Hoppa till huvudinnehåll
Mångfald

Mångfald allt viktigare för företagen

Hur hittar man talangerna? Med hjälp av ökad mångfald, nya intervjumetoder, dataanalys och artificiell intelligens, tror rekryterarna.
Niklas Hallstedt Publicerad 12 januari 2018, kl 14:48
Colourbox
Företagen har insett värdet av att ha anställda av olika kön, etnicitet och ålder, visar en undersökning. Colourbox

Mångfald utan inkludering och tillhörighet är inte möjlig, skriver Linkedin i en ny rapport där de synar de hetaste trenderna inom rekrytering: ”Mångfald är att bli inbjuden till festen, inkludering är att bli uppbjuden till dans och tillhörighet är att dansa som om ingen såg på.”

Linkedin har först intervjuat ett antal experter om vilka trender som gäller i rekryteringsbranschen och därefter gjort en undersökning med närapå 9 000 rekryterare världen över.

Mångfald visar sig vara den klart mest tongivande trenden. 78 procent av rekryterarna anser att mångfald är mycket viktigt. 56, 50 respektive 35 procent säger det samma om nya intervjumetoder, dataanalys och artificiell intelligens.

Varför är då företagen egentligen intresserade av mångfald? Här finns så klart rationella ekonomiska skäl. De företag som inte ställer om kommer att hamna på efterkälken, konstaterar Linkedin. Bevisen för att mångfald är bra för produktiviteten och engagemanget är svåra att ignorera.

Enligt undersökningen prioriterar 78 procent av företagen mångfald för att förbättra sin kultur, 62 procent gör det för att förbättra sina ekonomiska resultat, medan 49 procent vill representera sina kunder bättre.

Framför allt är det kön, etnicitet och ålder som företagen tänker på när de pratar mångfald.

Rekryterarna har också fått ange de största svårigheterna med att öka mångfalden. Allra knepigast är att hitta kandidaterna, anger 38 procent. Men även att behålla dem på företagen är svårt. Det är den tuffaste utmaningen anser 27 procent.

Det är en fråga om kulturen på företaget eftersom anställda som inte upplever sig inkluderade inte lär stanna särskilt länge, konstaterar Linkedin.

Niklas Hallstedt
[email protected]