Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så kan konflikten bli konstruktiv

Det grälas på kontor – enligt Chef & Karriärs undersökning regelbundet. Det kan skapa trist stämning och försämra företagets resultat. Men det kan också leda till sunt ifrågasättande och innovation.
Lina Björk Publicerad
Illustration: Bo Lundberg
Otydliga roller och strukturer är grogrund för konflikter på jobbet. Illustration: Bo Lundberg

Konflikter finns på alla arbetsplatser. Och bråk kan verkligen förpesta möten, leda till dålig stämning och vara destruktivt för produktiviteten. Men motsättningar och diskussioner kan också göra att vi börjar tänka i nya banor, ifrågasätta om vi har rätt och når fram till konsensus.

– Vissa konflikter är helt nödvändiga för att vi ska komma framåt. Om alla i en arbetsgrupp sitter tysta och håller med händer ingenting konstruktivt, säger Carl Åborg, som är psykolog och specialist i arbets- och organisationspsykologi.

Vad är det då som gör om en arbetsplats är välmående eller genomsyrad av dålig stämning? Enligt en undersökning som Chef & Karriär låtit göra upplever många anställda bråk varje månad och det gäller främst sakkonflikter, alltså att vi har olika referensramar och tankar om hur arbetet ska skötas. Näst vanligast är att vi är oense om våra roller, vem som ska göra vad eller att någon gör för mycket och någon annan för lite. Att en kollega är otrevlig eller kommer sent är också vanliga orsaker.

Carl Åborg har ett exempel från idrotten. När du frågar ett fotbollslag varför de vann en match svarar spelarna ofta: ”För att vi hade tydliga roller, en spelidé och hjälpte varandra på planen.” Exakt så, menar han, är det även på jobbet. Otydliga roller och strukturer skapar konflikter, då går var och en och pular med sitt utan att se den stora bilden, helheten.

Att inte hjälpa varandra som medarbetare och framför allt som chef kan också leda till bråk.

– Chefen kan hjälpa till med det instrumentella som tid, resurser, pengar och utrustning. Om du som chef ger dina anställda en uppgift måste det också finnas bra förutsättningar att klara av den.

Dina medarbetare brukar känna väldigt tydligt om de får de här resurserna – eller inte.

En lika viktig uppgift för dig som chef är att hjälpa till med det sociala och psykologiska stödet. Alltså visa att du bryr dig, tar dig tid att lyssna, visar att du förstår vad medarbetarna arbetar med och vill dem väl.

Ytterligare en viktig komponent är information – till rätt person och i rätt tid.

– Brist på information är en stor konfliktskapare. Om vi inte får information känner vi oss ofta orättvist behandlade, och känslan av att inte ”få vara med” är ju extremt jobbig för oss människor.

Det är inte rimligt att en chef ska lyckas fånga upp varje missnöjd medarbetares tankar. Vi är ju arga på allt från odiskade kaffekoppar till omorganisationer. Men det är nödvändigt att ha organisatoriska rutiner som visar när en frustrerad arbetsgrupp går ut över produktionen. Det kan vara skyddsronder, hälsoenkäter eller medarbetarsamtal.

Om alla sitter tysta och håller med händer ingenting konstruktivt

– Om du inte pratar regelbundet med dina medarbetare kan du aldrig veta när du ska kliva in i en konflikt. Du måste försöka förstå vad konflikten bottnar i. Handlar det om ett beslut, om rättvisa? Ibland kan sakfrågor spåra ur för att de anställda inte förstår ett beslut, och då kanske det räcker med att informera.

Att medla mellan människor som inte kommer överens eller är arga över saker som händer på arbetsplatsen tar tid och resurser. Som chef är det lätt att känna sig utlämnad och ensam, men det finns stöd och hjälp. Som ledare är det ditt ansvar att se till att verksamheten fungerar så bra som möjligt. Men du behöver inte göra allt själv. När du förstått konflikten finns det möjlighet att ta hjälp av till exempel företagshälsovården. De har personer som jobbar med att kartlägga och åtgärda individ, grupp- och organisationsproblem.

