Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Byta jobb? Här är 7 hetaste jobben just nu

Dataingenjör, HR-specialist och karriärrådgivare. Det är tre av de hetaste jobben just nu, enligt Linkedin. Samtidigt finns ett enormt sug efter att byta jobb.
David Österberg Publicerad 8 februari 2022, kl 16:43
Logotyp för LinkedIn och kvinna som håller i läsplatta.
Byta jobb? LinkedIn tipsar om sju hetaste jobben på arbetsmarknaden. Logotyp: LinkedIn Foto: Shutterstock.

För många yrkesgrupper är arbetsmarknaden väldigt god. Bland de mest eftertraktade finns dataingenjörer, affärsutvecklare och innehållssamordnare. Karriärrådgivare och HR-specialister har också lätt att få jobb. Det visar en undersökning från Linkedin.

– Det är talande att HR-specialister är med på topplistan. Företagen har insett att de måste ha rätt kompetens för att lyckas. Det innebär både att de måste blir bättre på att rekrytera och på att utveckla kompetensen hos de medarbetare de har. Att personalen utvecklas och mår bra är helt avgörande. Att karriärrådgivare är på uppgång säger mycket om den tid vi lever i. Folk inser att de kanske ska jobba till 70 och har 20 eller 30 år kvar i arbetslivet, säger Lisa Gunnarsson, företagets Nordenchef.

Tolv procent byter jobb

Varje år byter runt tolv procent av de som jobbar arbetsplats. Men i år finns ett rekordstort sug efter att byta jobb, enligt en undersökning från Linkedin. 15 procent av de tillfrågade svarar att de aktivt letar jobb just nu och hela sex av tio svarar att de har planer på att byta jobb.

– Det är helt klart en trend. En förklaring är att många haft tråkigt under pandemin. Det finns ett stort sug efter inspiration och nytänkande och det tror jag kommer att skapa en enorm rotation på arbetsmarknaden, säger Lisa Gunnarsson.

Förutom en ökad vilja att byta jobb har pandemin också påverkat vår inställning till jobbet, enligt undersökningen.

– Före pandemin toppade saker som bra ledarskap, tydlig vision och arbetsplatsens läge. Nu är hög lön och flexibilitet viktigast.

Genom en tidigare undersökning vet vi att 23 procent är beredda att säga upp sig om de tvingas gå tillbaka till att arbeta heltid på kontoret.

Kundbemötande viktig kompetens

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på LinkedIn.
Lisa Gunnarsson. Foto: LinkedIn.

När företagen listar vilka kompetenser de letar efter kommer försäljningsledning, produktutveckling och kunskap om vissa programvaror högt. Analytisk kompetens och kundbemötande är också viktigt.

– Kundbemötande är en enormt viktig kompetens. Många företag har fulltecknade orderböcker och efterfrågan är stark. Samtidigt har pandemin lett till komponentbrist och förseningar. Ett företag som vill behålla sitt goda renommé måste arbeta mycket med relationer, säger Lisa Gunnarsson.

Undersökningen baseras dels på en analys som Linkedins analytiker gjort, dels på en enkätundersökning bland 1 000 yrkesarbetande personer i åldern 16-65 år.

JOBB PÅ UPPGÅNG

  • Dataingenjör
  • HR-specialist
  • Affärsutvecklare
  • Karriärrådgivare
  • Maskininlärningsingenjör
  • Mjukvaruutvecklare
  • Hållbarhetschef

KOMPETENSER SOM EFTERFRÅGAS

  • Försäljningsledning
  • Produktutveckling
  • Kundbemötande
  • Rekrytering
  • Mjukvaruutveckling
  • Analytisk kompetens
  • Adobe photoshop

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

9 skäl att inspireras av elitidrotten

Inom elitidrotten är man skicklig på att bygga team och få individer att prestera på topp. Här kan arbetslivet ha mycket att lära.
Lina Björk Publicerad 12 juni 2024, kl 06:02
Vikten av förberedelse, självmedvetenhet och utvärdering är avgörande för att lyckas inom elitidrotten. Det är något för arbetslivet att ta efter, anser Markus Johannesson och Johan Fallby. Illustration: Jens Magnusson, Foto Annci Gustavsson

Både Markus Johannesson och Johan Fallby har bakgrund inom elitidrotten. Markus som fotbollsspelare, Johan inom bordtennis. Här har de mött miljöer som var varit stressiga, påfrestande och utmanande. De praktiska erfarenheterna, tillsammans med forskning från idrottspsykologi och kognitiv beteendeterapi, har de samlat i boken JAGET FÖRE LAGET. En handbok för chefer och ledare på alla nivåer, men även för medarbetare som vill leda sig själva.

