har man uppenbarligen också ganska svårt att hålla sig på den äktenskapliga mattan och på fjärde plats återfinns anställda inom transport och logistik, där nästan 10 procent vänstrat med en kollega.

Farmaceuter och chefer mest trogna

Den som vill slippa bli bedragen bör satsa på en farmaceut. Chefer, konsulter och egenföretagare är också hyfsat trofasta eller förnekar åtminstone att de prasslat med en kollega. Bara 0,1 procent av dessa erkänner otrohet.

En fjärdedel av alla kärlekskranka har inlett sin kurtis på själva arbetsplatsen, medan drygt var femte lagt in stöten på arbetsrelaterade fester eller event, typ julfesten. 14 procent föll för frestelse att vänsterprassla på en konferensresa eller någon annan form av arbetsrelaterad resa.

22 procent av de trolösa lyckades dölja sitt snedsteg helt från sin parter, men resten blev ertappade.  17 procent blev påkomna för att en annan kollega röjde det amorösa äventyret för en bättre hälft, men det förekom också att kärleksaffären avslöjades frivilligt på grund av dåligt samvete eller uppdagades på sociala medier bland annat.  För 3,7 procent avslöjades otroheten genom att smittskyddslagen tvingade fram ett erkännande.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.