Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Dålig lönsamheten tvingar Bra att varsla

Flygbolaget Bra varslar en tredjedel av sin personal om uppsägning. Anledningen är bland annat minskad efterfrågan på inrikesflygningar och ökade bränslekostnader.
Ola Rennstam Publicerad
Johan Nilsson/TT
Johan Nilsson/TT

Inrikesflygbolaget Bra varslar 363 av sina drygt 1 000 anställda om uppsägning på grund av dålig lönsamhet.  Varslet berör kabinpersonal, piloter, tekniker och administrativ personal - främst i Malmö, Göteborg och Stockholm. Samtliga medarbetare har informerats om bolagets planer.

– Folk är chockade, ledsna och oroade. Att något skulle hända var väntat men inte att det skulle vara så drastiskt. Det går inte att ta in det förrän det är ett faktum, säger Therese Arroyo, ordförande för kabinklubben.

Läs mer: Bra säger upp markpersonal

Varslet är en konsekvens av att flygbolagets beslut att succesivt fasa ut tio äldre jetplan fram till och med i mars 2020. I stället ska man flyga med mindre turbopropellerplan som är billigare att driva. Enligt Unionenklubben kommer företaget dock att hyra in personal som tar över jetproduktionen.

– Det är tragiskt att det blivit så här. Det är inte lätt att driva flygbolag i dag med alla yttre omständigheter. Det kräver drastiska åtgärder, men det här drabbar den enskilde jättehårt, säger Therese Arroyo.

Det är minskad efterfrågan på inrikesflygningar, kraftigt ökade bränslekostnader, svag valuta, den nya flygskatten samt ökade flygplatsavgifter som gör att Bra nu väljer att varsla en tredjedel av sin personal.
– Det är fruktansvärt tråkigt att behöva ta det här beslutet, det är inget som vi vill göra utan något som vi behöver göra för att stå starka och robusta framöver. Att det har drivits fram av externa kostnader och minskad efterfrågan gör det extra tråkigt, säger Jim Hovferberg, kommunikationsansvarig på Bra.

Beslutet innebär att linjen mellan Jönköping och Stockholm läggs ner och att antalet avgångar mellan Östersund och Stockholm minskar, detta eftersom det är de med sämst lönsamhet.

Förhandlingar kommer att ske med Unionen och övriga fackliga parter under nästa vecka.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Facket på Northvolt: ”Folk är ledsna och chockade”

Det har varit en kaotisk dag för de anställda på Northvolt. Victor Matinlassi, klubbordförande i Stockholm, beskriver stämningen som dyster. Men fortfarande finns hoppet om att företaget på något sätt ska överleva.
David Österberg Publicerad 12 mars 2025, kl 16:08
Skylt Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Pontus Lundahl/TT

Northvolt har verksamhet i Skellefteå, Västerås och Stockholm. Victor Matinlassi är klubbordförande i Stockholm.

Hur har den här dagen varit?

– Ganska kaotisk. Den började vid 7 med att vi i facket fick information från företaget. Vid åtta informerade företaget via intranätet och klockan 9 informerades alla anställda vid samtliga bolag. Vi har haft enskilda möten inom respektive bolag om hur just vårt företag påverkas i den här situationen. Dagen har också handlat mycket om att stötta medlemmar och svara på frågor från dem eller hänvisa frågor vidare till Unionens regionkontor eller rådgivningen.

Victor Matinlassi
Victor Matinlassi, klubbordförande på Northvolt i Stockholm.

Hur är stämningen bland medlemmarna?

– Många är ledsna, andra chockade. Det är ganska dystert. Vi har haft det tufft en ganska lång period. Förra månaden var våra löneutbetalningar försenade, så då låg vi också pyrt till. Men hittills har vi alltid kunnat hitta en kortsiktig lösning och kämpat vidare. Nu räckte det inte och det är extremt tungt. Vi har haft hoppet uppe och trott att det skulle finnas en lösning även den här gången.

Samtidigt kommer det signaler från arbetsgivaren om att det kanske kan gå att fortsätta verksamheten på något sätt. Vad tror du om det?

– Det tror jag definitivt. Det går inte att fortsätta som Northvolt är i dag, men vi har oerhört kompetent personal, vi har fungerande produktion i Skellefteå, vi har börjat få upp volymerna. Så jag hoppas verkligen att någon tar över och driver verksamheten i samma anda som vi har haft.

Jobbar ni som vanligt nu?

– Ja, ända tills konkursförvaltaren ger något annat besked.

Och hoppas att ni får era löner den 25 mars?

– Det hoppas vi. Men det är klart att det finns en risk att det blir en fördröjning.

Har ni mycket kontakt med de förtroendevalda i Västerås och Skellefteå?

– Vi pratar dagligen. Jag känner verkligen med de anställda i Skellefteå där de har det extremt tungt. Jag är mest orolig för den internationella arbetskraft som finns i framförallt Skellefteå, men också i Stockholm och Västerås. De har kommit till Sverige både från länder utanför Europa och från Europa tillsammans med sina familjer. De har byggt ett liv här, så det är klart att jag är orolig för vad som händer med dem. 

Hur har arbetsgivaren skött det här?

– De har varit bra på att informera facken om det ekonomiska läget. Den senaste perioden har vi haft möten varje vecka med företagsledningen om ekonomin och om potentiella investerare på både kort och lång sikt. Så det här kommer inte som en blixt från klar himmel. Vi har vetat om att situationen varit väldigt oroväckande, men hade förhoppningar ända in i det sista om att det kommer att lösas. 

Vad gör ni i klubben de närmaste dagarna?

– Vi finns här för våra medlemmar. Försöker vara ett stöd och hålla stämningen uppe. Vi väntar på beslut från konkursförvaltaren. Jag vet att också Unionen kommer att kontakta konkursförvaltaren för att diskutera medlemmarnas rättigheter och löner.