Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa har längst väntetid

I april lovade Unionens a-kassa bättring kring beslutstider för ersättning. Men fyra månader senare väntar många medlemmar fortfarande på pengar.
Lina Björk Publicerad
Till höger en stor klocka, till vänster fasaden till Unionens a-kassa.
Väntetiden hos Unionens a-kassa är längst av alla landets a-kassor. Röster vittnar också om svårighet att ens komma i kontakt med a-kassan. Foto: Colourbox/Mats Thorén.

En cyberattack och ett nytt ärendehanteringssystem gjorde att medlemmar fick vänta extra länge på både beslut och pengar från unionens a-kassa i början av året. Det lovades bot och bättring men den som loggar in på a-kassans medlemssidor nås av informationen att väntetiderna fortfarande är länge än vanligt. En som väntat i nästan fyra månader är Andreas. I början av maj sökte han a-kassa, men har fortfarande inte fått besked.

– Jag skickade intyg och fyllde i alla blanketter men har fortfarande inte fått besked om när eller om jag får ersättning. Det är emotionellt stressigt, jag har två barn att försörja, säger han.

Unionens a-kassa svår att nå

Flera medlemmar har också hört av sig till Kollega och berättat att Unionens a-kassa är svår att nå. Den som har en fråga om sin ersättning kan antingen använda sig av myndighetens chattfunktion eller ringa en handläggare under en timme på förmiddagen.

– Det är omöjligt att komma fram. Antingen så är det upptaget eller så kopplas jag bort. När jag fått tag i en handläggare vet de ingenting om mitt ärende och jag kopplas bort. Det är nästan det värsta, att inte få besked, säger Andreas.

Unionens a-kassa längst väntetid

Enligt inspektionen för arbetslöshetskassorna (IAF) har Unionens arbetslöshetskassa den längsta väntetiden av alla a-kassor, i snitt får den som väntar på pengar ha tålamod i nio veckor.

Enligt Harald Peterson, kassaföreståndare för Unionens a-kassa, har de långa väntetiderna fler orsaker. Dels så är det nya ärendehanteringssystemet inte tillräckligt effektivt, dels har kassan haft större personalomsättning än tidigare i kombination med reducerad bemanning under semesterperioden.

Harald Peterson
Harald Peterson Mattias Lindbäck

– Även om det har gjorts stora förbättringar på it-systemet så tar det längre tid att hantera ett ärende i systemet än i det tidigare. En del av problemet handlar också om hur försäkringen ser ut, att vi exempelvis måste hämta in arbetsgivarintyg från en tredje part i varje ärende säger han.

Många medlemmar haft svårt att nå fram till a-kassan. Känner ni till det?

– Ja, det blir en ond cirkel. Ju fler som får vänta, desto fler ringer och det blir kötider. Vi måste frigöra tid för själva handläggningen och då måste vi begränsa telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare, säger Harald Peterson.

Unionens a-kassa har tagit in extern hjälp för att ta emot samtal under hela telefontiden då medlemmar har möjlighet att kontakta kassan. Man har även rekryterat inför hösten.

– Vi har goda förutsättningar att vända på den nedåtgående trenden. Men eftersom vi behandlar de äldsta ärendena först så kommer det vara en eftersläpning i statistiken.

Andreas har dock låga förväntningar på a-kassans förmåga. 
– Samtidigt som jag får vänta utan besked skickar de avier på att jag ska betala min månadsavgift. Det är under all kritik.

Unionens a-kassa har ett tillsynsärende hos IAF på grund av de långa väntetiderna. 

* Andreas heter egentligen något annat och önskar vara anonym

Genomsnittlig väntetid hos a-kassorna

 

Unionen                              9 veckor

Livsmedelsarbetarna          8 veckor

Akademikerna                    7 veckor

Handels                              7 veckor

Lärarnas                              7 veckor

GS                                       6 veckor

Kommunal                          5 veckor

Vision                                 5 veckor

Transport                            5 veckor

ST                                       5 Veckor

Småföretagarna                  5 veckor

Alfakassan                          5 veckor

Källa: IAF:s veckostatistik

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Läsarna om a-kassan: ”Skrämmande läsning”

”Skrämmande”. ”Hemskt och sorgligt”. ”Fruktansvärt”. Många har reagerat starkt på Kollegas granskning av väntetiderna hos Unionens a-kassa.
David Österberg Publicerad 7 november 2024, kl 06:02
Kollega granskar Unionens a-kassa. Kollage med de artiklar i ämnet som Kollega hittills publicerat.
Förra veckan publicerade Kollega en granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. Många arbetslösa tvingades vänta i månader på ersättning, vilket ledde till ekonomiska svårigheter och ångest. Kollegas läsare har reagerat kraftigt på uppgifterna i artiklarna. Här är några av reaktionerna. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist.

Förra veckan publicerade vi vår granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. När situationen var som värst tvingades många arbetslösa vänta i flera månader på ersättning. Här är några av alla de reaktioner som publiceringen väckt:

 

A-kassan är ju den inkomst man har när man blivit av med jobbet. Hyra, mat mm ska ju betalas så självklart ska det inte ta mer än en månad innan a-kassan börjar betalas ut.”

 

” Helt otroligt att människor ska behöva skuldsätta sig för att överleva.”

 

” A-kassan idag skapar psykisk ohälsa & skulder.”

 

”Att skylla på ett IT-system signalerar ju bara inkompetens vid upphandling och implementation.”

 

”Jag behövde vänta tre månader innan jag fick ut min a-kassa. Som tur var hade jag besparingar som jag kunde ta ifrån men alla har ju inte det.”

 

”Tycker att det är super när media granskar och går till djupet med haveri inom egen organisation eller sfär omkring. Då kan vi uppnå förbättringar och förklaringar.”

 

”Skrämmande läsning.”

 

”Så hemskt och sorgligt att läsa om konsekvenserna. Vad bra att Kollega finns där och kan granska!”

 

”Långa handläggningstider är förödande för personer med en svag ekonomisk ställning. Dit hör bland andra många arbetssökande och många som väntar på besked om sjukersättning.”

 

”Det kan ju krascha en ekonomi för många och det är inte okej!”

 

”Så fruktansvärt att det kan få vara så här!”

 

”Tragiskt!”

 

”Känner att det skönt att jag är utanför arbetslivet. Lider med alla drabbade.”

 

”Vi har ju faktiskt betalat varje månad för en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte bara en hand-out av snälla farbror staten.”

 

”Det som beskrivs i inlägget är totalt orimligt! Jag vet inte hur kassorna styrs men om det är så att reglerna styrs av lag och föreskrifter är det givetvis nödvändigt att tillsätta en utredning.”

 

”Fan vad ruttet.”

 

”Att som Lars, behöva vänta i sju månader borde vara straffbart på någon skala. HELT obegripligt!"