Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Spotify kör kampanj mot kollektivavtal

Under veckan har Spotify delat ut flygblad utanför sitt kontor. Budskapet är att ett kollektivavtal skulle försämra medarbetarnas villkor.
David Österberg Publicerad
Broschyr från Spotify
Under veckan har Spotify delat ut flygblad utanför sitt kontor. Budskapet är att ett kollektivavtal skulle försämra medarbetarnas villkor. Foto: Josefine Hellroth Larsson.

Förra onsdagen skickade Unionen, tillsammans med Akavia och Sveriges Ingenjörer, en begäran till Spotify om att inleda förhandlingar om kollektivavtal. Samma vecka stod fackförbunden utanför Spotifys kontor för att informera anställda om fördelarna med kollektivavtal.

Nu gör Spotify likadant – fast med motsatt budskap. I ett inlägg på Facebook skriver Josefine Hellroth Larsson hur hon i onsdags såg en kaffevagn där man kunde få gratis kaffe utanför Spotifys kontor på Tulegatan i Stockholm. Bredvid stod en person som delade ut flygblad riktade till Spotifys anställda.

På flygbladen fanns två kolumner. I den ena listades de förmåner som anställda på Spotify har, i den andra om förmånen finns med i det kollektivavtal som bland andra Unionen vill att företaget ska teckna. Bland förmånerna finns ”jobba på distans”, ”privat sjukförsäkring”, ”betald föräldraledighet” och ”friskvårdsvecka”. I kolumnen för kollektivavtal står N/A (ej tillgängligt).

Argument för kollektivavtal

Spotify listar också argument för ett kollektivavtal och argumenterar sedan emot: ”Kollektivavtal anger en miniminivå, men arbetsgivare kan betala mer än riktmärket.”

Ett företag av vår storlek måste gå med i en arbetsgivarorganisation som förhandlar för många arbetsgivare. Det kommer att förväntas av oss att vi anpassar oss och inte sticker ut.

”Ett kollektivavtal ger tillgång till mer information och inflytande.”

Ett kollektivavtal delegerar tillgång till information och inflytande från individen till den lokala klubben. Vi tror på direktdialog mellan företaget och alla våra anställda.

Unionen hoppas på avtal

Henry Catalini Smith är ordförande på Unionens klubb på Spotify. I en kommentar till Kollega skriver han att företagets kampanj har varit bra för engagemanget bland de anställda: "Folk är uppmärksamma nu och ställer viktiga frågor. Techmänniskor fokuserar på detaljer. Det är viktigt för Unionen att förstå hur fördelarna med kollektivavtal ska förklaras så att människor inom tech förstår."   

Kollega har frågat Unionen hur förbundet ser på flygbladen. I en mejlkommentar skriver Johanna Green, pressekreterare: ”Unionen väljer att inte kommentera flygbladen då vi, med medlemmarna på Spotify bakom oss, precis inlett förhandlingar om kollektivavtal med Spotify. Vår förhoppning är att förhandlingarna leder till att vi kommer överens om avtal och till dess håller vi våra samtal med Spotify i förhandlingsrummet.”

Spotify: "Facken gör våra medarbetare obekväma"

I en kommentar till Kollega skriver Spotify att fackförbundens närvaro utanför kontoret har "väckt frågor och "gjort många medarbetarna obekväma". Enligt företaget är det de anställda själva som har efterfrågat information som gör det möjligt att jämför Spotifys villkor med villkoren i ett kollektivavtal.

Spotify skriver också att de är besvikna på fackförbunden för att de "väljer att föra frågan via media och hotar med strejk före vårt inplanerade möte med dem."

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Fackligt muller i dataspelsbranschen

Det görs nedskärningar i spelbranschen. Samtidigt har det fackliga engagemanget ökat.
– Ju tuffare villkor desto mer kavlar folk upp ärmarna, säger Björn Larm, kollektivavtalssamordnare på Unionen.
Elisabeth Brising Publicerad 17 september 2025, kl 06:01
Massive Entertainment/Ubisoft
Enligt Unionen finns ett växande intresse för fackliga frågor bland anställda i spelbranschen just nu. Det kan bero på sämre tider. King och Massive Entertainment/Ubisoft är exempel på spelföretag som tvingats säga upp personal. Foto: Massive Entertainment Press

7000 jobb i techbranschen har försvunnit första halvåret 2025 jämfört med året innan enligt en rapport från Tech Sverige, trots stora investeringar i branschen. 

