Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Butikschefen: ”Inte svårt att neka någon att köpa”

Det är viktigare att vara bra på service än vin. Så resonerar Systembolaget när de rekryterar ny personal. Kenneth Kyobe började som vikarie och är i dag butikschef med 18 anställda.
David Österberg Publicerad 9 oktober 2020, kl 11:44
Till vänster Systembolagets skylt, till höger Kenneth Kyobe.
Kenneth Kyobe har jobbat på Systembolaget i 15 år. I dag är han butikschef i en av Sveriges största butiker. Foto: Janerik Henriksson TT, Privat

Första gången Kenneth Kyobe drog på sig Systembolagets kläder var han bara 20 år. Han behövde ett extrajobb, men snart var han fast.

– Så är det för många. Man börjar som vikarie, men trivs så bra att man stannar, säger han.

I dag, 15 år senare, är han butikschef i en av företagets största butiker och ansvarar för 18 anställda. Den som ska jobba på Systembolaget bör vara riktigt intresserad av service, enligt Kenneth Kyobe. Dryckesexpertis kommer i andra hand.

– Att ha kunskap om mat och dryck är förstås bra, men det är inte det vi tittar på främst. För oss är det viktigast att man är serviceinriktad och sätter kunden i fokus. Efterhand lär man sig mer om mat och dryck och det finns många internutbildningar att gå.

Men är det inte lite jobbigt att inte kunna tipsa om bästa rödvinet till hjortstek?
– Nej, det här är inget ensamarbete. Om man inte kan svara på en fråga finns det alltid en kollega att fråga. Kunderna kan också få avancerad rådgivning via vår kundservice, hemsidan eller chatt. Ett bra kundbemötande handlar om att hjälpa kunden att hitta det han eller hon söker även om man själv inte är expert på viner.

Det gäller dock att hålla tillbaka sin försäljningsiver. Ett av Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar och då får man inte pracka på någon fler flaskor än de hade tänkt köpa.

– Om man tidigare har arbetat med försäljning eller på restaurang är man van vid att försöka sälja så mycket som möjligt. Så är det inte här. Vi säljer med omtanke.

Kan det kännas svårt att sälja en vara som man vet orsakar mycket lidande?
– Det är inte svårt att arbeta på Systembolaget ur den aspekten. Alkoholproblemen skulle vara större om vi inte fanns. Systembolaget har inget vinstintresse och arbetar inte med merförsäljning, vi säljer inte till personer under 20 eller personer som är berusade.

Är det jobbigt att neka någon att handla?
– Absolut inte. Vi har lagen på vår sida och det är bara att informera om hur reglerna ser ut. Det blir inte personligt. Den som arbetar i säkerhetskontrollen på flygplatsen skulle aldrig släppa igenom en person som har vapen med sig. Vi säljer inte till den som är berusad eller den som är under 20 år.

Enligt Kenneth Kyobe är variationen i arbetsuppgifterna stor – både för den som är försäljare och den som är butikschef. En butikssäljare kan jobba med allt från att hjälpa kunder i butik och sitta i kassan till att packa upp varor, köra truck och städa lokalerna. Via internutbildningar går det att skaffa sig specialkunskaper och exempelvis få ansvara för en varugrupp.

För åtta år sedan blev han butikschef och med det ändrades arbetsuppgifterna ytterligare.

– Nu handlar min roll om att skapa förutsättningar för att personalen ska ha det så bra som möjligt. Mycket handlar om att få personalen att känna samhörighet, att de är del av en grupp. Då blir det lättare att lära sig nya saker, att utveckla sig och vilja göra nya saker.

Hur länge blir du kvar på Systembolaget?
– Så länge jag kan fortsätta att utvecklas som ledare vill jag stanna. Men om jag jobbar på Systembolaget fram till pensionen får vi se.

