Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Elbolag sa upp medlem – var inte elektriker

Elföretaget frågade aldrig Unionenmedlemmen om han var elektriker innan de anställde honom. Efter bara tolv dagar på företaget blev han uppsagd. Nu stämmer Unionen företaget för felaktig uppsägning.
Oscar Broström Publicerad
Person sätter in stickkontakt i eluttag.
Mannen anställdes som kabel- och utrustninginstallatör, men blev uppsagd för att han inte var elektriker, knappt två veckor efter att han påbörjat anställningen. Foto: Audun Braastad/NTB

I stämningsansökan framgår att medlemmen sökte ett jobb som kabel- och utrustningsinstallatör, där arbetsuppgifterna främst var framdragning av kabel och inkoppling av komponenter med svagström.

Mannen var utbildad till tekniker inom telekommunikation, vilket framkom under ansökningsprocessen. Medlemmen fick jobbet – en visstidsanställning på sex månader – och började sin nya tjänst den 25 oktober 2021. Men redan den 5 november blev han uppsagd, av personliga skäl.

Enligt elföretaget saknade mannen nödvändig utbildning, då han inte var utbildad elektriker. Huruvida de faktiskt gjorde det klart i ansökningsprocessen att de krävde att personen de anställde var elektriker är dock tveksamt. Unionens förbundsjurist Filip Vujcic, som företräder medlemmen, skriver i stämningsansökan att medlemmen inte sökte jobbet som elektriker, aldrig fick frågan om han var elektriker i anställningsförfarandet och att det inte ens uppgetts vara meriterande.

”Utför inte arbeten med starkström”

Enligt Vujcic hade medlemmen kompetens och erfarenheter för att utföra arbeten, installationer och kabeldragning med svagström – och det var det han var anställd för att göra.

– Han utför inte arbeten med starkström, men det har ju heller inte hävdats av vår medlem att han kan det. Han var heller inte anställd, enligt anställningsavtalet, för att utföra starkströmsinstallationer.

Företaget varslade inte Unionen om uppsägningen, vilket de är skyldiga till, och har dessutom vägrat att förhandla med fackförbundet.

– I en mejlkonversation ber vår ombudsman flera gånger om en förhandling för att reda ut frågor man inte är överens om, men den röda tråden från motparten är att det inte finns något att förhandla om, säger Vujcic.

Unionen stämmer företaget på ekonomiskt skadestånd för utebliven lön för hela anställningsperioden, samt allmänt skadestånd på 150 000 kronor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.