Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så blir du en bättre chef

Vill du bli en bättre chef? Då ska du fokusera på tydlighet och att inte ta dig själv på för stort allvar. Kollega bad två experter om deras fem bästa tips för att bli en bättre chef.
David Österberg Publicerad
Så blir du en bättre chef. Utvecklas som ledare.
Vill du bli en bättre chef? Fokus på tydlighet och självkännedom är nyckeln, enligt experterna. Två ledarskapsexperter delar sina bästa tips för att stärka ditt ledarskap, minska konflikter och skapa trygghet i teamet. Läs mer om hur du kan utvecklas som chef. Foto: Colourbox.

Hur gör man egentligen om man vill bli en bättre chef? Svaren på den frågan är förstås många, men några saker kan vara extra viktiga att fokusera på, enligt två ledarskapsexperter som Kollega pratat med.

Andreas Lökken.
Andreas Lökken.

Andreas Lökken, psykolog, ekonom och ansvarig för ledarutvärderingar på Novare, tycker att man ska börja med att fundera på vad företaget egentligen har för verksamhet och strategi.

– Om du förstår syftet med det ni gör kan du bilda dig en uppfattning om medarbetarna har samma uppfattning. Om ni inte delar uppfattning uppstår väldigt mycket konflikter i organisationen som gör att det blir svårt att vara ledare. Har du syftet klart för dig är det också lättare att prioritera i verksamheten.

Cecilia Zadig, som arbetat med ledarskapsutveckling i över 20 år, betonar vikten av att vara förutsägbar och tydlig som chef. 

– Är du det skapar du trygghet i gruppen. Var tydlig med förväntningar. När medarbetarna vet exakt vad som förväntas av dem på jobbet blir de trygga och vet att de kommer att få positiv feedback om de lyckas med det de ska göra. När chefen är förutsägbar kan man som medarbetare sänka garden och fokusera på arbetet.

Ha meningsfulla relationer

Cecilia Zadig.
Cecilia Zadig.

Både Andreas Lökken och Cecilia Zadig tycker dessutom att man som chef ska arbeta med personlig utveckling i olika former. 

– Lär känna dig själv. Boka tid och ge dig utrymme att reflektera över dig själv och hur andra uppfattar dig. Det behöver inte vara långa stunder, men fundera på: Var befinner jag mig? Var befinner sig gruppen? Hur går vi vidare? Hur fungerar jag? Hur fungerar jag i relation till gruppen? Man måste kunna leda sig själv för att kunna leda andra, säger Cecilia Zadig.

Andreas Lökken håller med.

– Man måste hela tiden jobba med sig själv. Se till att ha djupa och meningsfulla relationer utanför jobbet. Utveckla din förmåga att sätta ord på det du tycker är svårt. Var medveten om att människor har olika behov utifrån vilka de är – och att det också gäller dig själv.   

Andreas Lökkens bästa tips för att bli en bättre chef

  1. Förstå verksamhet och strategi. Den arbetsgrupp du leder kan jobba jättebra men om jobbet inte är i linje med verksamhetens mål har du ändå ett problem.
  2. Hantera information aktivt. Som ledare har du ett informationsövertag. Är du medveten om det är det lättare att bli effektiv i din kommunikation och planera din kommunikation på ett systematiskt sätt.
  3. Acceptera och hantera målkonflikter som exempelvis krav på att det ska gå snabbt, det ska vara billigt, men det ska också bli bra. När du väl har accepterat att målkonflikter finns blir det också lättare att hantera dem.
  4. Ta inte dig själv på för stort allvar. Att ha förmåga att betrakta sig själv utifrån korrelerar med bra ledarskap. När ledarskap spårar ur finns nästan alltid en komponent av att ta sig själv på för stort allvar.
  5. Ägna dig åt personlig utveckling. Din omvärld förändras ständigt, och för att möta den på bästa sätt behöver du inte bara uppdatera hur du ser omvärlden, utan också hur du ser på dig själv. 

     

Cecilia Zadigs bästa tips för att bli en bättre chef

  1. Möt dig själv och lär känna dig själv. Med ökad självkännedom ökar dina möjligheter att leda andra.
  2. Se till att du ser konflikter och våga ta tag i dem. Då utvecklas samarbetet och produktiviteten ökar i gruppen. En konflikt tar väldigt mycket energi i en arbetsgrupp.
  3. Var förutsägbar och tydlig. När medarbetarna vet vad som förväntas av dem blir de trygga och kan fokusera på arbetet.
  4. Skapa psykologisk trygghet genom att bygga relationer och stötta varandra i arbetsgruppen.
  5. Se till att ni har mångfald på arbetsplatsen. Olikheter ger mer kreativitet och bättre lönsamhet än likhet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.