Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Antalet arbetsrelaterade självmord ökar

Allt fler anställda väljer att ta sina liv på grund av sin arbetssituation. Orsaken är, enligt forskare, ett pressat arbetsliv i kölvattnet av globaliseringen.
Linnea Andersson Publicerad
Man med händerna på sitt nedböjda huvud.
Antalet arbetsrelaterade självmord ökar. Foto: Colourbox

Arbetsrelaterade självmord ökar kraftigt världen över. Studier i USA, Australien, Japan, Sydkorea, Kina, Indien och Taiwan pekar alla på en ökning av självmord på grund av försämrade arbetsvillkor. Det skriver två forskare i Newsweek.

Enligt forskarna beror ökningen på att globaliseringen, under de senaste 30 åren, drastiskt har förändrat sättet vi jobbar på. Tidigare innebar ett arbete generellt sett stabilitet och en klar karriärväg för många, där människor fick en kollektiv identitet och en roll i samhället. Att fackförbunden på många håll var starka bidrog dessutom till att anställda kunde förhandla om sina rättigheter och villkor.

Dagens globaliserade arbetsmarknad karaktäriseras, enligt forskarna, i stället av osäkerhet, intensivt arbete, otrygga anställningar, övervakning samt begränsad social trygghet. Förändringar som gör att många människor förknippar arbetslivet med stress, ångest, sömnproblem, utbrändhet och uppgivenhet, vilket – i vissa extrema fall – kan leda till självmord.

Nyligen väckte en fransk åklagare åtal mot den före detta vd:n och sex högre chefer på France Télécom där 22 anställda tog sitt liv mellan 2005 och 2009. Åklagaren menar att ledningen avsiktligt skapade ett stressigt klimat där anställda utsattes för psykisk mobbning.

I Sverige aktualiserades frågan om arbetsgivarens ansvar när två chefer i Krokoms kommun dömdes, och senare friades, för att ha orsakat en socialarbetares självmord.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.