Hoppa till huvudinnehåll
Kompetensutveckling

Erfarenhet bör räknas som studier

Man lär sig mycket på jobbet. Men kunskapen kan vara svår att översätta till högskolepoäng.
Nu föreslår en utredning att det ska bli lättare att få sina färdigheter bedömda och intygade.
David Österberg Publicerad
Colourbox
En person ska inte behöva sitta i skolbänken för att läsa sådant som han eller hon redan kan. Det är en viktig komponent i det livslånga lärandet, säger Jesper Lundholm, utredare på Unionen. Colourbox

Det man har lärt sig på jobbet borde räknas när man börjar plugga. Då blir studierna effektivare – vilket gör det lättare för företag att hitta personal med rätt kompetens och underlätta för den som blir uppsagd eller vill byta arbetsgivare. Så kan man sammanfatta valideringsdelegationens delbetänkande som lämnades till regeringen förra veckan.

Delegationen bildades 2015 och har regeringens uppdrag att utveckla arbetet med validering. I senaste betänkandet har delegationen fokuserat på hur kompetens som man skaffat sig på jobbet ska kunna översättas till högskolepoäng.

En av ledamöterna i delegationen är Jesper Lundholm, utredare på Unionen.

— Syftet med tillgodoräknande av reell kompetens är bland annat att korta utbildningstiden. En person ska inte behöva sitta i skolbänken för att läsa sådant som han eller hon redan kan. Det är en viktig komponent i det livslånga lärandet, säger han.

I dag finns flera hinder för validering och i betänkandet finns förslag för att undanröja de hindren. Ett sådant är att högskolor och universitet ska få ersättning för att bedöma och intyga en persons kompetens.

— Med nuvarande system medför validering enbart kostnader för ett lärosäte. Det innebär att de i princip inte arbetar med validering. Undantagen har varit när staten har gått in med en särskild satsning, exempelvis lärarlyftet. Då har staten sett ett visst behöv av kompetensförsörjning och då har lärosätena fått högre ersättning än de annars får.

Delegationen tror också att det behövs mer samarbete mellan lärosäten för att utveckla metoder för hur reell kunskap – sådant man lärt sig på andra ställen än i skolan – ska valideras. Med gemensamma bedömningskriterier och riktlinjer och möjlighet för lärosäten att söka på tillgodoräknanden från andra lärosäten sprids kunskap och likvärdigheten ökar.

Delegationen föreslår dessutom att det ska bli möjligt att tillgodoräkna reell kompetens vid uppdragsutbildning. Det kan ge nära samarbeten mellan arbetsliv och lärosäten, exempelvis vid uppsägningar.

Nu ligger frågan på regeringens bord. Jesper Lundholm hoppas att ändringarna kan genomföras till årsskiftet.

— Behoven av validering ökar med digitaliseringen, automatiseringen och globaliseringen av arbetslivet. De nyutbildade är inte tillräckligt många för att täcka kompetensbehovet. Det betyder att redan yrkesverksamma måste täcka det behovet genom kompletterande utbildningar. Det är inte ekonomiskt möjligt, vare sig ur ett individperspektiv eller ur ett samhällsperspektiv, om inte utbildningstiden kortas, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Kompetensutveckling

Chefer får utbildning – medarbetarna blir utan

Sju av tio företagsledare har skaffat sig kompetensutveckling det senaste året. Men deras anställda blir utan. Det visar en undersökning som Unionen har gjort.
David Österberg Publicerad 8 oktober 2024, kl 15:29
Chefer får utbildning – medarbetarna blir utan: En ny undersökning från Unionen visar att sju av tio företagsledare har fått kompetensutveckling det senaste året, medan många anställda saknar samma möjligheter. Kompetensbrist hindrar Sveriges tillväxt.
Kompetensutveckling för chefer, inte för anställda. Unionens undersökning avslöjar att 70% av företagsledarna har vidareutbildat sig, men endast 41% av tjänstemännen i privat sektor har fått samma chans. Brist på rätt kompetens är ett stort tillväxthinder i Sverige. Foto: Colourbox.

Varje år gör fackförbundet Unionen en undersökning om vilka möjligheter tjänstemännen har att få kompetensutveckling. Den återkommande slutsatsen är att möjligheterna är små men behovet stort.

I den senaste undersökningen svarade sex av tio att de måste få vidareutbildning för att de ska fortsätta vara attraktiva på arbetsmarknaden. En av tre tror att de kommer att behöva öka sin kompetens genom utbildning de inte kan få via sin arbetsgivare.

Samtidigt visar flera undersökningar att brist på rätt kompetens är det största hindret för tillväxt i Sverige. 

Höga chefer får mer utbildning

I en ny undersökning har Unionen frågat företagsledare om de har skaffat sig kompetensutveckling det senaste året. Enligt den svarar sju av tio att de har det. Motsvarande siffra för tjänstemän i privat sektor är 41 procent.

– Det är så klart positivt att företagsledare har förstått att man på dagens arbetsmarknad ständigt måste kompetensutveckla sig, men för att bygga en organisation som är redo för framtiden måste det även investeras i anställdas kompetens. Frågan är inte längre om företag har råd att satsa på kompetensutveckling – utan om de har råd att låta bli, säger Peter Hellberg, Unionens ordförande, i ett pressmeddelande.

Anställda med låg lön får mindre kompetensutveckling

Redan 2019 visade en rapport från den fackliga organisationen PTK att arbetsgivare snålar på kompetensutveckling. Under ett år deltog ungefär hälften av de anställda i en kurs. En fjärdedel av kurstimmarna lades på obligatoriska kurser i hälsa och säkerhet, varav somliga är lagstadgade.

De med lägre löner och osäkra anställningsvillkor får i genomsnitt mindre kompetensutveckling än de med högre lön och tillsvidareanställning. Chefer eller anställda med längre utbildning får mer kompetensutveckling än andra, enligt rapporten.

Unionens tips till företagsledare 

  • Se löpande över företagets kompetensbehov.
  • Säkerställ att anställda har rätt färdigheter för att möta dagens och framtidens behov.
  • Ta höjd för kompetensutveckling i budgetarbetet.
  • Se till att anställda får utvecklingstid under ordinarie arbetstid, och justera arbetsbelastningen därefter.
  • Se till att anställda efter längre frånvaro får kompetensutveckling.
  • Erbjud kompetensutveckling på lika villkor för alla anställda.