Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Halverat söktryck till nya studiestödet

Söktrycket till omställningsstudiestödet har halverats sedan i höstas. Ett nytt IT-system och enklare regler kommer att korta köerna ytterligare, tror CSN. Men fortfarande väntar 27 000 personer på besked.
Ola Rennstam Publicerad
En person öppnar ett kuvert från CSN.
Nytt IT-system och kortare köer. Men fortfarande väntar många på besked om omställningsstudiestödet. Foto: Jessica Gow/TT.

Antalet sökande till det statliga omställningsstudiestödet har halverats från den senaste omgången i höstas, från 30 000 till 15 000. Den första omgången för ett år sedan ansökte också 30 000. Annika Fahlander, chef för utbetalningsavdelningen på CSN, ser två tänkbara förklaringar till utvecklingen.

Inledningsvis var det många som redan studerade på högskolan och som såg en möjlighet att växla om till omställningsstudiestödet och det ser vi inte längre i samma utsträckning. En annan förklaring kan vara att våra långa handläggningstider tråkigt nog får en del att avvakta tills vi på CSN kommit ikapp, säger hon.

Det minskade söktrycket bidrar till att läget ser ljusare ut. När omställningsstudiestödet sjösattes hösten 2022 var det många som nappade. Det höga söktrycket och begränsade resurser hos CSN ledde till att myndigheten inte hann med. De långa handläggningstiderna medförde att tusentals personer, som var berättigade till bidrag, inte fick några pengar. Det har Kollega rapporterat om i en rad artiklar.

”Många har väntat väldigt länge”

Under 2024 har utbildningssatsningen byggts ut, tanken är att dubbelt så många studenter som i fjol ska kunna få stödet. Men frågan är om köerna kommer växa ytterligare när mer stöd ska delas ut eller om CSN har fått fart på handläggningsmaskineriet? Både och, visar det sig.

− Köerna har minskat men för närvarande väntar 27 000 personer på ett avgörande. Beklagligt nog finns det personer som väntat väldigt länge. Vi är nästan klara med de sista ärendena i den första ansökningsomgången, alltså den som öppnade oktober 2022, säger Annika Fahlander.

Trots anhopningen med sökande menar CSN att mycket går åt rätt håll. Idag jobbar dubbelt så många - 150 personer - med handläggningen jämfört med i fjol. Detta tack vare att CSN omfördelar resurser internt men myndigheten har också fått medel av regeringen för att öka bemanningen.

− Insatserna har gjort skillnad. Vi handlägger fler ärenden än som kommer in och antalet som väntar har minskat från 37 000 i höstas till dagens 27 000, understryker Annika Fahlander.

Nytt IT-system ska korta köerna

Under 2023 skulle budgeten för utbildningssatsningen räcka till 8 900 heltidsstudenter, men på grund av handläggningskaoset betalade CSN bara ut stöd till drygt 5 000 personer. Det innebar att myndigheten tvingades betala tillbaka 600 miljoner kronor av de öronmärkta pengarna till statskassan. I år har CSN alltså tilldelats dubbelt så mycket pengar, totalt 2,84 miljarder kronor. Anslaget är tänkt att räcka till cirka 18 000 heltidsstudenter.

Idag sker handläggningen manuellt. CSN hyser stora förhoppningar till ett nytt IT-system, som sjösätts i slutet av mars, och som kommer att automatisera delar av arbetet inför nästa sökperiod. Annika Fahlander tror dock inte att myndigheten kommer lyckas betala ut hela stödet på 2,84 miljarder under 2024.

− Vår bedömning är att handläggningstiden kommer att halveras med IT-systemet. Vi kommer att lyckas bättre än i fjol men med en fördubbling av anslagen kommer det bli svårt att lyckas hela vägen, säger hon.

Reglerna kommer förenklas

Dagens regelverk är komplicerat. CSN har kommit med förslag till om förenklade lagändringar, dessa förslag är nu ute på remiss och kan träda ikraft först under 2025.

Redan den 1 april i år träder dock två regeländringar i kraft som ska förenkla handläggningen. Det gäller bland annat rätt till förtur för fortsatta studier, idag måste vissa studerande skicka in nya ansökningar, vilket lett till längre handläggningstider. Det andra handlar om så kallad ramtid för arbetsvillkoren, och reglerar när studiestarten ska beräknas ifrån.

3 700 yttranden från TRR

Tjänsteman i privat sektor som vill söka omställningsstudiestöd bör i första hand vända sig till Trygghetsrådet TRR, som utfärdar yttranden som underlättar CSN:s handläggning. Sedan starten hösten 2022 har TRR skrivit 3 700 yttranden.
Är det en låg eller hög siffra med tanke på att CSN fått in 75 000 ansökningar? 

−  Det är svårt att värdera eftersom en stor del av ansökningarna till CSN, särskilt inledningsvis, kom från personer som inte uppfyllde kvalifikationsvillkoren. Vi ser ändå 3 700 yttranden som en relativt hög volym för denna period. Med tiden och allt eftersom kännedomen för stödet ökar tror vi att också antalet yttrande kommer att öka, skriver TRR:s presschef Anton Almqvist Källén till Kollega.

Vad tror ni att det beror på att så pass få privata tjänstemän hittills utnyttjat möjligheten? Kan de långa handläggningstiderna på CSN spelat in?

− Hur många privatanställda tjänstemän som totalt sett sökt omställningsstudiestöd har vi inte hela bilden av. Det är endast de som TRR har lämnat yttrande för som vi har statistik över. Vi bedömer dock att de långa handläggningstiderna sannolikt har påverkat intresset för att söka stödet.

