Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa har längst väntetid – igen

Unionens a-kassa lyckades vända trenden med långa väntetider i slutet av förra året. Men nu har myndigheten återigen längst väntetid av landets alla kassor. Orsaken är att fler ansöker om ersättning.
Lina Björk Publicerad
fasad Unionens a-kassa, sms från en handläggare
Unionens a-kassa har återigen längst väntetider av alla landets kassor. Foto: Mats Thorén

En cyberattack och ett nytt ärendehanteringssystem gjorde att många medlemmar i Unionens a-kassa fick vänta länge på ersättning förra året. När den genomsnittliga väntetiden uppgick till tio veckor gick Inspektionen för arbetslöshetsersättningen (IAF) in och ställde ultimatumet: få ner handläggningstiderna till fem veckor innan årsskiftet annars kan statsbidraget helt eller delvis dras in.

I december var man nere på fyra veckors väntetid och klarade därmed IAF:s krav. Men får medlemmarna ha tålamod igen. Av alla a-kassor har Unionens den längsta väntetiden – sju veckor i genomsnitt. 

Anna, som vill vara anonym, har väntat i över tio veckor på besked om när hon ska få sin ersättning. Trots att allt enligt Unionens handläggare är i sin ordning och hon inte behöver skicka in fler handlingar. 

– Jag går snart i personlig konkurs. Hur komplext kan det vara? 
 

Fler ansöker om ersättning

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Peterson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa, beror de längre väntetiderna främst på ett ökat inflöde av nya ärenden, alltså fler ansöker om ersättning. Även ersättningsperioderna blir längre, då det är svårare att ta sig ut på arbetsmarknaden igen. 

Bland annat av den orsaken öppnar Unionens a-kassa ett nytt kontor i Örebro för att avlasta de två andra i Stockholm och Malmö. Introduktionen av nya handläggare är i full gång. 

– Vi jobbar långsiktigt och kommer att samarbeta mellan kontoren. Just nu pågår en utbildningsinsats för de nyanställda. På sikt kommer det att minska väntetiden, säger Harald Peterson. 

Lågt förtroende på omdömessajt

På omdömessajten Trustpilot, har Unionens a-kassa fått betyget 1,2  av 5 (av sammanlagt 103 personer). Under rubriken ” Det värsta jag varit med om” skriver en person att hen väntat över två månader, trots att alla dokument är inskickade. En annan person skriver att ”det är mer lönsamt att panta burkar och be till gud” än att få tag på Unionens a-kassa. 

–  I relation till det kan jag säga att vi har över 18 000 ersättningstagare per månad. Vi hämtar också mycket kunskap från våra egna medlemsundersökningar som vi genomför regelbundet. Men vi gör allt vad vi kan för att våra medlemmar ska vara nöjda med oss, säger Harald Peterson.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Unionens a-kassa anmälde inte säkerhetslucka

Personuppgifter låg oskyddade i Unionens a-kassas IT-system. Men a-kassan själva har inte anmält buggen. Anmärkningsvärt anser Pappers a-kassas dataskyddsombud, som har gjort en helt annan bedömning.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2025, kl 06:01
fasad Unionens a-kassa
Fackförbundens akassor har behandlat uppgifterna om en säkerhetslucka i it-systemet olika. Pappers a-kassa valde att anmäla incidenten till Integritetsmyndigheten. Unionens a-kassa gjorde det inte. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol

Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud. 

Vet inte hur många som drabbats

– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa. 

De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid

Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.

– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson. 

Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter. 

– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.

Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan. 

Dan Jonasson

– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.

Inte anmält till IMY

Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera. 

Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.

Hur allvarligt ser ni på händelsen?

”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”  

Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?

”Nej, det behöver man inte vara.” 

Jerker Eliasson

Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder. 

Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu. 

– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle. 

Sårbarheten i IT-systemet är åtgärdat

Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag. 

Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad. 

– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.

Det här är IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.

IMY:s huvuduppgifter är att

  • granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna
  • ge vägledning och stöd till myndigheter, företag och organisationer samt till allmänheten
  • bidra till en enhetlig tillämpning av dataskyddsreglerna inom EU
  • utfärda tillstånd och genomföra tillsyn avseende kamerabevakning och kreditupplysning
  • följa och rapportera om utvecklingen inom integritetsområdet.