Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så blir du en bättre chef

Vill du bli en bättre chef? Då ska du fokusera på tydlighet och att inte ta dig själv på för stort allvar. Kollega bad två experter om deras fem bästa tips för att bli en bättre chef.
David Österberg Publicerad
Så blir du en bättre chef. Utvecklas som ledare.
Vill du bli en bättre chef? Fokus på tydlighet och självkännedom är nyckeln, enligt experterna. Två ledarskapsexperter delar sina bästa tips för att stärka ditt ledarskap, minska konflikter och skapa trygghet i teamet. Läs mer om hur du kan utvecklas som chef. Foto: Colourbox.

Hur gör man egentligen om man vill bli en bättre chef? Svaren på den frågan är förstås många, men några saker kan vara extra viktiga att fokusera på, enligt två ledarskapsexperter som Kollega pratat med.

Andreas Lökken.
Andreas Lökken.

Andreas Lökken, psykolog, ekonom och ansvarig för ledarutvärderingar på Novare, tycker att man ska börja med att fundera på vad företaget egentligen har för verksamhet och strategi.

– Om du förstår syftet med det ni gör kan du bilda dig en uppfattning om medarbetarna har samma uppfattning. Om ni inte delar uppfattning uppstår väldigt mycket konflikter i organisationen som gör att det blir svårt att vara ledare. Har du syftet klart för dig är det också lättare att prioritera i verksamheten.

Cecilia Zadig, som arbetat med ledarskapsutveckling i över 20 år, betonar vikten av att vara förutsägbar och tydlig som chef. 

– Är du det skapar du trygghet i gruppen. Var tydlig med förväntningar. När medarbetarna vet exakt vad som förväntas av dem på jobbet blir de trygga och vet att de kommer att få positiv feedback om de lyckas med det de ska göra. När chefen är förutsägbar kan man som medarbetare sänka garden och fokusera på arbetet.

Ha meningsfulla relationer

Cecilia Zadig.
Cecilia Zadig.

Både Andreas Lökken och Cecilia Zadig tycker dessutom att man som chef ska arbeta med personlig utveckling i olika former. 

– Lär känna dig själv. Boka tid och ge dig utrymme att reflektera över dig själv och hur andra uppfattar dig. Det behöver inte vara långa stunder, men fundera på: Var befinner jag mig? Var befinner sig gruppen? Hur går vi vidare? Hur fungerar jag? Hur fungerar jag i relation till gruppen? Man måste kunna leda sig själv för att kunna leda andra, säger Cecilia Zadig.

Andreas Lökken håller med.

– Man måste hela tiden jobba med sig själv. Se till att ha djupa och meningsfulla relationer utanför jobbet. Utveckla din förmåga att sätta ord på det du tycker är svårt. Var medveten om att människor har olika behov utifrån vilka de är – och att det också gäller dig själv.   

Andreas Lökkens bästa tips för att bli en bättre chef

  1. Förstå verksamhet och strategi. Den arbetsgrupp du leder kan jobba jättebra men om jobbet inte är i linje med verksamhetens mål har du ändå ett problem.
  2. Hantera information aktivt. Som ledare har du ett informationsövertag. Är du medveten om det är det lättare att bli effektiv i din kommunikation och planera din kommunikation på ett systematiskt sätt.
  3. Acceptera och hantera målkonflikter som exempelvis krav på att det ska gå snabbt, det ska vara billigt, men det ska också bli bra. När du väl har accepterat att målkonflikter finns blir det också lättare att hantera dem.
  4. Ta inte dig själv på för stort allvar. Att ha förmåga att betrakta sig själv utifrån korrelerar med bra ledarskap. När ledarskap spårar ur finns nästan alltid en komponent av att ta sig själv på för stort allvar.
  5. Ägna dig åt personlig utveckling. Din omvärld förändras ständigt, och för att möta den på bästa sätt behöver du inte bara uppdatera hur du ser omvärlden, utan också hur du ser på dig själv. 

     

Cecilia Zadigs bästa tips för att bli en bättre chef

  1. Möt dig själv och lär känna dig själv. Med ökad självkännedom ökar dina möjligheter att leda andra.
  2. Se till att du ser konflikter och våga ta tag i dem. Då utvecklas samarbetet och produktiviteten ökar i gruppen. En konflikt tar väldigt mycket energi i en arbetsgrupp.
  3. Var förutsägbar och tydlig. När medarbetarna vet vad som förväntas av dem blir de trygga och kan fokusera på arbetet.
  4. Skapa psykologisk trygghet genom att bygga relationer och stötta varandra i arbetsgruppen.
  5. Se till att ni har mångfald på arbetsplatsen. Olikheter ger mer kreativitet och bättre lönsamhet än likhet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Klas Hallberg: Göra rätt på jobbet räcker inte

Vi drunknar i rutiner, processer och styrdokument på jobbet. Vart tog det mänskliga omdömet vägen? Det frågar sig författaren och föreläsaren Klas Hallberg, aktuell med boken Rätt räcker inte.
Elisabeth Brising Publicerad 3 juni 2025, kl 06:01
Författaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson är aktuella med Boken Rätt räcker inte. En bok om om ett arbetsliv som drunknar i regler och dokumentation. Där det blivit viktigare att göra saker enligt manualer än att göra nytta för andra. Foto: Niklas Nyman/Volante

Klas Hallberg, varför räcker det inte att göra rätt? 

– Det räcker inte att ingen gjort fel, utan vi måste skapa något av värde med alla våra processer, riktlinjer och AI-verktyg. Idén till boken kom när vi läste om Åke 90 år som varit hos 66 olika läkare och inte fått hjälp, fast ingen gjort fel.

Ni skriver att ni vill att fler människor ska känna mening i sitt arbete, hur menar ni då?

– Vi outsourcar vårt eget omdöme till olika styrdokument, nyckeltal och script. Om vi fortsätter underminera det mänskliga omdömets betydelse i vårt arbetsliv så görs vi bara till dålig AI. Då tappar vi vår upplevelse av mening. 

Hur kan människans eget omdöme få en revansch?

– Det är tiotusenkronorsfrågan. En tredjedel av boken handlar om att ta risker. Vi är inte ute efter anarki, utan en gradförskjutning på två procent tillbaka till det mänskliga omdömet som kompass. Att tänka själv och våga agera.

Hur kan vi bli mer modiga på jobbet?

– Vi citerar flera höga chefer i boken som pekar på det nödvändiga i att provtrycka på regler och riktlinjer. Det finns annars en risk att man låter bli att fatta beslut och bara tar ett möte till. Våga ifrågasätt lite grann, med kunderna i fokus.

Varför är det så viktigt att anställda har mod att använda sitt kritiska tänkande?

– För att Åke 90 år ska få hjälp. För att anställda ska uppleva mening i sitt arbetsliv och för att vi ska bevara tilliten i samhället. 

Om Rätt räcker inte

Diskussionsboken Rätt räcker inte, att göra nytta på riktigt är skriven av Klas Hallberg, föreläsare och författare och Per Kristensson, professor i psykologi (Volante).