Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fotbollsklubben Dalkurd stäms av tidigare anställd

Efter tre månaders uteblivna löner sade en chef på fotbollsklubben Dalkurd upp sig. Då hävdade klubben att han inte varit anställd av föreningen på flera månader.
Lina Björk Publicerad
fotboll på en gräsplan
Den tidigare anställde stämmer fotbollsklubben Dalkurd för tre månaders uteblivna löner och semesterersättning. Foto: Anders Wiklund/TT

Mannen hade jobbat på fotbollsklubben Dalkurd i drygt ett år då lönen plötsligt slutade komma in på kontot. Några månader tidigare hade han förhandlat om sin tidsbegränsade tjänst till en tillsvidaretjänst. 

På pappret jobbade han 50 procent men i verkligheten var timmarna fler än så. Han hade bland annat ansvar över allt innehåll och planering av sportslig verksamhet, utbildning av ungdomsledare, sex ungdomslag och kontakt med föräldrar och tränare. Under cuper var det i princip arbete dygnet runt. 

Stora ekonomiska problem i Dalkurd

I slutet av förra året stod det klart att Dalkurd hade stora ekonomiska problem. I samband med detta sade klubbens akademichef upp sig. Ingen lön betalades ut i november och när december och januarilönen inte heller kom in på kontot, begärde mannen ett samtal med akademichefens efterträdare. Hans nya chef hävdade då att han inte varit anställd sedan november och att hans anställningskontrakt hade löpt ut. 

Då han förhandlat om sin anställning till en fast tjänst, kontaktade han Unionen som nu stämmer Dalkurd för utebliven lön och semesterersättning. 

Styrelsen har begärt föreningen i konkurs

  • Dalkurds styrelse har begärt att föreningen försätts i konkurs. Enligt Fotbollskanalen har man skulder på 2,5 miljoner kronor. 
  • Klubben har bland annat en skuld till Uppsala kommun och en miljon kronor i skuld för utebliven lön till en tidigare spelare. 
  • Beslutet ska röstas igenom på årsmötet den 26 januari. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.