I Chef & Karriärs undersökning svarade närmare hälften av de tillfrågade att de någon gång har tagit hjälp vid en konflikt på arbetsplatsen. Av dem var majoriteten nöjd. Dock kände 23 procent att de inte fått den hjälp de efterfrågat.

Läs mer: Det här grälar vi om på jobbet

– Generellt sett är chefer och ledare dåliga på att be om hjälp. Man ska dra hela lasset själv. Men när frågor blir personligt laddade kan det vara läge att kliva åt sidan. Vid stress kan också den klassiska fly eller fäkta-mekanismen slå till och då kan chefen göra mer skada än nytta. Antingen blir du en maktperson som de anställda vill slåss emot. Eller så gör du medarbetaren så nervös och stum att det inte går att hitta några lösningar.

En chef kan naturligtvis reagera med samma känslor som sina medarbetare vid en konflikt. Om du känner dig hotad är det lätt att vilja strida för din sak – eller fly från det obehagliga. Vår undersökning visar att många arbetsplatser inte har rutiner för att stötta chefen vid en konflikt. 40 procent anger att de inte har några rutiner som hjälper chefen vid en konflikt och 26 procent svarar att de inte vet om det finns några sådana. Majoriteten ingår inte heller i något nätverk eller har en mentor som kan ge hjälp under en konflikt.

– Det är viktigt att även chefen får samtal och stöd, antingen från den egna arbetsplatsen eller utifrån. Ibland kan ju chefen till och med vara roten till konflikten och då behövs det en person utan relation till arbetsplatsen som kliver in.

Hur små problem på en arbetsplats än kan te sig bör man aldrig underskatta de anställdas känslor. Förminska inte bekymmer, trots att de för dig kan tyckas löjliga. Att ha en öppen och förtroendeingivande relation, utan att bli för privat, är en god start för att arbetsplatsen ska må bra.

– Visa att du ser dina anställda och att du är handlingskraftig när du ser ett problem som kan komma att bli en konflikt. Det skapar respekt, säger Carl Åborg.

OLIKA TYPER AV KONFLIKTER – OCH HUR DU LÖSER DEM

  • SAKKONFLIKT: Kan handla om vad du tycker är rätt eller fel, alternativt bra eller dåligt. Ofta beror den här konflikten på att vi har olika referensramar, bakgrund och tankesätt. Försök att se saken ur din kollegas vinkel. Ibland finns det flera olika vägar till målet.
  • ROLLKONFLIKT: Vem ska göra vad? Han eller hon gör för lite eller för mycket, saker hamnar mellan stolarna eller kollegan försöker tassa in på ditt revir. Var tydlig med rollerna och hur du vill att jobbet ska göras.
  • INTRESSEKONFLIKT: En medarbetare lägger ned sin själ i arbetet, en annan tycks komma och gå som den vill. Vid neddragningar kan intressekonflikter uppstå till exempel när det blir konkurrens om tjänsterna. Som chef är det därför viktigt att du motiverar beslut och förklarar bakgrunden.
  • VÄRDERINGSKONFLIKT: Kan uppstå när våra åsikter går brett isär vad gäller ideologi eller människosyn. Här är det viktigt för en chef att framföra att vi inte behöver tycka lika, men att vi ändå ska kunna samarbeta med varandra och göra ett bra jobb.
  • BETEENDEKONFLIKT: Kan uppstå om till exempel en kollega alltid kommer sent, är otrevlig, lat eller egoistisk. Här är det viktigt att gå till botten med bakgrunden till varför kollegan beter sig så och sedan ta ett snack med hela gruppen och berätta vilka beteenden som är okej och inte på jobbet.
  • PSEUDOKONFLIKT: Ofta baserade på missförstånd, att vi går omkring och tror en massa saker om varandra. Kan ignoreras, men skulle det få konsekvenser – kalla till möte och lätta på trycket.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?