Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga mentorn: Min personal jobbar för mycket

Hur får man medarbetarna att hålla sig till rimliga arbetstider och att släppa en tidigare chefs visioner? Ledarskapsexperten Charlotta Wikström tipsar om hur chefen kan bryta traditioner som "sitter i väggarna".
Publicerad
Shutterstock
Hur får man medarbetarna att jobba mindre utan att bromsa deras drivkraft och ambitioner? Det undrar en chef som inte riktigt når fram med sitt budskap. Shutterstock

FRÅGA: Jag har varit teamchef i snart ett år och verksamheten går som tåget. Problemet är att medarbetarna arbetar alldeles för mycket, delvis på grund av att de fortfarande följer min företrädares vision om att ständigt vara tillgängliga och jobba på kvällar och helger för att överträffa målen.

Detta går helt emot min ledarskapsfilosofi. Men när jag påpekat vikten av balans i livet och att man kan vara ambitiös och effektiv utan att jobba över, menar de att det är en tradition som ”sitter i väggarna”. Hur ska jag nå fram till gruppen och få dem att överge min föregångares – och deras egen – syn på vad som är en bra arbetsinsats? Jag är rädd för att någon ska gå in i väggen och känner inte tillräckligt stöd från ledningen.

SVAR: Jag får oftare frågor om hur man ökar motivation och engagemang än tvärtom. Positiv stress hjälper dina medarbetare att prestera bättre, gör att de fokuserar på uppgiften, får energi och känner sig alerta. Positiv stress är en naturlig reaktion som hjälper oss att klara utmanande uppgifter och som har varit central för vår överlevnad genom evolutionen.

Problemen uppstår när stressen blir långvarig utan tillräcklig återhämtning. Balansgången försvåras också av att gränsen mellan arbete och fritid suddas ut allt mer i vår digitala värld och coronapandemin har ytterligare förstärkt detta.

Som ledare har du ett stort ansvar för att hjälpa medarbetarna hitta balansen och du bör föregå med gott exempel. Du är den som sätter ramarna för önskvärda beteenden. Visa att du inte går hem för sent, inte är tillgänglig på mejl efter arbetstid eller under helgerna. (Är det riktigt akut kommer medarbetarna alltid hitta sätt att nå dig). Ät lunch varje dag, varför inte med en medarbetare?

Du bör framför allt säkerställa att dina medarbetare gör rätt saker och inte stressar i onödan. Det gör du genom bra målstyrning där ni tillsammans sätter realistiska mål och rätt prioriteringar. Sedan följer du upp kontinuerligt i vardagen och inte bara i årliga medarbetarsamtal. En närvarande chef har lättare att i god tid uppfatta negativa signaler på stress.

Ett sista konkret förslag är att du på ett möte eller en konferens bjuder in någon utomstående som talar om vikten av ett balanserat liv och vad negativ stress kan leda till. Förhoppningsvis skapar det ökad självinsikt hos dina medarbetare.

P.S. Har du tänkt på att ordet fritid egentligen är en sammanslagning av orden fri och tid? Men det har vi inte tid att uttala, så vi har dragit ihop det till ett ord. D.S.

 

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer:

Charlotta Wikström

 GÖR: Senior Advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 63 år.

KÄND FÖR: Har skrivit bestsellern Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Com Hem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.