Äldre har 30 dagars semester

  • Lön: Samtliga löner på Systembolaget är individuella. Lägsta timlönen för en butikssäljare är 125 kronor och 30 öre.
    Lönen för butikschefer varierar stort, bland annat beroende på erfarenhet, kompetens och hur stor butiken är. Enligt Unionens lönestatistik tjänar en butikschef mellan 27 000 och 52 000 kronor.
  • OB-tillägg: OB-ersättning tillkommer för tjänstgöring på kvällstid, lördagar och nyårsaftnar. Efter klockan 18.30 är timlönen förhöjd med 50 procent. Efter klockan 20.30 är timlönen förhöjd med 75 procent. På lördagar och nyårsaftnar efter klockan 12 är timlönen förhöjd med 100 procent.
  • Semester: Anställda som inte har fyllt 30 år har 25 semesterdagar. Den som har fyllt 30 har 27 semesterdagar, den som har fyllt 40 har 29 semesterdagar och den som har fyllt 50 har 30 semesterdagar.
Karriär

Det här irriterar när tjänstemän söker jobb

En av tre tjänstemän tycker att det är svårt att hitta relevanta tjänster när de söker jobb. Det visar en undersökning från TRR. Jenny Lindahl Nyberg från Hässleholm varit med om många märkliga rekryteringsprocesser.
Lina Björk Publicerad 4 mars 2024, kl 14:51
rekrytering
Jenny Lindahl Nyberg tycker att rekryteringsprocesser skulle kunna skötas mycket bättre. Foto/Shutterstock/privat

Det är tufft att vara mellan jobb. Och rekryteringsprocesser kan dra ut på tiden. Det visar Trygghetsrådets nya rapport om jobbsökande. Där svarar fyra av tio tjänstemän att de tycker att det tog lång tid innan processen var färdig. Jenny Lindahl Nyberg från Hässleholm bytte jobb för att komma närmare sina barn, men efter fyra år som administratör skulle företaget omorganisera och hennes tjänst försvann. 

– Det var tufft att bli arbetslös som 50-åring mitt i pandemin, säger hon. 

Jenny Lindahl

Här startar Jennys jobbsökande – och erfarenheter av rekryteringsprocesser, som många gånger gav mer att önska. Hon har varit med om IQ-tester, språktester och självskattningstester som egentligen inte haft något med hennes arbetsuppgifter att göra. 

– Jag har suttit och flyttat fyrkanter, undersökt mönster och logik. Det är långa processer och man lägger mycket tid på det, för att i slutändan kanske inte ens få ett svar tillbaka. Det är förnedrande.

Dock var majoriteten av tjänstemännen i TRR:s undersökning nöjda med den återkoppling de fått av rekryteraren efter tester och intervju. Endast 12 procent var missnöjda. Jenny Lindahl Nyberg uppskattar att ungefär 50 procent av de företagen hon sökt jobb hos, inte återkommit med svar efter att hon skickat in sina uppgifter. 

– Grovhugget kanske en fjärdedel återkommer under rimlig tid. Sedan är det en balansgång att ligga på själv, utan att bli påstridig och besvärlig. 

 

Svårt att skriva personligt brev

I själva rekryteringsprocessen tyckte många i undersökningen att det svåraste momentet var att skriva det personliga brevet. Andra saker upplevs betydligt enklare, som exempelvis att hämta in referenser och skriva CV. Jenny Lindahl Nyberg upplever att hon gör sig bäst öga mot öga med en rekryterare. 

– Det är något annat att ses och få en bild över personen, jämfört med att skicka in ett test, säger hon. 

Efter några jobbvändor och flera ansökningsprocesser fick hon hjälp av sin omställningsorganisation TRR, som tipsade henne om en YH-utbildning. Nu pluggar hon till Hotell Supervisor, ett val hon inte har ångrat. 

– Jag gör praktik nu och det känns helt rätt. I juni blir jag färdig. 

Om undersökningen

TRR är en omställningsorganisation som arbetar för företag och tjänstemän i den privata sektorn. 

Enkäten genomfördes mellan december 2023 och januari 2024.
Sammanlagt svarade 1403 personer.