
Många myndigheter har som mål att svara på inkommande samtal inom tre till fem minuter. Men långt ifrån alla uppnår den siffran, visar en rundringning av TT. När telegrambyrån gjorde ett stickprov en vardag under kontorstid tog det betydligt längre tid att komma fram.
Förra året tog det i snitt 15 minuter att komma fram till en handläggare på kassan och drygt hälften av dem som väntade i kö valde att lägga på luren innan samtalet kopplades fram, enligt officiell statistik. När TT gjorde sin provringning tog det 21 minuter innan samtalet kopplades vidare.
Men Försäkringskassan är varken ensam eller sämst av myndigheterna vad gäller tillgänglighet. Skatteverket hade en väntetid på 33 minuter och Polisen, som har ett uttalat mål att besvara 90 procent av alla samtal inom tre minuter, lyckades inte med det. Hälften kom inte fram på utsatt tid och en av fyra valde att lägga på luren.
Den som vill ringa till Centrala studiestödsnämnden och kolla sina lån kommer dock att slippa stå i telefonkö. I snitt tog det 2,3 minuter att nå myndigheten och när TT gjorde sitt stickprov kom man fram på direkten. Samma gällde Transportstyrelsen.