Markus Johannesson

– Arbetslivet ställer höga krav på oss. Vi ska prestera, ofta med snabba puckar. En elitidrottare som ska vara i sitt livs form ägnar sig åt systematiska förberedelser. Ledare i arbetslivet kan eller gör inte på samma sätt – av olika anledningar – och vi tror att de kan dra nytta av den kunskapen, säger Markus Johannesson.

Det krävs systematik, träning och utvärdering för att uppnå maximalt resultat, menar duon.

– För att få till det måste vi titta på vår prestationsmiljö, alltså arbetsplatsen eller arenan där vi presterar. Här finns både fysiska, sociala och psykologiska faktorer som påverkar. Har ni all teknisk support som behövs, hur ser relationer och kommunikation ut och vilken motivation har medarbetarna? säger Johan Fallby.

Men prestationsmiljön innebär inte bara fysiska förutsättningar. För att prestera på topp behöver vi även må bra. Länge fanns en bild av elitidrottsmän som övermänniskor, starka och motståndskraftiga. Så ser verkligheten inte alltid ut.

Johan Fallby

– Även elitidrottare som presterar på topp mår dåligt ibland. Men det finns några skyddande faktorer. I en funktionell prestationsmiljö ges tillfälle att kombinera prestation och välmående. Det innebär exempelvis tid för återhämtning, goda relationer och funktionellt ledarskap, säger Johan Fallby.

I ett mer snabbspolande arbetsliv är vikten av förberedelse, självmedvetenhet och utvärdering avgörande för att lyckas som ledare. Som hjälp på traven för ledare som vill skapa prestationsmiljöer har Markus Johannesson och Johan Fallby identifierat nio områden där arbetslivet skulle kunna inspireras av elitidrotten.

1.Träning, förberedelse och utvärdering.

Idrottare förbereder sig minutiöst i åratal för att nå elitnivå. De lägger tid på detaljer, förbereder sig med vila, kost och sömn, samt utvärderar både träning och tävling. Som chef kan du integrera samma metoder i arbetslivet.

2.En organisationskultur driven av kunskap.

Idrotten arbetar med specialister från vetenskapliga områden för att driva kunskapen i organisationen framåt. De jobbar tätt tillsammans för att skapa en kunskapsdriven organisation och dra nytta av varje individs kompetens maximalt.

3.Ett nära ledarskap.

Idrottsverksamhet bygger på nära samarbete mellan ledare och idrottare, där det läggs tid på både stora och små faktorer som påverkar prestationen på såväl kort som lång sikt. Det är klokt att prioritera feedback och utvärdering.

4.Psykiskt och fysiskt välmående. 

Idrottare lär sig hur de kan balansera belastning och återhämtning för att uppleva både fysisk och psykisk hälsa. Trots hårda påfrestningar går det att kombinera prestation och välmående.

5.Psykologisk flexibilitet.

Tränare och idrottare arbetar aktivt med att påverka psykologiska faktorer som har betydelse för hantering av stress, oro och ångestrelaterad problematik, både i vardagen och under tävling. Genom att förstå sig själv och teamet kan du träna på och acceptera dina reaktioner och beteenden.

6.Självkännedom och kunskap om prestation.

Genom självmedvetenhet och självständighet ökar du kunskapen om din egen och teamets prestation och utveckling.

7.Beteendemålsättning.

Resultatet styr verksamheten i både elitidrott och arbetsliv, men vägen dit går genom beteende- och processmål som bearbetas systematiskt på både kort och lång sikt.

8.Motivation och autonomi.

Tränare och idrottare förstår betydelsen av självbestämmande motivation, då idrottare behöver träna år efter år och fortsätta både i fram- och motgång. Genom att tillgodose de grundläggande behoven autonomi, kompetens och tillhörighet skapas förutsättning för utveckling.

9.Beteendeperspektiv.

Med ett beteendeperspektiv går det att specificera arbetssätt, metoder och prestation på detaljnivå för att synkronisera och effektivisera mål, kommunikation och ledarskap. Verksamheten får både ett gemensamt språk och riktning i verksamheten.