Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Lång väntan på pengar från Unionens a-kassa

Det är fortsatt långa väntetider på Unionens a-kassa. Anders Magnusson fick vänta 12 veckor på beslut om ersättning.
Lina Björk Publicerad 27 april 2023, kl 06:00
Fasadbild på Unionens a-kassa och en plånbok med sedlar
Det är fortsatt långa väntetider på Unionens a-kassa. En cyberattack och ett nytt ärendehanteringssystem är några förklaringar. Foto: Ola Rennstam/Izabelle Nordfjell/TT.

Vid jul blev en av Sveriges a-kassor utsatt för en cyberattack som gjorde att alla a-kassor valde att stänga ner sina system för att utreda läget. Efter en vecka kunde man starta upp verksamheten igen men det medförde att medlemmar fick vänta extra länge på både beslut och pengar. Unionens a-kassa var dessutom pilot för ett nytt ärendehanteringssystem som skulle införas på samtliga a-kassor, vilket medförde ytterligare förseningar.


Tolv veckor till beslut

Enligt inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen var det fem a-kassor där medlemmar fick vänta längre än vanligt förra året. Och Unionens a-kassa låg i topp. Men det är fortfarande en del grus i maskineriet. En av dem som fått erfara de långa väntetiderna i år är Anders Magnusson, som väntade i 12 veckor på beslut om ersättning och vad som gäller vid studier.

Anders Magnusson
Anders Magnusson

– Det är för dåligt. Jag var tvungen att rapportera in varje vecka men de kunde sitta och trycka på svar i flera veckor. Som tur var gällde min ersättning inte så många dagar men jag tänker på dem med knappa marginaler, få personer har en buffert för tre månader, säger han.

Enligt Harald Petersson, som är chef för Unionens a-kassa hör 12 veckor till ovanligheten. Sedan en tid tillbaka ligger väntetiden på ungefär sex veckor i snitt.

Harald Pettersson
Harald Petersson Foto: Mattias Lindbäck

– Vi ser fortfarande utvecklingsbehov för det nya systemet och jobbar för att få ner väntetiderna ytterligare. Samtidigt är det en komplicerad försäkring och vissa förseningar kan bero på att vi behöver få in mer material eller att personen fått nej och behöver en ny prövning, säger han.

Målet för Unionens a-kassa är att komma tillbaka på normala väntetiden som tidigare var fyra veckor. Till dess är prioriteringsordningen att de äldsta ansökningarna behandlas först.
Unionens a-kassa har ett tillsynsärende hos IAF som ska följa upp hur det nya it-systemet fungerar.

De har längst väntetider i snitt

  • Alfakassan                           9 veckor
  • Kommunalarbetarna          9 veckor
  • Unionen                               6 veckor
  • Livsmedelsarbetarna          6 veckor
  • ST                                          6 veckor
  • Transportarbetarna            6 veckor
  • GS                                         6 veckor
  • Akademikernas                   6 Veckor
  • Småföretagarna                  5 veckor

Källa: IAF:s veckostatistik

A-kassa

Unionens a-kassa ska synas för långa väntetider

Unionens a-kassa är återigen under lupp. Orsaken är de långa handläggningstiderna.
Lina Björk Publicerad 25 mars 2024, kl 15:39
Till vänster fasadskylt till Unionens a-kassa, till höger en hand som håller i ett stoppur.
Unionens a-kassa granskas av IAF med anledning av de långa väntetiderna. Foto: Ola Rennstam/Colourbox.

Enligt Inspektionen för arbetslöshetsersättning (IAF), som är den tillsynsmyndighet som ska granska Sveriges alla a-kassor, har Unionens a-kassa den längsta väntetiden av alla. Just nu får den som väntar på besked från a-kassan ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Men många har väntat betydligt längre än så. 

I september förra året startade IAF ett tillsynsärende mot Unionens a-kassa, med anledning av de långa väntetiderna. Då var den som längst tio veckor. Ultimatumet från myndigheten löd: få ner handläggningstiderna till fem veckor innan årsskiftet annars kan statsbidraget helt eller delvis dras in.

IAF startar tillsynsärende – igen

I december hade man klarat kravet, men nu har väntetiden ökat igen och IAF har återigen beslutat att inleda ett tillsynsärende mot Unionens a-kassa. Syftet är enligt myndigheten själva att ”följa upp arbetslöshetskassans prioriteringar och arbetssätt”