Redan som små lär vi oss att det är fult att ljuga, ärlighet varar längst. Men när en arbetsgivare vill veta vilka våra sämre sidor är fluffar vi lätt till sanningen. Det tar emot att erkänna att vi kan vara lite slarviga, långsamma, blyga eller stresskänsliga – eller avskyr att ha många bollar i luften.
På nätet finns det gott om råd, som att man ska välja en egenskap som egentligen inte är negativ och låtsas att den är det. Till exempel att man ofta blir för engagerad i jobbet.
Men att göra så är fel, enligt de rekryterare och personalchefer som Kollega har talat med. Anställningsintervjun är ett sätt att ta reda på om den intervjuade och företaget passar för varandra – det är inte ett förhör där det gäller att komma undan med så mycket som möjligt.
Rekommendationen är att vara ärlig med sina svaga sidor, men samtidigt vara tydlig med vad man gör för att förbättra dem.
En rekryterare vet dessutom att det inte finns felfria människor och uppskattar personer med självkännedom som har förmåga att arbeta med sina negativa sidor.