Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Unionen larmar om arbetsmiljön i Brynäs

Det är stora brister i arbetsmiljön i Brynäs IF. Nu vädjar Unionen till ishockeyföreningens nya styrelse att ta tag i problemen.
– Det är skrämmande hur personalen mår, säger Unionens ombudsman Annelie Giselson.
Oscar Broström Publicerad 22 juni 2021, kl 14:30
Pontus Lundahl/TT, Janerik Henriksson/TT.
Det är problem med arbetsmiljön i ishockeyföreningen Brynäs IF. Pontus Lundahl/TT, Janerik Henriksson/TT.

Unionens medlemmar i Brynäs IF mår dåligt. Det uppenbarade sig tydligt när Annelie Giselson, ombudsman på fackförbundet, beställde en OSA-enkät – som mäter organisatorisk och social arbetsmiljö – från medarbetarna i Brynäs.

I veckan har även SvenskaFans.com rapporterat om att källor inom föreningen vittnar om tystandskultur, bristande kommunikation mellan arbetsgivare och personal och en ansträngd arbetssituation.

– Man pratar om varandra och inte med varandra. De har ingen kommunikation och det är knappt att de anställda får någon information. Ibland får de läsa om den i tidningen, säger Annelie Giselson till Kollega.

Turbulens i Brynäs

Den senaste tiden i Brynäs har varit turbulent. Bland annat har flera styrelsemedlemmar och personer i chefsposition lämnat sina uppdrag, något det skrivits mycket om i både lokaltidning och rikspress. Men den dåliga arbetsmiljön uppstod inte under våren.

– Det kommer från långt tillbaka i tiden. Jag tycker att det är styrelsens ansvar och det står jag för. Jag vill inte lägga ansvaret på varken klubbdirektör, sportchef eller tränare – det är styrelsens ansvar, säger Giselson.

– Jag har frågat styrelsen varför man inte har kontaktat oss tidigare och då har de sagt att de inte vetat att man kan.

Ny styrelse ska utses

Under tisdagskvällen håller Brynäs IF årsmöte. Sedan tidigare står det klart att föreningen kommer att få en ny styrelse. I en tv-debatt med Gefle Dagblad/Arbetarbladet säger de två kandidaterna till ordförandeposten att de bägge vill arbeta för att förbättra arbetsmiljön.

Unionens ombudsman hoppas också att så blir fallet.

– Jag önskar att man får en bra relation och att Unionen och Brynäs styrelse kan jobba sida vid sida med det här. Jag hoppas också att de tar in personalen mer i det här, det är ändå de som gör jobbet.

Unionen har runt 25 medlemmar på ishockeyföreningens kansli, samt ett flertal spelare. Kollega har sökt Brynäs tidigare styrelseordförande för en kommentar.

Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)