När de två första avtalen med Almega blev klara i början av maj trodde de flesta att de resterande avtalen skulle ramla in i rask takt. Riktigt så blev det inte.
Ett av de stora problemen har varit frågan om individgarantin. Almega hade från början krävt avtal utan siffror och utan individgaranti. På båda punkterna fick de till slut backa. I avtalet som går under namnet Utveckling och tjänster, i vilket bland annat de olika bilprovningsföretagen ingår, hamnade individgarantin på 235 kronor per månad.
–Det borde innebära att ett antal ytterligare avtal blir klara snart när nivån är satt, konstaterar Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.
Därmed är ungefär hälften av Unionens avtal klara. Tillsammans täcker de in tre fjärdedelar av medlemmarna. Trots den långa diskussionen om flexpensionen, där Unionen fick ge sig efter ett utslag i Arbetsdomstolen, har inte avtalstecknandet dragit ut på tiden mer än vanligt.
– Förhandlingarna med Almega brukar vara besvärliga och ta tid, konstaterar Niklas Hjert.
Har det gått som ni förväntade er?
– Det kan man inte säga eftersom vårt mål var att träffa avtal om flexpension på alla områden. Och det har vi inte lyckats med, säger Niklas Hjert.
– Vi jobbar för fullt med planeringen för hur frågan ska drivas i nästa avtalsrörelse.
Eftersom de nya avtalen är ettåriga dröjer det inte länge. Redan i september har Unionen ett extrainsatt förbundsråd för att spika inriktningen i den kommande avtalsrörelse.