Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Tipsen till dig som vill bli säljare

Coolt och välbetalt. Men den som vill bli säljare gör klokt i att välja arbetsgivare med omsorg. Det rådet ger experten Patrik Nordkvist.
David Österberg Publicerad
Fredrik Stehn
Patrik Nordkvist driver bloggen Försäljningschefen. Fredrik Stehn

Patrik Nordkvist har ägnat hela sitt yrkesliv åt försäljning. Nu driver han det egna företaget Försäljningschefen där han hjälper andra företag att öka sin omsättning, bland annat genom att utbilda säljare. Dessutom skriver han om branschen på sin blogg.

Patrik Nordkvists uppfattning är att den negativa uppfattning som funnits om säljare är på väg bort.

– Det har börjat svänga. Det är ett coolt, välbetalt jobb där du utvecklar dig själv. Säljarna är samhällets grund. Alla jobb skapas av att någon har sålt något.

Varför har många en negativ bild av säljare?
– Som konsument möts du främst av gatu- och telefonförsäljare. De har dålig målgruppsanpassning och dåliga förutsättningar: de försöker sälja till alla de träffar på. Om man ska lyckas med försäljning krävs att det man säljer är relevant och genomtänkt.

På Arbetsförmedlingens sajt Platsbanken finns en uppsjö av annonser från arbetsgivare som söker säljare. Texterna i annonserna påminner ofta om varandra: arbetsgivarna söker personer som är ”unga och drivna”, ”glädjespridare och tävlingsinriktade” eller ”positiva och målfokuserade”.

Att sälja mobiler är inte samma sak som att sälja JAS-plan

Men Patrik Nordkvist värjer sig mot att det skulle finnas någon mall för hur säljare ska vara.

– Däremot bygger jobbet på att man själv tar initiativ, bestämmer vad som ska göras härnäst och är proaktiv. Yrket är väldigt brett och olika tjänster kräver olika egenskaper. Att sälja telefonabonnemang är inte samma sak som att sälja JAS-plan.

Arbetserfarenhet och utbildning verkar mindre viktigt för många av de företag som söker säljare – i en tredjedel av annonserna anges att tidigare erfarenhet av försäljning inte är ett krav. Och Patrik Nordkvist tycker att säljyrket kan vara ett bra förstajobb, förutsatt att arbetsgivaren är seriös och bedriver en verksamhet med struktur.

– Många arbetsgivare tror att det är enkelt att sälja och att det räcker att säljaren är ung och glad. De slänger in oerfarna personer som inte får stöd eller utbildning. Då är det inte ett bra förstajobb.

Inte sällan lockas arbetssökande med löften om höga löner – som är helt eller delvis provisionsbaserade. Som arbetssökande gäller det då att använda sig av sunt förnuft, tycker Patrik Nordkvist.

– Grundregeln ”om det verkar för bra för att vara sant …” gäller även här. Ibland läser man i annonser om en mållön på 100 000, men det är högst osannolikt att en oerfaren 20-åring kommer att tjäna så mycket. Det kanske har funnits en stjärnsäljare som har tjänat så mycket, men det är mer relevant att känna till snittlönen på företaget.

Nästan alla säljare har en rörlig lönedel. Ändå anser Patrik Nordkvist att provisionen är mindre viktig när det handlar om att motivera säljare.

– Det finns annat som är mycket viktigare. Men jag skulle jag inte våga plocka bort provisionen helt eftersom den är en så djupt rotad del av säljkulturen.

PATRIKS RÅD TILL DIG SOM VILL BLI SÄLJARE

  • Leta efter en seriös arbetsgivare. Att en del av lönen är fast kan vara en indikator på att arbetsgivaren satsar på sina anställda.
  • Vilken bransch är du intresserad av? Vad vill du på sikt? Är det du ska sälja något som tillför ett värde, något du själv gillar?
  • Välj en bra chef.
  • Ha lite tålamod – många säljare hoppar runt mycket i tron att gräset alltid är grönare på andra sidan. Men försäljning tar ofta tid.

ETT VÄLAVLÖNAT YRKE

Enligt Unionens statistik ligger spannet på mellan 32 000 och 43 000 kronor i månaden.