”Ersätts inte av AI”

Spelbolag som Massive Entertainment/Ubisoft, King, Toadman Interactive och Thunderful games har gjort sig av med folk enligt Unionen. I media har det funnits uppgifter om att anställda på King ersätts av AI. Men Björn Larm känner inte igen det. 

Björn Larm Unionen
Björn Larm. Foto: Unionen

AI skapar oftast inte uppsägningarna, vad vi vet. Problemet i branschen är att det inte finns lika mycket kapital som de vuxit för och att konjunkturen går ner, säger Björn Larm. 

Teknikfackligt nätverk

För de anställda har tuffare tider fått fler att prata om villkoren i spelbranschen.  

Det finns ett teknikfackligt nätverk som grundar sig i anställdas engagemang, säger Björn Larm. 

Det organiseras via en Techdiscord som är frikopplad från fackförbund, men som samlat 200 personer som pratar arbetsvillkor och fackliga ämnen.

Unionen jobbar också aktivt med techbranschen och bjuder in medlemmar till webbinarier och anordnar träffar med medlemmar och fackklubbar. Löner, arbetstidsförkortning och rätt till hybridarbete är heta frågor enligt Björn Larm. Han hoppas samtalen kommer leda till en ökad organisering och fler kollektivavtal i branschen. 

Vi försöker stödja det fackliga arbetet på gräsrotsnivå. 

Satsning på kollektivavtal inom tech

Unionen har tecknat kollektivavtal på 400 techbolag senaste två åren, vilket Kollega skrivit om tidigare. 

Kollektivavtal finns i dag på spelbolagen Fatalist (Avalanche), Paradoxe Interactive och EA Digital Illusions CE/Dice (som ägs av Electronic Arts)

Enligt Björn Larm på Unionen förs diskussioner om att teckna kollektivavtal med flera andra bolag. 

Ledarna för Massive Entertainment (som ägs av Ubisoft) och Sharkmob (som ägs av Tencent) har gått ut i media och tagit initiativ till ett nytt branschspecifikt kollektivavtal. 

Vad vill medlemmarna i spelbranschen ha från Unionen?

Det finns en oro kring utköp och vi svarar på många frågor om juridiken. I stället för att säga upp folk på ett strukturerat sätt med involvering av anställda och fack får chefer välja ut vilka de tycker ska gå och så får de personerna ett utköpsförslag. 

”Osäkra, dumma och felaktiga”

Björn Larm tycker utköpsmetoden i spelbranschen leder till ”osäkra, dumma och felaktiga beslut”. En förhandling om arbetsbrist som följer lagen om medbestämmande, mbl, hade varit att föredra och följt juridiken enligt Unionens ombudsman. Nu riskerar nyckelpersoner att försvinna på lösa grunder enligt facket.

Missnöje med 100 procent kontorskrav

Unionenklubben på Paradox Interactive är en av de Unionenklubbar inom tech som vågar delta i det offentliga samtalet om sina anställningsvillkor. Sedan 1 september är det inte tillåtet med hemarbete på Paradox utan särskilda skäl. Beslutet ledde till ett stort missnöje

Enligt Gustav Palmqvist, Unionens klubbordförande på Paradox, fortsätter frågan om hemarbete engagera anställda. 

Gustav Palmqvist
Gustav Palmqvist. Foto: Privat

– Vi vill skapa en större och bredare debatt runt det här med rätt till hybridarbete bland Unionens medlemmar inför nästa kollektivavtalsförhandling, säger han. 

Är rätten till hybridjobbande viktigare än arbetstidsförkortning?

– Många känner att fyradagarsvecka är den absoluta drömmen, men vägen dit verkar ganska lång. Så då är det sådana här saker som känns mer närliggande.