
Den som använder sin egen bil i jobbet kan få milersättning av arbetsgivaren. Ersättningen är skattefri upp till 18,50 kronor per mil. Det är alldeles för lågt, enligt Unionen som kräver att milersättningen höjs.
– Dagens nivå sattes 2007. Sedan dess har kostnaderna för bland annat drivmedel ökat markant. Dessutom ska ersättningen inte bara täcka kostnaden för drivmedel. Det är fel att kostnaden för att köra bil i tjänsten har vältrats över på individen, säger Martin Linder, ordförande för Unionen.
Exakt hur stor ersättningen borde vara kan han inte säga. Men om höjningen ska motsvara höjningen av drivmedelspriserna behöver den nästan fördubblas.
– Jag kan inte säga någon summa, men man får titta på de samlade kostnadsökningarna. Dieselpriset har till exempel ökat med 80 procent sedan 2007, säger Martin Linder.
"Det är orimligt"
Unionen anser också att milersättningen ska höjas automatiskt varje år, i nivå med den årliga prisökningen.
Utöver den skattefria ersättningen rekommenderar Unionen arbetsgivare att betala 19,50 i milersättning. Den totala ersättningen blir då 38 kronor.
– Men problemet är att Skatteverkets nivå i praktiken blir normerande för arbetsgivarna och att många inte betalar högre milersättning än den skattefria.
Borde vi inte köra mindre bil av miljöskäl?
– Långsiktigt ska vi minska utsläppen, bland annat genom bränsleeffektivare bilar och elbilar. Men här och nu har kostnaden för att använda bil i tjänsten vältrats över på individerna och det är orimligt.
Regeringen följer utvecklingen
Enligt en uträkning som Unionen har gjort fick över 600 000 personer milersättning 2021.
I januari fick finansminister Mikael Damberg (S) en fråga från Johnny Skalin (SD) om milersättningen ska höjas. Finansministern konstaterade då att priserna stigit sedan 2007 och att bränslepriserna ökat kraftigt, men också att bilarna blivit mer bränsleeffektiva. Enligt Mikael Damberg ”följer regeringen utvecklingen noga”.