Kollegas nyhetsbrev
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Många chefer har insett att dagens jobbsökare är alltför slipade och pålästa – de sökande har plöjt artiklar om hur man ska träna inför anställningsintervjun och lärt sig att tänka igenom vilka frågor som kan dyka upp samt övat på att formulera snygga svar till dessa. För att slippa dyra felrekryteringar försöker därför många arbetsgivare och rekryterare komma på udda metoder och listiga frågor som får den sökande att tappa fattningen.
Per Holknekt, grundare till klädföretaget Odd Molly, hävdar till exempel att bästa sättet att rekrytera en viktig person är att ta med denne ut på promenad på stan, eftersom det är först då man ser hur de för sig med människor, om de visar hänsyn, är smidiga et cetera.
Läs mer: Personlighetstest – så väljer du!
En annan chef tog med sig en jobbsökande in i en skrubb, tände en cigarett och började blåsa rök i ansiktet på aspiranten, som inte fick jobbet, gissningsvis eftersom hon inte sa ifrån.
Men risken är stor att de knepiga frågorna och säregna metoderna kan slå fel – en arbetsgivare som provocerade en sökande genom alltför privata och närgångna frågor, för att se om hon var kapabel säga ifrån, blev snopet varse att den sökande faktiskt kunde det – så till den grad att hon vägrade gå vidare till nästa intervju.
Läs mer: 10 knep för att rekrytera toppkandidaten
Risken är också stor att ryktet sprids om arbetsgivare som ställer alltför krystade frågor – eller att frågorna dyker upp i en artikel i en välrenommerad fackförbundstidning ...
Läs mer: Illa skött rekrytering skrämmer jobbsökande
Här är ett axplock frågor som de facto har ställts:






Läs mer: Se upp med cv-fusket!
Läs mer: Nya former av rekrytering
Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.
Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se
FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.
Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.
Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.
STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.
STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.
STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.
GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.
ÅLDER: 67.
KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.
KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.