Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 saker du måste veta om lönetransparens

Ingångslön i annonsen och lönestatistik till anställda. Om ett år ska alla arbetsplatser vara öppna med hur mycket de betalar sina medarbetare. Här är fem saker du som chef måste veta om lönetransparens.
David Österberg Publicerad 10 februari 2025, kl 06:01
Lönetransparens. Trägubbar i olika färger på olia höga staplar med mynt.
Lönetransparens. EU:s nya regler för rättvisare löner syftar till att minska löneskillnader och främja öppenhet på arbetsmarknaden. Men hur påverkar lönetransparensdirektivet anställda och arbetsgivare? Foto: Colourbox.

Kvinnor tjänar mindre än män i alla EU-länder. Ett sätt att minska glappet är större öppenhet kring löner. Det tror i alla fall EU-kommissionen som tagit fram ett direktiv om lönetransparens. Direktivet ska vara infört senast i juni nästa år. 

Exakt hur det ska genomföras i Sverige är inte klart, men förra året presenterades en utredning om vilka regler som skulle kunna gälla.

Här är fem saker som du som är chef behöver veta när du ska

  1. Anställa

    Den som söker ett jobb ska få veta ingångslönen eller lönespannet i ett tidigt skede, exempelvis i annonsen. Kandidaten ska inte behöva fråga efter uppgiften. Du får inte fråga den sökande vilken lön hen hade på sitt förra jobb.

  2. Lönekartlägga

    Lönekartläggningen blir mer omfattande än i dag. Den ska bland annat analysera skillnaden mellan anställda som varit föräldralediga och anställda som inte har varit det. 

  3. Göra lönerapport

    Om ditt företag har fler än 100 anställda ska du redovisa löneskillnaden mellan kvinnor och män till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som offentliggör uppgifterna. Är löneskillnaden större än fem procent ska du motivera varför den är det eller föreslå åtgärder för att minska den.

  4. Värdera arbete

    Du ska ta fram kriterier för hur arbete värderas – och samverka med facken när du gör det. Du ska också samverka med facken när du gör lönekartläggningar och lönerapporter.

  5. Informera om snittlön

    Du måste informera anställda om snittlönen, om de frågar efter den. Du ska också informera anställda om vilka lönekriterier som finns.