Ordet slogan kommer från gaeliska sluagh-ghairm som betyder stridsrop. Genom åren har många stridsrop ekat från annonstavlor och tidningssidor och en del av dem minns vi kanske fortfarande. Eller vad sägs om ”Ta’t lugnt, ta en Toy”, ”MER – för god att kolsyra” eller ”Den gula hinnan, det är känt – borstas bort med Pepsodent.”
Fortfarande är reklamslogans en viktig del av företagens marknadsföring. Men det gäller att tänka till när stridsropet ska formuleras. Copywritern Mattias Åkerberg skriver på sin blogg att en bra slogan ska ”samla, stärka och förtydliga andra människors bild av ditt varumärke.”. Dessutom ska den vara kort, lätt att komma ihåg och smart.
Fast kanske är slogans på väg ut? När öltillverkaren Heineken drog igång sin senaste reklamkampanj i USA i somras gjorde de det helt utan slogan.
– Vi tror att Heineken står för en uppsättning värden, snarare än en uppsättning ord, sa Heinekens varumärkeschef till tidningen Ad Age.
Det må vara hur det vill med den saken. Kollega har satt samman en sloganquiz där du själv kan testa hur väl företagen har lyckats med sin hjärntvätt. Lycka till!
Facit hittar du här eller längst ner i rutan.