- Vi har sagt att vi skulle kunna tänka oss att arbeta på helgerna om vi får fast lön. Vi är så utsatta i dag eftersom vi har helt provisionsbaserad lön, säger Mikael Hernström, ordförande i Pågensäljarnas intresseförening, en egen Sifklubb i företaget.
När man fick sämre villkor för tre år sedan fick säljarna lägre löner. I många fall med så mycket som 50 000-85 000 kronor om året. Det har inneburit att många arbetar hårdare för att täppa till inkomstglappet. Det har lett till fler sjukskrivningar, ofta på grund av förslitningsskador, belastningsbesvär och stress. Med en fast månadslön skulle pressen minska på de anställda.
- De allra flesta säljare jobbar betydligt mer än 40 timmar i veckan i dag. Efter omorganisationen kommer vi att få jobba ännu mer. Det är inte hälsosamt. Men företaget vill behålla provisionen, för då kan de få oss att springa ännu fortare, säger Mikael Hernström.
Enligt honom har arbetsgivaren tydligt uttalat att det kan bli fråga om samma procedur som vid den förra omorganisationen, nämligen att alla sägs upp och återanställs med sämre villkor.
- Vi undrar hur det är möjligt. Man kan ju inte sätta sig i förhandlingar om lönesänkningar vart och vartannat år. Sif centralt måste göra något, annars undrar man ju vad man har facket till.
Men enligt lagen om anställningsskydd har arbetsgivaren faktiskt möjlighet att göra på det här sättet, menar Sifs ombudsman Torbjörn Olsson.
- I princip ja. Vi får försöka hitta sådant som inte är helt korrekt och angripa det. Vad Pågen riskerar är att alla tackar nej till de nya villkoren. Då står de där helt utan säljare. Men jag tror inte att hela det kollektivet tackar nej, med tanke på vad det innebär i arbetslöshet och risken att stängas av från a-kassan.
Att inte fler företag har utnyttjat möjligheten att säga upp alla anställda och ta tillbaka dem som går med på sämre löner och villkor förklarar Torbjörn Olsson med att de flesta företag är rädda om sina anställda, och att det innebär badwill för företagen.
Enligt Mikael Hernström påstår sig Pågen också värna sina säljare.
- Men vi är inte intresserade av att bli bevarade till vilket pris som helst. Om det fortsätter så här jobbar vi gratis om ett par år.
LINDA SVENSSON