Det var i början av februari som de anställda vid butikskedjan Clas Ohlson fick beskedet att bolaget ämnade göra sig av med mellan 150-200 tjänster, framförallt i Insjön, där företagets huvudkontor och distributionscentral är belägna. Nu i måndags, drygt en månad efter att nyheten släppts, lades ett varsel som gäller ett 80-tal tjänster på tjänstemannasidan.
– Det är klart att 80 är mycket bättre än 150, även om 80 är jättemånga här. Men vi vet ju inte var det här landar än, säger Rune Haglund, Unionenklubbens ordförande på Clas Ohlson i Insjön.
– Egentligen vet vi inte mer än vad vi visste för en månad sedan, varken vilka avdelningar som berörs eller vilka tjänster. Vi väntar fortfarande på en förhandlingsframställan från arbetsgivaren.
Läs mer: Hårt slag mot Clas Ohlson i Insjön
Anledningen till varslet var bland annat för att företaget ska ha rätt kompetens att möta förändringar som såväl digitalisering som ett förändrat köpmönster för med sig. Kedjan levererade, enligt TT, ett resultat före skatt på 104 miljoner för tredje kvartalet och vd:n Lotta Lyrå förklarar sig nöjd med siffrorna. Hon vill inte svara på om fler varsel i det så kallade Clas Ohlson plusprogrammet, är att vänta, men säger till TT att det krävs att bolagets omställningsarbete skyndas på för att möta detaljhandelns utveckling.