Även Patrik Nordkvist har statistik över löner. Varje år samlar han svar från omkring 2 500 säljare om vilka löner de har och hur lönerna fördelas mellan fast och rörlig del.

Enligt hans statistik var snittlönerna för säljare utan personalansvar drygt 54 000 kronor om man räknar med deras rörliga lönedel.

Kvinnorna hade en grundlön på i snitt 38 000 kronor, männen 40 500 kronor. De rörliga delarna var 12 000 kronor respektive 15 500 kronor. Att den rörliga delen är hög tror Patrik Nordkvist beror på högkonjunkturen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Hatet fick Lotta Vikström att lägga ned verksamheten

Linkedin-profilen Lotta Vikström har under flera år drivit ett rekryteringsbolag. Av branschkollegor har hon på senare tid fått så elaka kommentarer att hon tappat engagemanget och nu valt att lägga ned.
– Det finns nog ingen bransch där man pratar så illa om varandra som i rekryteringsbranschen, säger hon.
Carolina Högling Publicerad 12 mars 2025, kl 06:02
En bild på Lotta Vikström och en bild på en telefonskärm med apparna Facebook och LinkedIn.
Efter flera år i rekryteringsbranschen har Lotta Vikström valt att lägga ned sin verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha fått elaka kommentarer och meddelanden från branschkollegor på sociala medier.
Foto: Carolina Högling/Colourbox

Lotta Vikström startade rekryteringsbolaget Be proud 2016. Ett företag som skulle se människan bakom cv:t och använda sig av personliga möten i stället för automatiserade tester. Hon har tidigare berättat för Kollega att hon inte tycker att personlighetstester är rätt väg att gå i rekrytering och att de snarare skrämmer bort lämpliga kandidater. 

Lotta Vikström 

Gör: Grundare av Be best som arbetar med utbildningar och rådgivning om arbetsmiljö. 

Ålder: 53 år. 

Bor: Stockholm. 

Lägger ned

Nu meddelar Lotta Vikström på Linkedin att hon lägger ned efter att motståndet med både hat och hot blivit för mycket. 

– Jag har känt under en tid att rekryteringsbranschen har väldigt stora utmaningar. Det har blivit en ganska bedrövlig bransch. Jag kände att jag inte vill vara en representant för den.  Jag fick hat i flöden och kommentarer. Människor har postat bilder på mig och jag har fått skärmdumpar från vänner och andra i branschen, säger hon. 

Lotta Vikström berättar att det är människor i samma bransch som skrivit om, och till henne och hon upplever att klimatet har förändrats. Samtidigt vill hon understryka att det också finns många som gör mycket bra i branschen. 

Det är inte som det varit förut när man hjälpte varandra och det fanns en gemensam tanke att vi ska hjälpa våra arbetssökande att hitta ett jobb. Det finns inte alls längre. 

Pågått i flera år

De elaka meddelandena och kommentarerna på sociala medier började redan för ett par år sedan när hon skrev inlägg om rekryteringstester och ifrågasatte hur bra de egentligen är. Då var tonen inte lika hård och Lotta Vikström upplevde att det var lättare att föra en diskussion. 

På senare tid har hatet eskalerat, hävdar hon. Lotta Vikström berättar att hon fått meddelanden och läst kommentarer som ”hur fan kan hon få plats i media?”, ”hon är en jävla amatör” och ”hon kan ingenting om forskning”. 

Efter jag skrivit en debattkrönika i Arbetsvärlden kände jag att jag inte orkar hålla på och försvara mig längre. En sådan här verksamhet bygger på att man själv vill och att det finns ett engagemang och driv och jag känner att det har tagit slut nu.

Under inlägget på Linkedin har Lotta Vikström fått mycket stöttning i form av positiva kommentarer vilket hon berättar har betytt mycket för henne. 

Framåt ska hon arbeta med sitt andra bolag Be best som hon tidigare har jobbat med parallellt med rekrytering. Be best arbetar med rådgivning och utbildningar om arbetsmiljö till chefer, medarbetare, elever och lärare.