Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Frågorna du bör skippa på intervjun

Hur gör man egentligen för att ta reda på om en arbetssökande är just den person man är ute efter? Det finns inget universalknep men det finns många exempel på kardinalfel.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Colourbox

Många chefer har insett att dagens jobbsökare är alltför slipade och pålästa – de sökande har plöjt artiklar om hur man ska träna inför anställningsintervjun och lärt sig att tänka igenom vilka frågor som kan dyka upp samt övat på att formulera snygga svar till dessa. För att slippa dyra felrekryteringar försöker därför många arbetsgivare och rekryterare komma på udda metoder och listiga frågor som får den sökande att tappa fattningen.

Per Holknekt, grundare till klädföretaget Odd Molly, hävdar till exempel att bästa sättet att rekrytera en viktig person är att ta med denne ut på promenad på stan, eftersom det är först då man ser hur de för sig med människor, om de visar hänsyn, är smidiga et cetera.

Läs mer: Personlighetstest – så väljer du!

En annan chef tog med sig en jobbsökande in i en skrubb, tände en cigarett och började blåsa rök i ansiktet på aspiranten, som inte fick jobbet, gissningsvis eftersom hon inte sa ifrån.

Men risken är stor att de knepiga frågorna och säregna metoderna kan slå fel – en arbetsgivare som provocerade en sökande genom alltför privata och närgångna frågor, för att se om hon var kapabel säga ifrån, blev snopet varse att den sökande faktiskt kunde det – så till den grad att hon vägrade gå vidare till nästa intervju.

Läs mer: 10 knep för att rekrytera toppkandidaten

Risken är också stor att ryktet sprids om arbetsgivare som ställer alltför krystade frågor – eller att frågorna dyker upp i en artikel i en välrenommerad fackförbundstidning ...

Läs mer: Illa skött rekrytering skrämmer jobbsökande

 

Här är ett axplock frågor som de facto har ställts:

1. Om du vore-frågor

  • Om du var en vägskylt, vilken skylt skulle du vara? (Pacific Sunwear)
  • Om du skulle vara en produkt från Sony, vilken produkt skulle du vara? (Sony)
  • Om du skulle till en öde ö och bara kunde ta med dig tre saker, vad skulle du ta med? (Yahoo)
  • Om det gjordes en film om dig, vem skulle spela dig och varför? (SinglePlatform)
  • Om du var ett pizzabud, vilken användning skulle du kunna ha av en sax? (Apple)
  • Om du vore ett nytt tillskott i kritasken, vilken färg skulle du vara och varför? (Urban Outfitters)
  • Om du var 80 år gammal, vad skulle du säga till dina barn? (McKinsey& Company)
  • Om du kunde anordna en parad genom vårt kontor, vilken sorts parad skulle du anordna? (Zappo)

2. Någorlunda existentiella frågor

  • Tror du på utomjordingar? (företag okänt)
  • Tror du på Bigfoot? (Norweigan Cruise Line)
  • Vilken gravsten skulle du välja? (IT-konsultföretag)
  • Kan du hantera ett hagelgevär? (Skulle möjligtvis kunna vara relevant om man sökte en jägare – men jobbet gällde kundtjänst)
  • Tror du på högre makter? (Relevant om man söker en präst, men företaget var Pepsi)
  • Hur ärlig är du? (Allied Telesis)

3. Matematiska frågor    

  • En rysk gangster kidnappar dig. Han sätter två kulor i följd i en tom revolver med plats för sex patroner, snurrar på cylindern, riktar den mot ditt huvud och skjuter av. Klick, du lever fortfarande. Sedan frågar han om du vill att han ska snurra på cylindern igen och skjuta av eller skjuta av igen utan att snurra på cylindern. För båda alternativen, vad är sannolikheten att du blir skjuten? (Facebook)
  • En dvärgdödande jätte radar upp 10 dvärgar från kortast till längst. Varje dvärg kan se alla de kortare dvärgarna framför sig, men kan inte se dvärgarna som står bakom honom. Jätten sätter slumpmässigt vita eller svarta hattar på varje dvärg. Ingen dvärg kan se färgen på sin egen hatt. Jätten säger till alla dvärgarna att han kommer att fråga varje dvärg, den längsta först, efter färgen på hans hatt. Om dvärgen svarar fel, dödar jätten honom. Varje dvärg kan höra det tidigare svaret, men kan inte höra om dvärgen dödas. Vilken strategi bör användas för att döda så få dvärgar som möjligt, och vilket är det minsta antal dvärgar som kan räddas med den strategin? (Bittorrent)
  • Du är kapten på ett piratskepp. Din besättning får rösta om hur ni ska fördela guldet. Om färre än hälften av piraterna håller med dig, så dör du. Hur rekommenderar du att ni delar på guldet på ett sätt så att du får en stor andel men ändå överlever? (Google)

4. Frågor till 8-åringar

  • Hur skulle du beskriva en dynamometer för en åttaåring? (Tesla Motors)
  • Beskriv en databas med tre meningar för ditt åtta år gamla syskonbarn. (Google)

5. Udda frågor

  • Hur många kvadratmeter pizza äts det i USA varje år? (Goldman Sachs)
  • Hur fungerar Internet? (Akamai)
  • Vad gav du senast någon i present (Gallup)
  • Varför är en tennisboll luden? (Xerox)
  • Hur många golfbollar ryms det i en skolbuss (Google)

6. Närgångna frågor

  • Vet din fru om att du sökt det här jobbet? (okänt svenskt företag)
  • Varför är du inte gift? (okänt företag i Sverige)
  • Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför? (svenskt företag)
  • Har du en god relation till dina föräldrar? (Ikea)
  • När hade du din första pojkvän? (svenskt företag)

Läs mer: Se upp med cv-fusket!
Läs mer: Nya former av rekrytering

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.