FAKTA – OMSTÄLLNINGSSTUDIESTÖDET:

  • TRR, de privata tjänstemännens omställningsorganisation, har hittills skrivit 3 700 yttranden till CSN för tjänstemän inom privat sektor. Trygghetsrådet har avstyrkt i fyra procent av yttrandena. TRR:s yttrande underlättar handläggningen för CSN.
  • 60 procent av de sökande är kvinnor och 40 procent män. De vanligaste inriktningarna bland tjänstemännen är studier inom företagsekonomi, handel, administration och IT.
  • CSN har fått in 75 000 ansökningar om omställningsstudiestöd sedan reformen sjösattes den 1 oktober 2022. 27 000 personer väntar fortfarande på svar från CSN.
  • Under 2023 fick totalt 5 191 personer ta del av stödet. Majoriteten var mellan 40–49 år.
  • 2,84 miljarder kronor öronmärkts till utbildningssatsningen under 2024. För 2025 är budgeten närmare fem miljarder kronor.

Källa: Trygghetsrådet TRR och CSN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Look! A roller coaster – in the office

From childhood dream to reality. At the advertising agency The Great Exhibition, employees have created a full-scale roller coaster – through the office.
Ola Rennstam Publicerad 28 november 2024, kl 09:31
The Great Exhibition, a Stockholm based advertising agency, has created the world's first roller coaster in an office. The 60-meter-long track provides both thrills and increased job satisfaction, according to owner Petter Kukacka. Photo: Anders G. Warne

It's not uncommon for advertising agencies and other creative businesses to establish themselves in old factory premises with high ceilings and large windows. But building a 60-meter-long roller coaster – passing over meeting rooms and through the staff canteen – is not quite as common. In fact, the ride at The Great Exhibition's office is the first of its kind in the world. The idea has been with the company's owner, Petter Kukacka, since he was a child.

"I have always been interested in roller coasters and everything that runs on rails. Even in our previous premises, we had loose thoughts about a smaller version, but it fell through due to the low ceiling height. Here we have almost five meters to the ceiling," he says.

Complicated and expensive

It has been a year since the company moved to the thousand-square-meter premises in Stockholm, and Petter Kukacka could start realizing his dream. He emphasizes that the work has been a team effort from the beginning, and the commitment from the employees has been enormous.

"I am probably the one who has worked the least on this. We have taken help from lots of people, but we have designed and planned everything ourselves," he says.

However, building a roller coaster is not something you do in a morning. On the contrary, it turned out to be really complicated – and expensive. After making an initial sketch, The Great Exhibition contacted an expert in the USA whose safety comments led to new insights. A bridge engineer in Sweden calculated the strength, dimensioning of the steel structure, and made drawings. But when the agency started requesting price quotes, they got a real shock.

"We received quotes from roller coaster specialists in Germany and the USA for 3 million $. That was obviously far beyond our budget," says Petter Kukacka.

Built by a Ferris wheel factory in China

Many would probably have given up at this point, but not the staff at The Great Exhibition. One of Petter's friends, who is based in China, inquired at various factories in the country and got in touch with China's largest manufacturer of Ferris wheels. The price was acceptable to the advertising agency, and it became a deal – despite the uncertainty about whether the Chinese really understood what they wanted.

"It was a gamble because it was a very unclear deal, and there were some language barriers, but everything has gone smoothly," says Petter Kukacka.

Towards the end of the process, they visited the factory in China to ensure they had manufactured what was ordered and to ensure the quality of the welds and construction.

Premiere after a year of intense work

At the end of June, the four-ton structure arrived in Liljeholmen in a large container. Shortly thereafter, a couple of Chinese experts arrived to assemble the roller coaster in the office environment. The roller coaster car was designed by the design studio on their own, and on October 25th – after a year of intense work – it premiered. To everyone's relief, everything worked perfectly. And it does when Kollega gets to take a test ride:

The ride starts steep and slow, accompanied by a lot of noise. The track then runs above meeting rooms and the kitchen before the car plunges through the canteen and the open office landscape. It's over in less than a minute and offers a real thrill. Additionally, a photo is taken and printed at the end of the ride – just like at any amusement park.

Foto: Ola Rennstam

How much is the roller coaster used daily?

"It's not like we jump in and ride every day. But it's certainly running when we have after-work events, and customers and employees' children are very eager to come here and ride."

What has it meant for the workplace?

"The process of creating this together has been very fun and a fantastic way to bring this workplace together in a different way than before. The work of designing and driving the project has forced us to challenge ourselves. It may seem silly, but when you work creatively, it's important to maintain that vein. The pride is great that the track now stands here and that everything actually works."

"Initially, there were some – fully reasonable – objections from employees about why we should do this, and concerns were raised about the noise. An exciting discussion arose about what a workplace really is and how much time we spend at work."

How did you come up with the name 'Frontal Lobe'?

"The frontal lobe is the part of the brain that develops last and makes you rational. It's a reference to the idea that in our creative profession, you might need to remove some of your rational thoughts now and then."

This text has been translated with the help of AI.

The Great Exhibition

Design studio/advertising agency run by Petter Kukacka for fifteen years. The company has about ten employees and produces, among other things, commercials.

The Frontal Lobe: Roller coaster, approximately 60 meters of track, and reaches a top speed of 30 km/h. The track runs around the advertising agency's office in Stockholm.